مهارت حل تعارض بین فردی در اعتیاد

شما ممکن است فقط بخواهید به عزیزانتان کمک کنید، اما آن ها ممکن است فکر کنند که شما در حال کنترل آن ها هستید. این احساسات می تواند فرد مبتلا به اعتیاد را بیش از پیش به اعتیاد خود سوق دهد. استرس می تواند اوضاع را بدتر کند. فرد معتاد احتمالاً از رفتار اعتیاد آور خود (حداقل تا حدی) به عنوان راهی برای کنترل استرس استفاده می کند. اگر جو بین این دو نفر استرس زا باشد، آن ها می خواهند رفتار اعتیاد آور را بیشتر انجام دهند نه کمتر.

تعارض و اختلاف با دیگران استرس‌زا است و سبب می‌شود که هیجان های منفی و ناخوشایندی مانند: اضطراب، خشم و رنجش، تنفر، غم و افسردگی را تجربه کنید. ناتوانی در حل تعارض ها و اختلافات بین فردی سبب می‌شود برخی افراد از جمع فاصله بگیرند و منزوی شوند.

رابطه با افراد مبتلا به اعتیاد

رابطه داشتن با شخصی که دچار اعتیاد شده است اغلب استرس زا است. این مهم است که بپذیرید آن چه را که پشت سر می گذارید دشوار است و به دنبال پشتیبانی باشید. همچنین باید استراتژی های مدیریت استرس را تدوین کنید گام مهمی در کمک به فرد معتاد برای ترک و درمان اعتیاد می باشد.

فکر کردن به درمان بیماری اعتیاد

شما ممکن است بیش از این آماده باشید که به فرد معتاد بفهمانید که در مورد مسائلی که اعتیاد آن ها به مصرف مواد مخدر ایجاد کرده است چه احساسی دارید و اصرار زیادی به تغییر آن ها دارید. گرچه ممکن است نا امید کننده باشد، به یاد داشته باشید که تصمیم برای تغییر از آن ها است. اگر فرد با اعتیاد صادقانه ارتباط برقرار کند، بیشتر احتمال دارد که در مورد درمان بیماری اعتیاد فکر کند.

ناآگاهی از چگونگی حل اختلاف و تعارض‌های بین فردی

تلافی و انتقام و رفتارهای پرخاشگرانه واکنش برخی دیگر از افراد در برابر تعارض های بین فردی است. در واقع وقتی افراد از چگونگی حل اختلاف و تعارض‌های بین فردی ناآگاه باشند، طبیعی است که شیوه‌های انفعالی در پیش گیرند و کنار بکشند یا به رفتارهای پرخاشگرانه دست بزنند. هیچ کدام از این دو روش در حل تعارض های بین فردی کارآمد نیست.

اختلاف و تفاوت با دیگران

اختلاف داشتن با دیگران طبیعی است، زیرا همه ما متفاوت هستیم، متفاوت فکر می‌کنیم و گذشته متفاوتی داریم پس طبیعی است که متفاوت رفتار کنیم. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تعارض و اختلاف با دیگران پدیده ای طبیعی است. آن چه غیر طبیعی است چگونگی حل اختلاف و تعارض است که ممکن است غیر طبیعی باشد.

مهارت حل تعارض بین فردی در اعتیاد

شیوه های ناسالم حل تعارض

افراد به شیوه‌های مختلفی تعارض های بین فردی خود را حل می‌کنند آن ها چگونگی حل اختلاف را از والدین و اطرافیان یاد می‌گیرند. اجتماع و پیام‌هایی که افراد از همسالان، رسانه‌ها و افراد پیرامون خود دریافت می‌کنند در چگونگی حل تعارض تأثیرگذار است. برای مثال اگر کسی در محیطی زندگی کند که افراد پیرامون او اغلب با پرخاشگری و خشونت تعارض هایشان را حل می کند، طبیعی است که این شیوه را یاد بگیرند و آن را به کار ببندد.

ناآگاهی از مهارت های ارتباطی

ناآگاهی از مهارت های ارتباطی، حل مسئله، مذاکره و حل تعارض نیز سبب می شود که افراد روش های ناکارآمد را برای خل اختلاف به کار گیرند.

تشدید تعارض های بین فردی

مصرف مواد باعث می‌شود تعارض های بین فردی تشدید، شود زیرا افراد اعتمادشان را به شما از دست می‌دهند، از شما فاصله می گیرند و دست به انتقاد مکرر می زنند. همه این موارد ممکن است زمینه‌ساز تعارض های بین فردی باشد.

با این توضیح حتماً متوجه می شود که یادگیری این مهارت تا چه اندازه مهم و کلیدی است. از دیگر روش های ناسالم حل تعارض می توان به این موارد اشاره کرد: اجتناب از حل اختلاف، پرخاشگری آشکار، قطع ارتباط، پرخاشگری انفعالی، تحمیل کردن خواسته خود به دیگری، تسلیم و کوتاه آمدن در برابر دیگری و خودزنی.

پرهیز از حل تعارض

برخی افراد از حل تعارض و اختلاف با دیگران خودداری می‌کنند. دلایل زیادی برای اجتناب از حل تعارض وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که گذر زمان همه چیز را خود به خود حل می‌کند و نیازی به حل اختلاف نیست.

عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که چون خودشان در بروز اختلاف نقشی نداشته اند، پس این دیگری است که باید برای حل تعارض پیش قدم شود. کوچک نمایی یا نادیده گرفتن تعارض با دیگری نیز از دیگر عواملی است که افراد تحت تأثیر آن از حل اختلاف خودداری می‌کنند و دلیل آن هم وابستگی و تأیید طلبی افراد است.

کلینیک ترک اعتیاد دی به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران عزیز می باشد.