مضرات الکل

الکل چند ثانیه بعد از اولین جرعه ای که نوشیده می شود، به مغز وارد می شود و باعث کاهش مواد شیمیایی می شود و مسیرهای عصبی مغز را که سلول های مغز برای ارسال پیام ها استفاده می کنند به هم می ریزد، خلق و خو را تغییر می دهد، واکنش ها را مختل می کند و تعادل را از بین می برد.

نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی می تواند بر سلامتی تأثیر جدی بگذارد. مضرات الکل بر سلامتی انسان ثابت شده و نوشیدن الکل باعث مختل شدن کارکرد طبیعی بدن می شود. اعتیاد به الکل می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و بدن را به آسانی برای بیماری ها هدف قرار دهد.

افراد الکلیسم در مقایسه با افرادی که زیاد مشروب نمی نوشند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند ذات الریه و سل هستند. نوشیدن زیاد الکل در یک بار، توانایی بدن را در دفع عفونت ها کند می کند، حتی تا 24 ساعت پس از مست شدن.

تأثیر الکل بر مغز

الکل در مسیرهای ارتباطی مغز اختلال ایجاد می کند و می تواند بر ظاهر و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. این اختلالات می تواند خلق و خو و رفتار را تغییر دهد و تفکر واضح و حرکت با هماهنگی را دشوارتر کند. 

تأثیر الکل بر قلب

نوشیدن زیاد الکل در طولانی مدت یا برای مدت زیاد می تواند به قلب آسیب برساند و مشکلاتی از جمله:

  • کاردیومیوپاتی - کشش و افتادگی ماهیچه قلب
  • آریتمی - ضربان قلب نامنظم
  • سکته
  • فشار خون بالا  

تأثیر الکل بر کبد

نوشیدن زیاد الکل بر کبد تأثیر می گذارد و می تواند منجر به انواع مشکلات و التهابات کبدی از جمله:

  • کبد چرب
  • هپاتیت الکلی
  • فیبروز
  • سیروز

تأثیر الکل بر پانکراس

الکل باعث می شود پانکراس مواد سمی تولید کند که در نهایت می تواند منجر به پانکراتیت شود، التهاب و تورم خطرناک رگ های خونی در لوزالمعده که از هضم مناسب جلوگیری می کند.

مضرات الکل

رابطه نوشیدن الکل و سرطان

بر اساس بررسی های گسترده مطالعات تحقیقی، اجماع علمی قوی در مورد ارتباط بین نوشیدن الکل و انواع مختلف سرطان وجود دارد. هرچه فرد الکل بیشتری بنوشد، به ویژه هرچه فرد به طور منظم الکل بیشتری مصرف کند، خطر ابتلا به سرطان مرتبط با الکل بیشتر می شود. الگوهای روشنی بین مصرف الکل و ایجاد انواع سرطان مشخص شده است.

الکل و سرطان سر و گردن

مصرف الکل یک عامل خطر اصلی برای برخی از سرطان های سر و گردن است، به ویژه سرطان های حفره دهان (به استثنای لب)، حلق (گلو) و حنجره. افرادی که روزانه 50 گرم یا بیشتر الکل مصرف می کنند، حداقل دو تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان ها نسبت به افراد غیر الکلی هستند. علاوه بر این، خطر ابتلا به این سرطان ها در افرادی که از این مقدار الکل استفاده می کنند و همچنین از دخانیات استفاده می کنند، بسیار بیشتر است.

الکل و سرطان مری

مصرف الکل یک عامل خطر اصلی برای نوع خاصی از سرطان مری به نام سرطان سلول سنگفرشی مری است. علاوه بر این، افرادی که کمبود آنزیمی که الکل را متابولیزه می کند به ارث برده اند، خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری مرتبط با الکل را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.

الکل و سرطان کبد

مصرف الکل یک عامل خطر مستقل و عامل اصلی سرطان کبد است.

الکل و سرطان پستان

ارتباط بین مصرف الکل و خطر سرطان سینه در زنان بسیار زیاد است. افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش مصرف الکل نشان داده می شود.

الکل و سرطان روده بزرگ

مصرف الکل با افزایش نسبتاً کمی در ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده همراه است. افرادی که به طور منظم 50 گرم یا بیشتر الکل در روز می نوشند 1.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.