عوامل مؤثر در موفقیت بهبود اعتیاد

به طور کلی طول درمان اعتیاد به مواد مخدر اغلب نقش کلیدی در درمان دارد. برای مثال، افرادی که درمان با کمک دارو را برای کمتر از نود روز دریافت می کنند، نتایج بهبود یافته ای را نشان نمی دهند. کسانی که برای سه سال یا بیشتر درمان با کمک دارو دریافت می کنند، نسبت به کسانی که کمتر از سه سال درمان با کمک دارو دریافت می کنند، میزان عود اعتیاد کمتری دارند.

چه عواملی می تواند میزان موفقیت در ترک اعتیاد را بهبود بخشد

درمان مؤثر اعتیاد مستلزم رویکردی چند جانبه است که با فرد به‌ عنوان یک کل رفتار می‌کند و با سطح بالایی از مراقبت شروع می‌شود و به برنامه‌های خفیف تر انتقال می‌یابد. موفقیت همچنین به طول درمان بستگی دارد. درمان کمتر از نود روز اثربخشی محدودی دارد، در حالی که برنامه ریزی طولانی تر می تواند نتایج بلند مدت بهتری داشته باشد.

موارد زیر جنبه های کلیدی درمان موفقیت آمیز اعتیاد به مواد مخدر است.

تداوم کامل مراقبت در ترک اعتیاد

تداوم کامل مراقبت در ترک اعتیاد به این معنی است که بیماران مراحل متعددی از درمان را طی می‌کنند که معمولاً با سم‌زدایی پزشکی شروع می‌شود و با مراقبت‌های طولانی ‌مدت پس از آن خاتمه می‌یابد. بیش از بیست سال مطالعه تحقیقاتی تأیید کرده است که پیشرفت بیماران ترک اعتیاد از طریق مراحل مراقبت مداوم و بهبود آن‌ها به حفظ نتایج مثبت برای بهبودی طولانی مدت کمک می کند، مانند سایر تحقیقات، این مطالعات نشان داد که مراقبت مداوم زمانی مؤثرتر است که درمان طولانی‌تر باشد.

یک دوره معمول درمان اعتیاد به مواد مخدر ممکن است شامل موارد زیر باشد.

عوامل مؤثر در موفقیت بهبود اعتیاد

سم‌زدایی پزشکی در ترک اعتیاد به مواد مخدر

در سم‌زدایی پزشکی، بیمار به ‌طور شبانه ‌روزی تحت مراقبت‌های شبانه ‌روزی برای کنترل علائم ترک اعتیاد است که زمانی رخ می‌دهد که بدن او مواد مخدر و الکل را از سیستم خود خارج می‌کند.

درمان بستری در ترک اعتیاد به مواد مخدر

بیمار در کلینیک ترک اعتیاد مستقر می‌شود و در جلسات درمانی شرکت می‌کند، مشاوره دریافت می‌کند و استراتژی‌هایی را برای موفقیت بلند مدت می‌آموزد.

درمان سرپایی ترک اعتیاد به مواد مخدر

بیمار در حالی که هنوز در مرکز درمانی حضور دارد، به زندگی روزمره خود بازمی گردد.

مراقبت های بعدی در ترک اعتیاد به مواد مخدر

بیمار از یک طرح شخصی پیشگیری از عود اعتیاد پیروی می کند و در برنامه های فارغ التحصیلان و گروه های حمایتی شرکت می کند. منابع مختلفی به آن‌ها داده می شود که در مواقعی که بهبودی طولانی مدت دشوار می شود به آن‌ها کمک می کند.

درمان تشخیص دوگانه برای افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و اختلالات هم ‌زمان مانند اضطراب یا افسردگی بسیار مهم است. این اختلالات می تواند باعث شود افراد در تلاش برای خود درمانی از مواد مخدر استفاده کنند. در همین حال، سوء مصرف مواد مخدر می تواند منجر به مشکلات سلامت روان شود. به این ترتیب، درمان هر دو برای نتایج بهبودی بهتر ضروری است.

درمان اعتیاد مبتنی بر شواهد

درمان مبتنی بر شواهد، درمانی را توصیف می کند که به خوبی تحقیق شده و نشان داده شده است که در بهبود اعتیاد مؤثر است.

انواع اصلی درمان در ترک اعتیاد به مواد مخدر

درمان اعتیاد به مواد مخدر با کمک دارو: به افراد مبتلا به اعتیادهای خاص، مانند اعتیاد به مواد افیونی، کمک می کند تا با هوس های شدید مقابله کنند.

رفتار درمان شناختی ترک مواد مخدر: روش‌های جدید تفکر را به افراد می‌آموزد تا با احساسات یا موقعیت‌های دشوار به روش‌های سالم بازگردند.

رفتار درمانی دیالکتیکی در ترک اعتیاد به مواد مخدر: مانند رفتار درمان شناختی، این درمان به افراد می آموزد که چگونه احساسات خود را مدیریت کنند و تعارضات درون روابط را کاهش دهند.

مدیریت احتمالی در ترک اعتیاد به مواد مخدر: از تقویت مثبت و پاداش برای کمک به افراد برای ادامه کار در جهت بهبود اعتیاد استفاده می کند.

تفریح درمانی در ترک اعتیاد به مواد مخدر: از رویکردهای کل نگر مانند ورزش یوگا و فعالیت های خلاقانه مانند هنر، موسیقی و رقص برای کمک به بهبودی کامل فرد استفاده می کند.