عوارض مصرف شیشه

شیشه یکی از مواد روانگردان و مخرب مغز است که مصرف آن باعث بروز توهمات شدید دیداری و شنیداری می شود و نوعی لذت کاذب ایجاد می کند. مصرف شیشه سطح هوشیاری، دقت و تمرکز را افزایش می دهد و انرژی مضاعفی را ایجاد می کند که بسیاری افراد به آن نیاز دارند.

شیشه، اثرات مخربی را هم بر مغز و وضعیت روانی فرد و هم بر سایر دستگاه های بدن بر جای می گذارد که این اثرات را می توان با توجه به زمان شروع آن ها به صورت حاد و مزمن در نظر گرفت.

عوارض حاد مصرف شیشه

به دنبال مصرف شیشه و به فاصله کوتاهی، فشار خون به شدت بالا می رود و ضربان قلب تند و نامنظم می شود. چنین حالتی به ویژه در کسانی که سابقه بیماری های قلبی عروقی دارند، می تواند حتی منجر به آسیب جدی به قلب و سکته شود.

در اثر مصرف شیشه، دمای بدن افزایش می یابد و گر گرفتگی شدید به دلیل اختلال در سیستم تنظیم کننده دمای بدن و تحریک آن رخ می دهد. در اولین دفعات مصرف، انرژی و تمرکز فرد به صورت غیر معمولی افزایش می یابد، که این وضعیت با تحلیل شدید انرژی و اختلال در حافظه و تمرکز پس از کاهش اثرات شیشه همراه است.

علائم بارز مصرف شیشه

تهوع و اسهال، لرزش و قفل شدن فک ها نیز از علائم بارز مصرف شیشه در مراحل اولیه هستند. گشاد شدن مردمک ها به دنبال مصرف شیشه می تواند منجر به حساسیت شدید مردمک ها به نور شود، به گونه ای که حتی در مکان های کم نور نیز فرد به استفاده از عینک آفتابی نیاز پیدا کند.

نشانه هایی که باعث اشتیاق به مصرف شیشه می شود

ولی بیشترین نشانه هایی که باعث اشتیاق به مصرف و در نهایت اعتیاد فرد به مصرف شیشه می شوند، سرخوشی، بالارفتن خلق، افزایش فعالیت، کاهش خواب و افزایش میل جنسی در مدت زمانی است که فرد تحت تأثیر ماده قرار دارد و البته بعد از پاک شدن ماده از بدن طی مدت زمان کوتاهی این اثرات از بین می‌رود و فرد احساس رخوت، خواب‌آلودگی، کاهش انرژی و بیقراری پیدا می‌کند و برای فرار از وضعیت ایجاد شده و به امید داشتن مجدد تجربه اولیه برای مصرف دوباره ماده اشتیاق پیدا می‌کند و این اتفاق مهم ترین نقطه در شروع وابستگی و اعتیاد فرد می باشد.

عوارض مصرف شیشه

عوارض درازمدت مصرف شیشه

لرزش شدید و نشانه هایی مانند بیماری پارکینسون بر اثر تخریب بخشی از سیستم حرکتی مغز اتفاق می افتد. اختلال در سیستم ایمنی در بدن می تواند منجر به عفونت های شدید و غیر معمول شود.

بی اشتهایی شدید و مزمن، از دست دادن بافت های عضلانی و نقص در سیستم متابولیک بدن باعث کاهش وزن شدید و تغییر ظاهر فرد خواهد شد. سردردهای مزمن، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری های عروقی مغز و نارسائی کلیه از جمله موارد دیگری است که در مصرف طولانی مدت شیشه رخ می دهند.

اثرات مخرب مصرف شیشه بر مغز که با تغییراتی در حواس و رفتار فرد همراه است

۱) آسیب هایی که به نواحی جلوی مغز وارد می شود، می تواند با از دست رفتن کنترل و مهارت های معمول فرد بر رفتارهای اجتماعی همراه باشد، که در کنار آن پرخاشگری و عدم کنترل و تکانه ها نیز وجود دارد. در این شرایط، روی آوردن به رفتارهای پرخطری مانند رانندگی بی محابا و درگیری های کلامی و فیزیکی با دیگران بسیار دیده می شود.

۲) مصرف‌ کننده شیشه مدتی پس از مصرف این ماده دچار افسردگی شدید و نا امیدی می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب رساندن فرد به خودش و خودکشی گردد. با تخریب بیشتر مناطق کنترل کننده افکار و عواطف در مغز، فرد نسبت به اطرافیان خود احساس بدبینی پیدا می‌کند که در موارد شدید، این باورهای بدبینانه ممکن است منجر به آسیب رساندن به اطرافیان شود.

۳) مصرف مزمن شیشه می تواند باعث تغییراتی در حواس فرد گردد، به گونه ای که در برخی موارد فرد صداهایی را می‌شنود، یا تصاویری را می‌بیند که دیگران قادر به شنیدن یا دیدن آن ها نیستند.

۴) فرد مصرف‌ کننده شیشه عموماً حافظه کوتاه مدت خوبی ندارد و نمی تواند با دقت به یاد آورد که در روزهای گذشته چه کارهایی را انجام داده است در این شرایط انجام کار اقتصادی با خطاهای فراوان همراه است.

بروز این نشانه ها در فردی که شیشه استفاده می‌کند، زنگ خطری برای بروز عوارض و صدمات جدی‌تر مغزی است. در این شرایط فرد مصرف کننده شیشه باید هرچه سریع تر برای درمان اعتیاد و ترک شیشه به درمانگر مراجعه کند. خوشبختانه درمان‌های خوبی برای تمامی این عوارض وجود دارند به شرط آنکه نگذارید این عوارض پیشرفت کنند.