عوارض سوء مصرف فنتانیل

وابستگی فیزیکی و وابستگی روانی ممکن است با تجویز مکرر داروهای افیونی ایجاد شود. ممکن است به دنبال مصرف مواد افیونی اعتیاد به ایتروژنیک ایجاد شود. فنتانیل را می توان به روشی مشابه سایر مواد افیونی مورد سوء استفاده قرار داد و همه بیماران تحت درمان با مواد افیونی نیاز به نظارت برای علائم سوء مصرف و اعتیاد دارند.

عوارض جانبی سوء استفاده از فنتانیل

نگران کننده ترین عوارض جانبی سوء استفاده از فنتانیل اعتیاد است. هنگامی که فردی به مواد افیونی مانند فنتانیل معتاد می شود، به ویژه از آن جایی که این ماده بسیار قدرتمند است، برای او دشوار است که مصرف آن را متوقف کند. اعتیاد به فنتانیل تقریباً همیشه نیاز به درمان حرفه ای دارد. همچنین با استفاده نادرست از فنتانیل، وابستگی نسبتاً سریع رخ می دهد. بدن و مغز شروع به وابستگی به اثرات فنتانیل می کنند. اگر فردی به طور ناگهانی استفاده از فنتانیل را در زمانی که وابسته است متوقف کند، دارو پس از مدتی خارج می شود. سایر عوارض جانبی سوء استفاده از فنتانیل می تواند شامل تغییرات در خلق و خو یا رفتار و علائم جدید یا بدتر روان‌پزشکی مانند اضطراب یا افسردگی باشد.

اعتیاد به فنتانیل

از آن جایی که فنتانیل یک اپیوئید قوی است، اعتیاد می تواند نسبتاً سریع رخ دهد. مواد افیونی نحوه ارسال و حس کردن سیگنال‌های درد را در سراسر بدن تغییر می‌دهند، اما با مغز نیز به گونه‌ای تعامل دارند که می‌توانند و اغلب اوقات منجر به اعتیاد می‌شوند. اعتیاد یک بیماری است که مغز و بدن و همچنین رفتار فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می دهد. فردی که اعتیاد به فنتانیل دارد از دارو به روشی استفاده می کند که خارج از کنترل خودش است. مغز در نهایت تغییر می کند تا مصرف مداوم مواد افیونی را هدایت کند. علائم اعتیاد به فنتانیل می تواند جسمی، روانی و رفتاری باشد. همراه با مصرف خارج از کنترل فنتانیل یا سایر مواد افیونی، علائم اعتیاد می تواند ظاهر شود.

عوارض سوء مصرف فنتانیل

علائم اعتیاد به فنتانیل

  • تلاش ناموفق برای توقف استفاده از فنتانیل
  • اجتناب از مسئولیت در مدرسه یا محل کار
  • مشکلات در روابط
  • کناره گیری از دوستان، خانواده و مسئولیت ها
  • کمبود انگیزه
  • نوسانات خلقی
  • مشکلات در قضاوت و تصمیم گیری
  • اضطراب یا افسردگی
  • تحریک پذیری
  • برای چندین نسخه خرید می کند

اثرات بلند مدت فنتانیل

ماده فعال موجود در فنتانیل، یکی از خطرناک ترین مواد افیونی است. زمانی که فردی برای مدت طولانی فنتانیل مصرف می کند، خطرات آن حتی بیشتر می شود. اولاً، وقتی کسی نسبت به فنتانیل اعتیاد پیدا می کند، احتمالاً دوزهای بالاتر و بیشتری را برای دستیابی به اثرات مورد نظر مصرف می کند. این می تواند نه تنها منجر به وابستگی و علائم ترک شود، بلکه می تواند احتمال اوردوز کشنده را افزایش دهد. افرادی که در درازمدت گرفتار مصرف فنتانیل هستند ممکن است از چیزی که آسیب آنکسیک نامیده می شود رنج ببرند. آسیب آنوکسیک آسیبی است که به اندام ها و بافت های سراسر بدن به دلیل کاهش دسترسی به اکسیژن رخ می دهد. افراد احتمالاً با استفاده طولانی مدت از فنتانیل نیز از شرایط در حال ظهور یا بدتر شدن سلامت روانی رنج می برند.

تأثیر مواد افیونی بر غدد درون ریز

مواد افیونی ممکن است بر محورهای هیپوتالاموس، هیپوفیز، آدرنال یا گناد تأثیر بگذارند. برخی از تغییراتی که می توان مشاهده کرد عبارتند از افزایش پرولاکتین سرم و کاهش کورتیزول و تستوسترون پلاسما. علائم و نشانه های بالینی ممکن است از این تغییرات هورمونی ظاهر شوند. مواردی از نارسایی آدرنال با مصرف مواد افیونی از جمله قرص های فنتانیل گزارش شده است که اغلب پس از مصرف بیش از یک ماه می باشد و باید بیمار را از مواد افیونی جدا کنید تا عملکرد آدرنال بهبود یابد و درمان کورتیکواستروئید را تا بهبود عملکرد آدرنال ادامه دهید.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با امکانات بیمارستانی آماده ارائه خدمات تخصصی و درمانی در زمینه روانپزشکی و ترک اعتیاد به انواع داروهای مخدر به هموطنان گرامی می باشد.