حس های بدنی در برانگیزاننده های درونی

احساس و ادراک از قدیمی ترین و مهم ترین مباحث روانشناسی است. افراد مجهز به حس هایی مانند بینایی، شنوایی و چشایی هستند که به ما کمک می کند دنیای اطراف خود را بشناسیم. به طرز حیرت انگیزی، حواس ما توانایی تبدیل اطلاعات دنیای واقعی را به اطلاعات الکتریکی قابل پردازش توسط مغز دارند. نحوه تفسیر این اطلاعات - درک ما - همان چیزی است که منجر به تجربیات ما در جهان می شود.

حس های بدنی مانند تنفس دیافراگمی در ترک اعتیاد

در تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی، شما با شکم نفس می کشید. این نوع تنفس آرامش زاست و اگر درست انجام شود شما را آرام می کند. برای تنفس دیافراگمی ابتدا یک دست خود را روی سینه و دست دیگرتان را روی شکم بگذارید. با 4 شماره نفس را از بینی بگیرید، 3 شماره مکث کنید و با 5 تا 6 شماره آن را از دهان نیمه باز بیرون دهید. توجه کنید که هنگام تنفس شکم باید حرکت کند نه سینه.

فن آرمیدگی در ترک اعتیاد

آرمیدگی عضلانی یکی دیگر از فنون کسب آرامش در دوران ترک اعتیاد است و انواع مختلفی دارد. آرمیدگی عضلانی پیش رونده و آرمیدگی بدون تنش دو مورد از آن هاست. فنون آرمیدگی را روزی دوبار، صبح و شب، انجام دهید. به این ترتیب فشار روانی و برانگیختگی بدنی تان کاهش می یابد. آرمیدگی عضلانی پیشرونده آرمیدگی بدون تنش آرمیدگی با حواس

فن تصویر سازی ذهنی در ترک اعتیاد

خودتان را در وضعیت جالب و دلخواهی در آینده مجسم کنید. وضعیتی که در آن از درد و رنج خبری نیست. آرام هستید و از زندگی تان لذت می برید.

فنون توجه برگردانی در ترک اعتیاد

به کمک این فنون یاد می گیرید به جای مقابله با درد و ناراحتی حواستان را پرت کنید. از دیگر فنون توجه برگردانی عبارت است از: فعال شدن، مشارکت، مقایسه کردن خود با دیگران، دور شدن از درد و حس های ناخوشایند بدنی با تصویرسازی ذهنی.

حس های بدنی در برانگیزاننده های درونی

فعالیت بدنی در ترک اعتیاد

با انجام دادن فعالیت های بدنی و ورزشی می توانید خود را آرام کنید و از درد تنیدگی عضلانی و کوفتگی بدنی در دوران درمان اعتیاد بکاهید. این فعالیت ها عبارت است از: شنا، دوش گرفتن، قدم زدن، نرمش، ماساژ گرفتن.

همکاری و مشارکت با دیگران در ترک اعتیاد

وقتی با کسی همکاری و مشارکت می کنید، دردهایتان را فراموش می کنید. برای این کار می توانید با افراد مورد علاقه تان ملاقات کنید. همراه با کسی فیلم تماشا کنید. با یکی از دوستانتان غذا بخورید یا با جمعی حاضر شوید و به دیگران کمک کنید.

مقایسه با موقعیت های مشابه در ترک اعتیاد

احساس درد شدید و کنترل ناپذیر، موقعیت پرخطری است که امکان دارد برانگیزاننده مصرف مواد مخدر باشد. در این موارد چاره ای ندارید جز این که درد را بپذیرید و با آن کنار بیایید. برای این که درد را راحت تر تحمل کنید به افرادی فکر کنید که در موقعیت مشابه شما هستند و درد را تحمل می کنند، این نوع مقایسه ها ممکن است شما را آرام کند.

ایجاد هیجان مثبت در ترک اعتیاد

اگر احساس مثبت و خوشایندی داشته باشید درد، خستگی و فشار روانی در دوران ترک اعتیاد را راحت تر تحمل می کنید و تحمل درد و تنیدگی جسمانی نیز برایتان آسان تر خواهد شد. برای اینک ه احساس بهتری داشته باشید به فعالیت های لذت بخش مانند: مطالعه، مشاهده فیلم، گوش کردن به موسیقی، ملاقات با دوستان، مسافرت، ماهی گیری، شکار و پیاده روی بپردازید.

محرک های حسی شدید در ترک اعتیاد

از حس های بدنی بهره بگیرید و به وسیله آن توجه خود را از درد و تنیدگی جسمانی به چیز دیگری معطوف کنید. مانند دوش آب سرد، دوش آب گرم، شنا در آب سرد. بعلاوه می توانید قطعه یخی را در دست بگیرید و برای لحظاتی آن را نگه دارید و غیره.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی تنها مرکز درمان بیمارستانی با متخصصین مجرب آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز می باشد.