مهارت حل مسئله در بیماران در حال ترک اعتیاد

با داشتن فعالیت ها و علایقی که به زندگی شما معنا می بخشد، می توانید از ترک اعتیاد خود حمایت کرده و خود را از عود مجدد اعتیاد محافظت کنید. مهم این است که درگیر مواردی شوید که از آن ها لذت می برید، باعث می شوند احساس نیاز کنید و معنایی به زندگی شما می بخشد. وقتی زندگی شما پر از فعالیت های سودمند و احساس هدف باشد، اعتیاد شما به مواد مخدر جذابیت خود را از دست می دهد.

مقابله مؤثر با مشکلات زندگی نشانه‌ای از توانمندی و بلوغ روانی است، اما همه مردم این توانایی را ندارند. افراد به شیوه‌های مختلفی با مشکلات مواجه می شوند. برخی از این شیوه ها مؤثر و کارآمد و برخی دیگر ناکارآمد و زیانبار است. ایم مهارت ها در ترک و درمان اعتیاد به مواد مخدر بسیار مهم هستند. چگونگی مقابله با مشکلات به دو دسته مقابله هیجان مدار و مقابله مسئله مدار طبقه‌بندی می‌شود.

مقابله هیجان مدار در ترک اعتیاد

در مقابله هیجان مدار افراد در مواجهه با مشکلات واکنش های هیجانی نشان می دهند مانند گریستن، خوابیدن، درد دل کردن و غیره. این روش ها گرچه ممکن است موقتاً فرد را آرام کند به حل مشکل منتهی نمی‌شود، مگر آن که فرد پس از تخلیه هیجانی به فکر حل مشکل بیفتد و راه‌حل‌هایی جستجو کند. مقابله هیجان مدار به دو دسته مقابله سالم ولی غیر مؤثر و مقابله ناسالم و زیانبار طبقه‌بندی می‌شود.

تخلیه هیجان های منفی در ترک اعتیاد

در مقابله هیجان مدار سالم فرد به جای حل مشکل در صدد تخلیه هیجان های منفی است و این کار را با درد دل کردن، گریستن و در خود فرو رفتن انجام می‌دهد. افرادی که شیوه مقابله ای آن ها هیجان مدار است به جای توجه به مشکل یا مسئله به نشانه های هیجانی توجه می‌کنند و درصدد کاهش نشانه های هیجانی (مانند، خشم، اضطراب و ناراحتی) هستند، بدون این که به عوامل زیر بنایی یعنی مسئله توجه کنند که باعث ایجاد مشکل شده است.

مهارت حل مسئله در بیماران در حال ترک اعتیاد

پیدا کردن آرامش موقتی در ترک اعتیاد

این روش موقتاً باعث آرامش فرد می‌شود اما مشکل را حل نمی کند. برای مثال، بانویی را در نظر بگیرید که هر بار به دنبال اختلاف با همسرش، ناراحت می‌شود و چند روزی را که با همسرش قهر است با خواهرش درد دل می کند و به آرامش می رسد، اما در صدد حل مشکل بر نمی‌آید و بررسی نمی‌کند که چه عواملی باعث می‌شود بین او و شوهرش اختلاف بروز کند و به همین دلیل مشاجرات بین آن ها به کرات ادامه می یابد.

مقابله با مشکلات در ترک اعتیاد

در مقابله هیجان مدار ناسالم و زیانبار افراد روش های ناسالمی را برای مقابله با مشکلات به کار می‌گیرند. پرخوری، مصرف الکل و مواد مخدر، خودزنی، مصرف سیگار، پرخاشگری و غیره از جمله روش های هیجانی زیانباری هستند که نه تنها به حل مشکل منتهی نمی‌شود، بلکه مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد می کند. مانند کسی که به دنبال مشاجره با همکارش توهین و کتک کاری می کند یا دختری که به دنبال طرد شدن از سوی دوستش رگ دستش را می برد.

مقابله زیانبار در مورد اعتیاد

سوء مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار مقابله ای زیانبار و شایع در کشورمان است. بسیاری از آقایان به دنبال احساس خشم سیگار روشن می کنند. برخی از آن ها به دنبال شکست عشقی به مواد مخدر پناه می برند. یک دانشجوی رشته زبان، پس از شکست عشقی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورد. او توضیح داد، درد و فشار روانی نشأت گرفته از شکست عشقی آن قدر شدید بود که نمی دانستم چه کار کنم و راهی جز مصرف مواد مخدر نداشتم. بیمار باید چند رویداد اضطراب آفرینی که به تازگی داشته است را بازگو کند و بگوید که آن ها راچگونه و با چه روشی حل کرده است. کلینیک ترک اعتیاد دی با بیش از سی سال سابقه درخشان و کادری مجرب ، ارائه کننده بهترین خدمات در زمینه های پیشگیرانه و درمان اعتیاد می باشد.