حقایقی در مورد قلیان

سمیت تنباکو در لوله قلیان کمتر از سیگار نیست و آب موجود در قلیان مواد سمی موجود در دود تنباکو را فیلتر نمی کند. مصرف کنندگان قلیان ممکن است در واقع دود تنباکوی بیشتری را نسبت به سیگاری ها استنشاق کنند، زیرا حجم زیادی از دود استنشاق می شود که در یک جلسه قلیان کشیدن می تواند تا شصت دقیقه طول بکشد. در حالی که تحقیقات در مورد کشیدن قلیان هنوز در حال ظهور است، شواهد نشان می دهد که کشیدن قلیان خطرات زیادی دارد.

قلیان‌ها لوله‌های آبی هستند که برای دود کردن مخلوط‌های تنباکوی ساخته شده در طعم‌های مختلف استفاده می‌شوند. معمولاً با عبور هوای گرم آن ها با زغال چوب از مخلوط تنباکو و در نهایت از یک محفظه برای آب کار می کنند. سپس یک کاربر دود را از طریق لوله و قطعه دهانی استنشاق می کند. مصرف کنندگان قلیان مضرات آن را نسبت به سیگار کمتر می دانند، اما مطالعات نشان می دهد که دود قلیان با اجزای سمی موجود در دود سیگار مشابه هم هستند، مانند نیکوتین، قطران و فلزات سنگین.

ترکیبات قلیان

  • حداقل هشتاد و دو ماده شیمیایی سمی و سرطان زا در دود قلیان شناسایی شده است.
  • اگر دود از آب عبور کند، اما این مواد شیمیایی خطرناک و گیاهی آزاد شده از تنباکو را از بین نمی برد.
  • احتراق زغال چوبی که برای گرم کردن تنباکوی قلیان استفاده می‌شود، ممکن است خطرات زیادی داشته باشد، زیرا این فرآیند احتراق مواد خطرناکی مانند مونوکسید کربن، فلزات و سایر مواد شیمیایی را تولید می‌کنند.

چه کسانی از قلیان استفاده می کنند

در سراسر کشور، حدود ششصد هزار دانش‌آموز دبیرستانی و صد و چهل هزار دانش‌آموز مقطع راهنمایی در ماه گذشته قلیان کشیده‌ اند.  

میزان استفاده قلیان در بین پسران و دختران مشابه است، اما در میان دانش‌آموزان دبیرستانی جوانان دانشگاهی به طور قابل توجهی بالاتر است.

در سال 2017، بیش از دو میلیون بزرگسال از قلیان، استفاده کرده اند.

دلایل مصرف قلیان

  • بر اساس یک مطالعه، هشتاد درصد از مصرف کنندگان فعلی قلیان در سنین دوازده تا هفده سال می گویند که از قلیان استفاده می کنند زیرا دوست دارند در حین کشیدن قلیان با دوستان خود دور هم جمع شوند.
  • قهوه ‌خانه‌ها و کافه‌ها با وجود فروش یک محصول مرگبار، خودشان را به عنوان محیطی اجتماعی، سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش به بزرگسالان جوان می نمایانند و می‌توانند با اجراهای موسیقی و ارائه غذا و قهوه مشتریان زیادی را جذب کنند.
  • طعم‌های مناسب از تنباکو برای همه سلیقه ها مانند هندوانه، میوه‌های استوایی، خامه پرتقال، کارامل، شکلات، سیب و آلبالو، نارگیل و توت فرنگی در دسترس است.
  • بر اساس یک نظرسنجی نود درصد از جوانان که قلیان می‌کشیدند، گفته اند که از محصولات قلیان استفاده می‌کنند، زیرا «طعم‌هایی دارند که من دوست دارم».

حقایقی در مورد قلیان

حقایقی در مورد قلیان

یک مطالعه نشان داد که افراد پانزده تا بیست و سه ساله که هرگز سیگار نکشیده‌اند، اما قلیان را امتحان کرده‌اند، احتمالاً سیگار کشیدن را شروع می‌کنند.

جوانان هجده تا بیست و چهار ساله که سیگار مصرف نمی کنند ولی مصرف کننده قلیان بوده اند، دو برابر بیشتر از کسانی که قلیان نمی کشند، مستعد مصرف سیگار بوده اند.    

در حالی که یک سیگار معمولی به هشت تا ده پک نیاز دارد، در یک ساعت، قلیان کشیدن ممکن است شامل صد تا دویست پک باشد که بیست بار بیشتر مصرف کننده را در معرض خطر قرار می دهد.

مطالعات نشان داده است که در یک جلسه معمولی قلیان کشیدن، افراد سیگاری تا دو برابر بیشتر از یک نخ سیگار در معرض نیکوتین و تا نه برابر مونوکسید کربن قرار می گیرند.

خطرات سلامتی قلیان

  • نیکوتین دارویی است که می تواند اثرات مخرب دائمی بر رشد مغز نوجوانان داشته باشد و با انواع پیام های نامطلوب سلامتی برای جنین در رشد حال مرتبط است.
  • کشیدن قلیان رابطه نامطلوبی با سلامتی بدن، سرطان های ریه، مثانه و دهان و بیماری قلبی دارد. 
  • استعمال قلیان در طولانی مدت، شامل اختلال در عملکرد ریوی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سرطان مری و سرطان معده است.
  • مصرف کوتاه مدت قلیان با اثرات حاد سلامتی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون، کاهش عملکرد ریوی و مسمومیت با مونوکسید کربن همراه است.
  • دود قلیان خطرات مرتبط با دود دست دوم را به همراه دارد.
  • کشیدن قلیان توسط زنان باردار می تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود.