مقابله با وسوسه در ترک اعتیاد

وقتی فکر استفاده از مواد مخدر یا نوشیدن دوباره الکل به ذهنتان می آید، به فعالیت دیگری فکر کنید که می توانید انجام دهید و باعث بهتر شدن حالتان می شود. به عنوان مثال، به پیاده روی بروید یا یک کتاب جدید بخوانید. اغلب اوقات، با مشغول کردن ذهن خود به چیزهای مثبت تر، می توانید ولع مصرف را کم کنید. با تهیه لیستی از کارهایی که می توانید انجام دهید، برای این لحظات برنامه ریزی کنید. شما احساس آمادگی بیشتری خواهید کرد و مجبور نیستید با فکر کردن در مورد مراحل بعدی استرس داشته باشید.

مقابله با وسوسه زمانی آسان خواهد بود که شما درباره ماهیت آن بدانید. وسوسه واکنش طبیعی بدن به دنبال ترک اعتیاد به مصرف مواد مخدر است و جزء فرآیند بهبودی محسوب می شود.

بنایراین نباید نگران شوید، بترسید یا ناامید شوید. بعلاوه روزهای اول پس از ترک اعتیاد زیاد وسوسه می شوید و وسوسه ها نیز شدت زیادی دارند، اما به مرور زمان، کمتر وسوسه می شوید و همچنین از شدت وسوسه ها کاسته می شود و به این ترتیب تحمل آن برایتان آسان تر خواهد شد.

وسوسه و افکار منفی در دوران ترک اعتیاد

نگرش و باور شما به وسوسه در چگونکی واکنش شما مهم است. مثلاً اگر بر این باور باشید که (وسوسه نشانه ضعف است)، آن را از دیگران پنهان می کنید، از طرفی وسوسه برانگیزاننده افکار و احساسات منفی است. برخی افراد گزارش می کنند که به دنبال وسوسه شدن، افکارمنفی زیر به ذهنشان می رسد:

  • اگر کمی مصرف کنم، بهتر می شوم.
  • همین که یک بار مصرف می کنم و دیگر مصرف نمی کنم، راهی جز مصرف مواد مخدر وجود ندارد.
  •  وسوسه نشانه این است که ترک مواد مخدر ناممکن است و غیره.

چنینی افکار منفی ای شما را را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد. بنایراین یکی از راهکارهای مصرف وسوسه شناسایی افکار منفی و مقابله با آن هاست.

مقابله با وسوسه در ترک اعتیاد

وسوسه و احساس منفی در دوران ترک اعتیاد

وسوسه برانگیزاننده افکار منفی است و افکار منفی نیز احساسات منفی ایجاد می کند. برای مثال، این فکر که وسوسه نشانه ای است از این که ترک مواد امکان پذیر نیست باعث می شود افسرده شوید یا این باور که (وسوسه نشانه ضعف است) باعث می شود احساس شرم داشته باشید و وسوسه را از دیگران پنهان کنید. پنهان کردن وسوسه اثر منفی آن را بیشتر می کند.

وسوسه و رفتار منفی در دوران ترک اعتیاد

وسوسه مصرف مواد مخدر بر رفتارتان تأثیر می گذارد. گاهی این تأثیر مستقیم است. شما به دلیل وسوسه شدید برای مصرف ناآرام و بی قرار می شوید یا تحت تأثیر نشانه های ترک و وسوسه انرژیتان را از دست می دهید و در گوشه ای کز می کنید. اما در مواردی تأثیر وسوسه بر رفتار غیر مستقیم است.

پذیرش وسوسه و توصیف آن در ترک اعتیاد

وسوسه را به مثابه تجربه طبیعی ترک و درمان اعتیاد بپذیرید. درباره وسوسه قضاوت نکنید و آن را بد یا غیر عادی ندانید، بلکه آن را عادی بدانید و بر آن متمرکز شوید و آن را توصیف کنید. چشم های خود را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و هر احساسی را که در بدنتان و در درونتان دارید با جزئیات توصیف کنید. این تمرین ممکن است 15 تا 30 دقیقه وقت بگیرد.

صحبت کردن درباره تجربه وسوسه با دیگران حرف در دوران ترک اعتیاد

وسوسه و میل به مصرف مواد مخدر احساس ناخوشایندی است و به اندازه کافی استرس زاست اما اگر بخواهید آن را پنهان کنید استرس و فشار روانی بیشتری خواهید داشت.

در واقع فشار روانی شما مضاعف خواهد شد. یعنی باید فشار روانی نشأت گرفته از وسوسه و نیز فشار روانی مربوط به پنهان کردن آن را تحمل کنید. در این خصوص یکی از روش های سودمند برای مقابله با وسوسه در دوران ترک اعتیاد این است که درباره آن با افراد قابل اعتماد حرف بزنید.

مرکز ترک اعتیاد دی با بهره گیری از کادر مجرب و دلسوز و متخصص در تلاش است بهترین خدمات و کیفیت را به بیماران گرامی ارائه دهد.