مصرف آبسترال در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری از آبسترال استفاده کنید، ممکن است کودک شما به این دارو وابسته شود. این می تواند علائم ترک تهدید کننده زندگی را در نوزاد پس از تولد ایجاد کند. نوزادانی که وابسته به داروهای عادت‌ساز متولد می‌شوند ممکن است برای چند هفته به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

آن چه باید در مورد مصرف آبسترال در دوران بارداری بدانید

هنگامی که آبسترال برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر این دارو کاملاً از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

اگر چه آبسترال به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. اگر اختلال مصرف مواد مخدر (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر، الکل) دارید، ممکن است این خطر بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً طبق تجویز برای کاهش خطر اعتیاد استفاده کنید. 

اگر دردتان بهتر نشد یا بدتر شد، یا اگر روزانه بیش از چهار دوره درد ناگهانی دارید، یا اگر نیاز به استفاده از دو دوز دارو برای هر دوره درد دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.  

خطر مصرف آبسترال در دوران بارداری

آبسترال دارویی است که حاوی مسکن قوی و اغلب اعتیادآور فنتانیل است. آبسترال به عنوان یک قرص زیر زبانی در دسترس است و به عنوان یک اپیوئید یا یک مخدر طبقه بندی می شود. آبسترال فقط در شرایط بسیار خاص مصرف می شود و برای درد ناگهانی در بیماران متحمل به مواد افیونی که تحت درمان مداوم با مواد افیونی برای مدیریت درد بوده اند، تجویز می شود.

برای این که بیمار نسبت به مواد افیونی تحمل پیدا کند، باید حداقل شصت میلی گرم مرفین در روز به مدت یک هفته مصرف کرده باشد. برای فردی که به مواد افیونی تحمل پیدا نمی کند یا آبسترال را خارج از دستورالعمل های تجویزی مصرف می کند، می تواند خطرناک و کشنده باشد. آبسترال، مشابه سایر مواد افیونی، سیستم عصبی مرکزی و سیستم تنفسی را کند می کند. تنفس ممکن است تا حدی کند شود که فردی بیش از حد مصرف کند یا در نتیجه می میرد.

مصرف آبسترال در دوران بارداری

اگر قصد بارداری دارید به هیچ عنوان توصیه نمی شود که آبسترال مصرف کنید و در صورت استفاده حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

بازار سیاه آبسترال

در حالی که آبسترال مانند سایر مواد افیونی دستورالعمل های تجویزی سفت و سختی دارد، گاهی اوقات از استفاده پزشکی منحرف می شود و در بازار سیاه فروخته می شود. داروهای آبسترال و سایر داروهای حاوی فنتانیل به دلیل اپیدمی مواد افیونی تقاضای بالایی دارند. از آن جایی که فنتانیل بسیار قوی است، مردم به دنبال آن هستند.

همچنین در سایر داروهای فروخته شده در بازار سیاه گنجانده شده است. اگر مردم متوجه نشوند که آن را مصرف می کنند، ممکن است بمیرند. آبسترال یک ماده کنترل شده است و فقط از طریق برنامه ای از سازمان غذا و دارو به نام استراتژی ارزیابی و کاهش خطر در دسترس است. در این برنامه، متخصصان مراقبت های بهداشتی که برای بیماران سرپایی و داروخانه ها دارو تجویز می کنند، باید ثبت نام کنند.

خطر مصرف آبسترال بر جنین

آبسترال می تواند به جنین آسیب برساند و مصرف آن توسط زنان شیرده نیز توصیه نمی شود. دو سناریو مختلف وجود دارد که در آن فرد ممکن است تعجب کند که آیا مصرف آبسترال در دوران بارداری بی‌خطر است یا خیر. اولین مورد این است که آن‌ها از مواد افیونی سوء استفاده کنند و باردار شوند. سناریوی دوم حین زایمان است. اگر خانمی در حین زایمان با فنتانیل اپیدورال یا داخل وریدی درمان شود، مدیریت دارو بر عهده پزشک معالج است. از نظر فردی که از آبسترال یا فنتانیل سوء استفاده می کند یا معتاد است و باردار می شود، ایمن نیست و مادر باید آشکارا و صادقانه با پزشک خود صحبت کند تا تصمیم بگیرد که چه گزینه هایی ممکن است در دسترس باشد.

برای مشاوره ترک اعتیاد به انواع داروهای مخدر می توانید با کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی به مدیریت دکتر شهرام حسام بختیاری با خدمات شبانه روزی تماس بگیرید.