مهارت انتقاد کردن برای افراد در حال ترک اعتیاد

یکی از راه های کمک به افراد معتاد برای ترک اعتیاد انتقاد سازنده از آن هاست. تصمیم گیری در مورد تلاش برای کمک به فردی که دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر شده است همیشه آسان نیست، اما فرد معتاد با حمایت شما شانس بیشتری برای غلبه بر اعتیاد خواهد داشت. غلبه بر اعتیاد به اراده و عزم بالا و انگیزه نیاز دارد.

زندگی روزمره ما را در موقعیتی قرار می دهد که از ما انتقاد شود یا از دیگران انتقاد کنیم و در این بین از افراد معتاد و کسانی که در حال ترک اعتیاد به مواد مخدر هستند، بیش از دیگران انتقاد می‌شود در این خصوص شما به یادگیری مهارت هایی نیازمندید تا بتوانید واکنش مناسبی به انتقادهای دیگران نشان دهید. قبل از هر چیز باید با مفهوم انتقاد سازنده و مخرب آشنا شوید.

انتقاد سازنده و ارتباط آن با ترک اعتیاد

در انتقاد سازنده فرد ضمن حفظ احترام دیگری، از رفتارش انتقاد و از کلی گویی، تعمیم و مقایسه کردن دیگری پرهیز می‌کند. در انتقاد سازنده فرد ابتدا احساس خود و سپس انتقال آن را بیان می‌کند. به نمونه‌هایی از انتقاد سازنده توجه کنید:

  • از رفتارت ناراحت شدم، شما قول دادی و سر قولت نماندی و این من را ناراحت کرد. ناراحت شدم بدون هماهنگی وارد اتاق شدی. به من بر می خوره وقتی حرفم را قطع می کنی.
اگر قرار است از کسی انتقاد کنید باید به شیوه یاد شده در سطور قبل عمل کنید و اگر کسی از شما انتقاد سازنده ای کرد، واکنش مناسب شما باید این باشد که آن را بپذیرید. مانند: «حق با شماست، موافقم».
  • از فرد مقابل به دلیل انتقاد سازنده او تشکر کنید. مانند: از انتقاد شما ممنونم. یا از این که ایرادم را به خودم گفتید، متشکرم».
  • در صورتی که باعث شده اید کسی ناراحت شود، عذر ‌خواهی کنید. مانند: «عذر می خواهم».
  • گر رفتار نامناسبی انجام داده اید، آن را جبران کنید و در نهایت رفتارتان را تغییر دهید. مانند:« قول می‌دهم جبران کنم». انتقاد سازنده یا بازخوردهای دیگران یکی از راه های افزایش خودآگاهی و تغییر رفتار است. در دوران ترک اعتیاد با به آن نگاه ویژه ای داشت.

مهارت انتقاد کردن برای افراد در حال ترک اعتیاد

انتقاد مخرب و ارتباط آن با ترک اعتیاد

انتقاد مخرب در برابر انتقاد سازنده قرار دارد. در انتقاد مخرب کلی‌گویی می‌کنند و برچسب می‌زنند، گذشته را پیش می کشند، به آینده اشاره می‌کنند، تعمیم می‌دهند و شخصیت فرد را زیر سوال می‌برند و دقیقاً به همین دلایل است که انتقاد مخرب اغلب به مشاجره، خشونت و تلافی و در نهایت عود اعتیاد می انجامد.

مواردی از انتقاد مخرب

  • تو همیشه این جوری بودی (تعمیم).
  • تو درست بشو نیستی (اشاره به آینده).
  • بی عرضه ای (برچسب زدن).
  • رفتارهایت خیلی زشت است (کلی‌گویی).
  • سراپا اشکال هستی (زیر سوال بردن شخصیت). با این نوع انتقادهای غیرسازنده و مخرب نمی‌توان به کسی کمک کرد تا رفتارش را تغییر دهد یا بیماری اعتیاد او را درمان کرد بلکه افراد در برابر چنین انتقادهایی موضع دفاعی می‌گیرند و مقاومت به خرج می‌دهند و به مقابله برمی‌خیزند. در صورتی که شما جزء این دسته از افراد هستید، عادت نامناسب خود را تغییر دهید.

مقابله یا انتقادگرهای مخرب و ارتباط آن با ترک اعتیاد

همه ما به یادگیری فنونی نیازمندیم تا به کمک آن ها بتوانیم با انتقادگر های مخرب مقابله کنیم اما در دوران درمان اعتیاد این فنون بسیار ضروری است.

فنون مقابله یا انتقاد در ترک اعتیاد

  • با انتقاد گر های مخرب پرخاشگر (کسانی که توهین یا حمله فیزیکی می‌کنند) مشاجره نکنید، در این اوضاع بهترین کار ترک موقعیت است.
  • با انتقادگرهای مخرب غیرپرخاشگر (کسانی که توهین یا حمله فیزیکی نمی کنند) صحبت کنید و احساس خود را ابراز کنید. مانند: «ناراحت می‌شوم وقتی به من برچسب میزنی» یا «به من برمیخوره وقتی احترام من را نگه نمی‌داری».
  • مرز بگذارید. برای آن ها توضیح دهید که حق دارند انتقاد کنند اما حق بی احترامی و توهین ندارند. مانند: «شما حق دارید انتخاب کنید ولی حق ندارید سرم داد بکشید».
  • انتظار خود را بیان کنید. مانند: « انتظار دارم که به من احترام بگذاری». انتقاد سازنده به بیمار معتاد برای ترک اعتیاد کمک می کند اما انتقاد غیر سازنده باعث مصرف بیشتر و گاهی غرق شدن فرد مصرف کننده در مواد مخدر می شود.

کلینیک ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری با سال ها درمان موفق ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر در خدمت بیماران گرامی می باشد.