عوارض قلیان

قلیان نوعی از مصرف دخانیات است که متاسفانه به میزان زیادی در بین جوامع رواج پیدا کرده است و جوانان و نوجوانان مخاطبین خاص آن هستند. از قلیان بیشتر در دورهمی های دوستانه و خانوادگی استفاده می شود. والدین ناآگاه با تصور این که قلیان برای فرزندانشان بی خطر است به آن ها مجوز استفاده می دهند. همین امر باعث آمار بالای جوانان و نوجوانان قلیانی می شود. به دلیل وجود بخار آب در دود قلیان، ریه ها به شدت آسیب می بینند. شیوع استعمال سیگار و قلیان در جهان به اوج خود رسیده است.

دخانیات یک عامل قابل پیشگیری از عوارض و مرگ و میر در سراسر جهان است. کشورهای کم درآمد و متوسط ​​به شدت آسیب دیده اند. پیش بینی می شود مرگ و میر ناشی از دخانیات در سال های آتی در کشورهای با درآمد بالا کاهش یابد، اما در کشورهای با درآمد پایین و متوسط دو برابر خواهد شد. استفاده از تنباکو برای حدود پنج میلیون مرگ در هر سال است. این یک واقعیت است که نیمی از افرادی که امروز دود قلیان استنشاق می کنند قبل از موعد مقرر خواهند مرد.

مضرات قلیان

استعمال دخانیات دومین عامل اصلی مرگ و میر در جهان است و در حال حاضر مسئول مرگ از هر ده بزرگسال یک نفر در سراسر جهان است. در حال حاضر، استفاده از قلیان برای دود کردن تنباکو در مقیاس بزرگ در افزایش استفاده از آن نقش دارد، روشی که قدمت حداقل چهارصد سال دارد. این پیش بینی ها همچنین نیاز به مطالعه روندها و الگوی مصرف دخانیات را در اشکال مختلف نشان می دهد.

استقبال رو یه افزایش مصرف قلیان

قلیان در فرهنگ ها و کشورهای مختلف با نام های نارگیلی، قلیان، حباب هابل و لوله آب نیز شناخته می شود. این روشی برای کشیدن تنباکو است که در آن بخار قبل از استنشاق از آب عبور می کند. در حال حاضر، قلیان در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای استفاده از تنباکو در سراسر جهان است.

قلیان ریشه های خود را از منطقه مدیترانه شرقی می گیرد و اکنون در کشورهای غربی از جمله استرالیا، انگلستان، کانادا و ایالات متحده آمریکا محبوبیت پیدا کرده است. توده‌های قلیان‌کش امروزی شامل جوانان عمدتاً دانشجویان و همچنین نوجوانان دبیرستانی هستند.

عوارض قلیان   

اخیراً قلیان به عنوان یک تهدید جهانی مورد توجه قرار گرفته و از سوی مقامات بهداشت عمومی به عنوان یک بیماری همه گیر در نظر گرفته شده است. دود تنباکو حاوی بیش از 4800 ماده شیمیایی مختلف است که از این میان شصت و نه ماده سرطان زا و چندین ماده دیگر محرک تومور هستند.

به دلیل این تصور غلط رایج که میزان نیکوتین موجود در قلیان کمتر از سیگار است و آب مصرفی در این نوع مصرف تنباکو، به عنوان یک فیلتر عمل می کند و تمام مواد شیمیایی خطرناک مانند نیکوتین و قطران را از بین می برد، قلیان تقریباً با مجوز خانواده ها در جمع های خانوادگی استفاده می شود. این سوءتفاهمات رایج باعث می شود که عموم مردم به این باور برسند که کشیدن قلیان خطری برای سلامت آن ها و دیگران نیست. 

سیگار کشیدن با استفاده از قلیان به عنوان یک «سویه خطرناک» در «اپیدمی» تنباکو در حال ظهور است. 

اصطلاحات و توضیحات قلیان

اصطلاحات مختلف مورد استفاده برای توصیف قلیان بسته به مناطق مختلف متفاوت است و شامل «لوله آب» «بوری» یا «غزه» در مصر، عربستان سعودی و پاکستان است. در اردن، لبنان و سوریه به نام «نارگیله» «نارگیل» یا «ارگیله» شناخته می شود، در حالی که قلیان در شبه قاره هند در شکل، اندازه، ظاهر و نوع تنباکوی دودی بسیار متنوع است. در این تحقیق قلیان، به نوعی از کشیدن تنباکو اطلاق می شود که در آن دود یا بخار آن از آب عبور می کند.