ماری جوانا، خوب یا بد

بدون شک هر گونه ماده مخدری به دلیل آسیب هایی که به بدن وارد می کند، مضر است ولی تحقیقات نشان می دهد که ماری جوانا می تواند به درمان برخی از بیماری ها مانند اختلالات روانی، صرع، سرطان و همچنین دردهای مزمن کمک کند. با غلم به این که کانابیدول عوارض منفی زیادی دارد ولی در پیشگیری از تشنج در کودکان بیمار با توجه به نتایج مثبتی که دارد، استفاده می شود.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، مردم حداقل سه هزار سال است که از ماری جوانا یا حشیش برای درمان بیماری های خود استفاده می کنند. با این حال، سازمان غذا و دارو ماری‌جوانا را در درمان هیچ عارضه‌ای بی‌خطر یا مؤثر ندانسته است، اگر چه کانابیدیول، ماده‌ای که در ماری‌جوانا وجود دارد، در ژوئن 2018 به‌ عنوان درمانی برای برخی از انواع صرع تأیید شد.

آیا ماری جوانا مضر است

این تنش، بین این باور عمومی مبنی بر این که ماری جوانا یک درمان مؤثر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها است و فقدان دانش علمی در مورد تأثیرات آن، در زمان‌های اخیر با تلاش به سوی قانونی‌سازی تا حدودی تشدید شده است. مطالعه اخیر منبع مورد اعتماد منتشر شده در مجله اعتیاد همچنین نشان داد که استفاده از ماری جوانا در سراسر جهان به شدت در حال افزایش است، اگر چه این افزایش ممکن است با قانونی شدن ماری جوانا مرتبط نباشد با این وجود، این افزایش استفاده نگرانی‌های عمده سلامت عمومی را برانگیخته است.

فواید پزشکی ماری جوانا

در طول سال ها، تحقیقات نتایجی را ارائه می دهد که نشان می دهد ماری جوانا ممکن است در درمان برخی از شرایط مفید باشد.

فواید ماری جوانا برای درد مزمن

سال گذشته، یک بررسی بزرگ از آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی بیش از ده هزار مطالعه علمی را در مورد فواید پزشکی و اثرات نامطلوب ماری جوانا ارزیابی کرد. یکی از زمینه‌هایی که این گزارش را به دقت مورد بررسی قرار داد، استفاده از ماری‌جوانای پزشکی برای درمان درد مزمن بود. درد مزمن علت اصلی ناتوانی است که بیش از 25 میلیون بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. این بررسی نشان داد که ماری‌جوانا یا محصولات حاوی کانابینوئیدها که مواد فعال ماری‌جوانا یا سایر ترکیباتی هستند که روی همان گیرنده‌هایی در مغز عمل می‌کنند که ماری‌جوانا دارد در تسکین درد مزمن مؤثر است.

ماری-جوانا-خوب-یا-بد

اعتیاد به الکل و مواد مخدر

بررسی جامع دیگری از شواهد، که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که استفاده از ماری جوانا ممکن است به افراد مبتلا به الکل یا مواد افیونی کمک کند تا با اعتیاد خود مبارزه کنند. اما این یافته ممکن است بحث برانگیز باشد. بررسی آکادمی های ملی علوم نشان می دهد که استفاده از ماری جوانا در واقع خطر سوء استفاده و وابستگی به سایر مواد مخدر را افزایش می دهد. همچنین، هر چه فردی بیشتر از ماری جوانا استفاده کند، احتمال بروز مشکل در مصرف ماری جوانا بیشتر می شود. افرادی که از سنین پایین شروع به مصرف این ماده کرده اند نیز در معرض خطر ابتلا به مشکل مصرف ماری جوانا هستند.

ماری جوانا و افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و اضطراب اجتماعی

استفاده از ماری جوانا برای درمان علائم بیماری روانی بررسی شده است. شواهد تا به امروز نشان می دهد که ماری جوانا می تواند به درمان برخی از بیماری های روانی کمک کند. استفاده از ماری جوانا برای تسکین افسردگی و علائم اختلال استرس پس از سانحه مؤثر است.

تأثیر ماری جوانا بر سرطان

شواهد نشان می دهد که کانابینوئیدهای خوراکی در برابر حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی مؤثر هستند و برخی مطالعات کوچک نشان داده اند که ماری جوانای دودی نیز ممکن است به این علائم را کاهش دهد. برخی از مطالعات در سرطان سلول نشان می دهد که کانابینوئیدها هم ممکن است باعث کاهش سرعت رشد و یا کشتن برخی از انواع سرطان شوند، با این حال، مطالعات اولیه منبع مورد اعتماد که این فرضیه را در انسان آزمایش کرد، نشان داد که اگر چه کانابینوئیدها یک درمان بی خطر هستند، اما در کنترل یا درمان سرطان مؤثر نیستند.

اسکلروز چندگانه و ماری جوانا

استفاده کوتاه مدت از کانابینوئیدهای خوراکی ممکن است علائم اسپاستیسیتی را در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بهبود بخشد، اما اثرات مثبت آن کم است.

صرع و ماری جوانا

یک داروی حاوی کانابیدیول برای درمان دو نوع نادر، شدید و خاص صرع به نام‌های سندرم لنوکس-گاستوت و سندرم دراوت - که کنترل آن با انواع دیگر داروها دشوار است. این داروی مبتنی بر کانابیدیول به نام اپیدیولکس شناخته می شود.