فنتانیل چگونه بر مغز و بدن تأثیر می گذارد

فنتانیل برای کمک به تسکین درد ناگهانی سرطان در افرادی که به طور منظم از مقادیر متوسط تا زیاد داروهای مسکن مصرف می کنند استفاده می شود. فنتانیل متعلق به دسته ای از داروهایی است که به عنوان مسکن های اپیوئیدی شناخته می شوند. این دارو در مغز برای تغییر احساس و واکنش بدن شما به درد کار می کند و نباید برای تسکین دردهای خفیف یا کوتاه مدت (مانند سردرد و میگرن) استفاده شود.

تأثیر فنتانیل بر مغز و بدن

فنتانیل مانند مورفین و سایر مواد افیونی بر مغز و بدن تأثیر می گذارد، اما با قدرت بیشتری. هنگامی که فردی فنتانیل مصرف می کند، به گیرنده های مواد افیونی متصل می شود و نحوه ارسال و حس سیگنال های درد را در سراسر بدن تغییر می دهد. فنتانیل عملکرد سیستم عصبی مرکزی را کند می کند و می تواند در برخی بیماران حالت سرخوشی ایجاد کند. ماده فعال موجود در فنتانیل، می تواند باعث شود افراد احساس خواب آلودگی کنند و همچنین گیجی کنند.

عوارض جانبی فنتانیل ممکن است شامل حالت تهوع، یبوست و گیجی باشد. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل سندرم سروتونین، فشار خون پایین و ایجاد وابستگی و اعتیاد باشد. فنتانیل بسیار سریع عمل می کند. شروع سریع اثر یکی از دلایلی است که فنتانیل برای درد شدید سرطان مفید است، اما همچنین یکی از دلایلی است که نسخه خاص از فنتانیل می تواند بسیار اعتیادآور باشد.

نیمه عمر فنتانیل

نیمه عمر هر دارویی معیاری است برای مدت زمانی که طول می کشد تا بدن نیمی از دوز مصرف شده را حذف کند. نیمه عمر فنتانیل بین پنج تا پانزده ساعت تخمین زده می شود. معمولاً پنج نیمه عمر طول می کشد تا کل دوز دارو از سیستم بدن بیمار خارج شود.

بر این اساس، ممکن است بین بیست و پنج تا هفتاد و پنج ساعت طول بکشد تا یک دوز از فنتانیل به طور کامل از سیستم بدن بیمار حذف شود. البته، این‌ها فقط برآوردهای متوسط هستند و عوامل فردی وجود دارد که می تواند مدت زمان ماندن فنتانیل در سیستم شما را تحت تأثیر قرار دهد. فنتانیل به عنوان شکل ترانس مخاطی فنتانیل در نظر گرفته می شود. فنتانیل داخل وریدی نسبت به فنتانیل ترانس مخاطی سریع‌تر از سیستم خارج می شود

با هر دارویی از جمله فنتانیل، برخی چیزها بر مدت زمان ماندن آن در سیستم بدن بیمار تأثیر می گذارد.

فنتانیل چگونه بر مغز و بدن تأثیر می گذارد

عواملی که بر مدت زمان ماندگاری فنتانیل در بدن تأثیر می گذارد

سن بیمار: نیمه عمر داروها معمولاً در افراد مسن در مقایسه با افراد جوان به طور قابل توجهی طولانی تر است. این به دلیل عواملی مانند اختلال عملکرد کبد است.

چربی بدن بیمار: فردی که چربی بدنش زیاد است تمایل به مشاهده انباشته شدن فنتانیل در بدن خود دارد، اما از طرف دیگر، یک فرد قد بلندتر و لاغرتر که ممکن است چربی بدن زیادی نداشته باشد می تواند داروها را سریع‌تر از یک فرد کوچک‌تر حذف کند.

ژنتیک بیمار: گاهی اوقات مدت زمانی که یک فرد فنتانیل یا هر ماده مخدر دیگری را از بدن خود حذف می کند به دلیل ساختار ژنتیکی و همچنین متابولیسم آن‌ها است.

هیدراتاسیون: اگر فردی به خوبی هیدراته شود، احتمالاً مواد مخدر را سریع‌تر از بدن خود حذف می کند. هیدراته بودن به دارو اجازه می دهد تا سریع‌تر از طریق سیستم حرکت کند و از طریق ادرار دفع شود.

همچنین به مدت زمان ماندگاری فنتانیل در سیستم بدن بیمار مواردی مانند نحوه استفاده، دوز و دفعات استفاده از آن مربوط می شود. اگر فردی داروها، مواد یا حتی غذا یا نوشیدنی خاصی را قبل، در حین یا بعد از مصرف فنتانیل مصرف کرده باشد، این می تواند بر زمان دفع نیز تأثیر بگذارد.

کلینیک ترک اعتیاد دی با کادری مجرب و خدمات منحصر به فرد آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران محترم می باشد.