علم تغذیه در ترک اعتیاد

سوء مصرف مواد مخدر به طور کلی منجر به عدم تغذیه مناسب می شود، یا در نتیجه عدم خوردن کافی در طول روز یا خوردن غذاهایی که مواد مغذی مورد نیاز آن ها کم است، منجر به مصرف نادرست کالری و اختلال در پردازش مواد مغذی می شود. بسیاری از برنامه هایی که پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را مورد هدف قرار می دهند به تغذیه می پردازند زیرا یک شیوه زندگی سالم می تواند سلامت روانی را ارتقا دهد و برای کسانی که با سوء مصرف مواد مخدر مبارزه می کنند، تغذیه همان نقش کلیدی را در حفظ بهبودی ایفا می کند و در عین حال شرایط و کمبودهای سلامتی را نیز بهبود می بخشد.

اگر مواد شیمیایی تثبیت شوند، احتمال وسوسه و عود اعتیاد کمتر خواهد شد. اختلال سوء مصرف مواد مخدر باعث کاهش توانایی بدن برای پردازش دو اسید آمینه مهم می‌شود. تیروزین و تریپتوفان. این آمینو اسیدها مسئول تولید انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین هستند.

تأثیر تغذیه بر رفتار در ترک اعتیاد

این ترکیبات باعث ثبات عاطفی، افزایش تمرکز ذهنی و به طور کلی آسایش، خوشحالی و رفاه می شود. کاهش سطح این انتقال دهنده های عصبی تأثیر منفی بر خلق و رفتار می گذارد. تیروزین یک پیش ماده برای نروترانسمیترهای نوراپی نفرین و دوپامین (انتقال دهنده های عصبی که به افزایش هوشیاری و تیزفهمی) منجر می‌شود. یک اسید آمینه غیر ضروری است و در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی وجود دارد.

غذاهای مفید برای تفکر در ترک اعتیاد

تریپتوفان در غذاهایی مانند موز، شیر، دانه های آفتابگردان و گوشت بوقلمون یک منبع کامل برای تولید سروتونین است که تأثیر بسیار مهمی بر خواب آرام و کافی دارد. برخی از مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی و دانه های کتان یافت می شود می تواند توانایی سلول‌های مغز را در سروتونین افزایش دهد. در اصطلاح به این مواد، غذایی برای تفکر گفته می‌شود.

علم تغذیه در ترک اعتیاد

ارتباط بین مواد غذایی، خلق و خو و عود اعتیاد

بر طبق نظر بسیاری از بیماران، خشم و یا استرس ارتباط بسیار زیادی با بازگشت به مصرف مواد مخدر دارد. غذا بر خلق تأثیر می گذارد. همراه با تغییر آمینو اسید (مسدودکننده‌های پروتئین و کوپلکس و نروترانسمیتر ها)، کمبود مواد مغذی مانند اسید فولیک و دیگر ویتامین های تأثیر جدی و منفی بر خلق و بهبودی بگذارد. شکر و کافئین می تواند در تشدید نوسانات خلقی مؤثر باشد. بنابراین مصرف هر دوی آن ها می بایست در طول مراحل اولیه بهبودی اعتیاد کاهش پیدا کند. اغلب دشواری‌هایی در انجام آن وجود دارد ولی جلسات گروه درمانی در این رابطه می‌تواند مؤثر باشد.

نکاتی برای افزایش شانس درمان و بهبودی

خوردن وعده های غذایی منظم و تنقلات. نوشیدن مقدار زیادی مایعات کم کالری داشتن فعالیت بدنی و استراحت کافی کم کردن قند، کافئین و توقف مصرف سیگار در صورتی که امکان داشته باشد تلاش کنید نزد یک فرد متخصص تغذیه و یا گروه های حمایتی بروید مکمل های غذایی و مولتی ویتامین ها را در نظر گرفته و استفاده نمائید ویتامین هایی که در دوران بهبودی بیماری اعتیاد توصیه به مصرف آن ها می شود  

نکات تغذیه ای بیماران وابسته به الکل

بیمارانی که وابسته به الکل هستند باید مکمل های ویتامین آ یا غذاهایی که سرشار از ویتامین است مانند سیب زمینی، هویج و سبزیجات تیره را مصرف نمایند. برای بیمارانی که مصرف کننده مواد مخدر هستند به صورت کلی مولتی ویتامین تجویز می گردد و مصرف این ویتامین ها برای پر کردن سطح انرژی است.

با توجه به وضعیت سلامت بیمار، بیشتر پروتئین و یا مولتی ویتامین ها تجویز می شود. اما به یاد داشته باشید که بهتر است مواد غذایی برای جذب بهتر و تسهیل در فرآیند سوخت و ساز خوب جویده شود. هنگامی که بیماران احساس خوبی در فرآیند بهبودی داشته باشند احتمال کمتری دارد که مصرف مواد مخدر و الکل را شروع نمایند. زیرا تعادلی که تغذیه ایجاد می کند باعث کمک به بهبود خلق و سلامتی بیمار می شود. این مسئله برای داشتن یک رژیم غذایی سالم مناسب است.

با این وجود افرادی که به تازگی درمان را شروع کرده اند ممکن است آمادگی لازم برای تغییر در شیوه زندگی و داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش را نداشته باشند. اما مهم است که بدانید داشتن یک رژیم غذایی خوب به درمان اعتیاد کمک زیادی می کند.