تأثیر مصرف شیشه بر دندان

بزاق دهان، خاصیت ضد میکروبی دارد. مصرف شیشه باعث خشکی دهان و رشد میکروب ها و باکتری ها در دهان می شود. بزاق دهان همچنین به دلیل تجدید مواد معدنی دندان، باعث بازسازی و تقویت آن ها می شود. با مصرف شیشه به دلیل کم شدن بزاق دهان، دندان ها شروع به پوسیدگی می کنند. پس نتیجه می گیریم خرابی و پوسیدگی دندان و تحلیل رفتن لثه از تأثیرات مصرف شیشه می باشد

نحوه مصرف شیشه و نیز ناخالصی هایی که در آن وجود دارد می تواند باعث آسیب های جدی به بهداشت دهان و دندان شود.
در شیشه، اسیدها و مواد ناخالص زیادی وجود دارند که در هنگام حرارت دیدن و تدخین، تبخیر شده و وارد دهان و بدن فرد مصرف کننده می شوند و می توانند باعث سوختگی و تحریک اعضای داخل دهان گردند.
نشانه های دهانی مصرف شیشه عبارتند از:

خشکی دهان

در دهان همه ما به طور متوسط، روزانه یک لیتر بزاق تولید می شود که دهان و دندان های ما را از آسیب های ناشی از اسیدها و سایر مواد اضافه محافظت می کند.
با مصرف شیشه، تولید بزاق متوقف شده و دهان خشک می شود. خشکی دهان باعث افزایش باکتری ها در دهان به میزان 10 برابر می شود و در عین حال اسیدهایی که وارد دهان می شوند، می توانند دندان ها را تخریب کنند.

پوسیدگی دندان ها

بسیاری از کسانی که شیشه مصرف می کنند از نوشیدنی های خیلی شیرین مانند نوشابه های گازدار استفاده می کنند که مصرف زیاد همین نوشابه ها نیز می تواند منجر به افزایش رشد باکتری و به دنبال آن افزایش ترشح موارد اسیدی شود.
از طرف دیگر، مصرف کنندگان شیشه کمتر به بهداشت شخصی دندان های خود اهمیت می دهند و کمتر دهان خود را می شویند یا دندان های خود را مسواک می زنند. همه این مواد باعث می شود دندان های کسانی که شیشه مصرف می کنند، خیلی زود دچار پوسیدگی شوند.

تأثیر مصرف شیشه بر دندان

شکستن دندان ها

اضطراب، دندان قروچه و گرفتگی های عضلات صورت همگی باعث به هم فشرده شدن و افزایش شکستگی های دندان ها می شوند.

بیماری های لثه

شیشه باعث آسیب رسیدن به لثه ها می شود و این موضوع با افزایش بیماری های لثه و حتی از بین رفتن و مردن بافت لثه همراه است. خونریزی خود به خودی از لثه ها می تواند از علائم مصرف شیشه باشد.
در مجموع آسیب های دهان و دندان از شایع ترین آسیب های جدی ناشی از مصرف شیشه می باشدکه به مراقبت درمانی جدی نیاز دارند اما خبر خوب این است که می توان این عوارض را با رعایت و انجام چند نکته ساده کنترل کرد.
خوشبختانه، ترمیم و بهبود ضایعات دهان و دندان در طول درمان اعتیاد به شیشه به صورت مرحله به مرحله روی می دهد. اما برای تسریع این بهبود باید نکاتی را اجرا نمود.
در این جا به چند نکته اساسی تر اشاره می شود:
کنترل خشکی دهان از مهمترین روش های جلوگیری از ایجاد و پیشرفت پوسیدگی های دهانی است. خوردن مرتب آب، جویدن آدامس با قند مصنوعی و خیس نگه داشتن دهان، از راه های کنترل خشکی دهان هستند.
مسواک زدن مرتب می تواند اثرات شیشه را از دهان شما پاک کند. مسواک زدن با خمیر دندان حداقل دو بار در روز (صبح بعد از صبحانه و شب قبل از خواب) می تواند معجزه کند.
مراجعه به دندانپزشک برای یک معاینه اولیه می تواند اطلاعات مناسبی از وضعیت دهان و دندانتان در اختیار شما قرار دهد. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، یک معاینه دندانپزشکی، هزینه ای تنها در حد یک ویزیت ساده پزشکی دارد.