رفتار افراد معتاد

نشانی های خماری مواد مخدر تغییرات جسمی یا روحی درد آوری هستند که در صورت نرسیدن موادی که بدن فرد معتاد به آن ها عادت کرده است، رخ می دهند. با توجه به نوع ماده مخدری که فرد معتاد مصرف می کند نشانه های خماری می تواند ظرف چند ساعت از زمان نرسیدن مواد مخدر به بدن شروع شود و تا چندین روز و در مواقعی چند هفته یا چند ماه ادامه پیدا کند.

اعتیاد به مواد مخدر

کسانی که به اعتیاد چسبیده اند، دست به انجام کارهایی می زنند که در شرایط عادی از انجام آن ها خودداری می کنند. برای فرد معتاد به مواد مخدر به دست آوردن مواد مخدر و استفاده از آن بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. در نتیجه، معتادان اغلب به عنوان افرادی خودخواه و خود محور شناخته می شوند. یعنی افرادی که به هیچ کس به غیر از خود اهمیت نمی دهند. اگر چه ممکن است این موضوع در ظاهر حقیقت داشته باشد ولی تفصیر صحیحی از رفتار آن ها نیست، چرا که این رفتار بیشتر از آن که ناشی از بی توجهی و بی اعتنایی عمدی آن ها باشد، ناشی از برانگیختگی احساس آن ها از روی استیصال و درماندگی است.

اختلال در زندگی افراد معتاد

کسی که در حال غرق شدن است به پرسش هایی درباره صداقت و درستی خود اهمیت چندانی نمی دهد. جست و جوی وسواس گونه برای دستیابی به تغییردهنده خلق (هر نوع مواد مخدری که باشد) اغلب باعث می شود که مراقبت های جسمانی مورد غفلت قرار گیرد. این وضع به همراه فشارهای روانی ایجاد شده به سادگی می تواند به علائم و نشانه های بیماری جسمی فراوانی منجر شود. ناراحتی هایی از قبیل از دست دادن اشتها، اختلال در دستگاه گوارش، فشار خون، بی خوابی و خستگی مزمن به علاوه خود مواد مخدر یا فعالیت های وسواسی (بی اشتهایی عصبی، پر خوری یا ورزش وسواس گونه) هم تأثیرات مخربی بر جسم باقی می گراد.

رفتار افراد معتاد

تأثیر شیمیایی خاص مواد مخدر مصرفی

افراد معتاد به مواد مخدر و الکل به سبب تأثیر شیمیایی خاص مواد مخدر مصرفی، در معرض بیماری های خاصی قرار می گیرند. فرد معتاد به طور معمول قادر نخواهد بود که رفتار خود را کنترل یا متوقف کند، علی رغم تمامی اهداف و مقاصد خوبی که برای دیگران و خود در نظر دارد و با وجود تمامی سوگندهایی که خورده است کنترل و توقف آن حرکت برای فرد آسان نخواهد بود. علامت بسیار شاخص رفتار اعتیادی تلاشی است که فرد در جهت به کنترل درآوردن و اداره نمودن رفتار اعتیادی خود انجام می دهد و به جای آن که فرد ماده مخدر مصرفی و رفتار وسواسی خود را کنترل کند، این ماده مصرفی و رفتار وسواسی است که فرد را تحت کنترل خود درآورده است.

مواد مخدر و رفتارهای اعتیاد آور

فرد معتاد به مصرف مواد مخدر همچنان که در محل کار، خانه و به طور کلی در همه جا، رویارویی های پی در پی با مشکلات را دارد، در اثر اعتیاد خود و به دلیل فراموش کردن مشکلات جاری زندگی، به طور اجتناب ناپذیری دو چیز را انکار می کند. اول مواد مخدر و رفتار اعتیاد آورشان مشکلی است که نمی توانند آن را تحت کنترل و اراده خویش قرار دهند و دوم نتایج و پیامدهای منفی که در زندگی با آن مواجه می شوند در هر شکل آن، با مصرف مواد مخدر یا فعالیت های وسواسی که انجام می دهند در ارتباط است. به دلیل این که مغز یک معتاد نمی تواند مواد شیمیایی لازم جهت انتقال پیام های عصبی که موجب به وجود آمدن احساس رضایت و کنترل می شوند را تولید کند، معتادان به مواد مخدر از عوارض خماری رنج می برند.