جلسات در روان درمانی ترک اعتیاد چگونه است

علل زمینه‌ای اعتیاد بیشتر ژنتیکی و محیطی است. ساختار ژنتیکی یک فرد می‌تواند او را مستعد رفتارهای هیجان‌طلبانه‌تر و در مقابل اعتیاد آسیب‌پذیرتر کند. رویدادهای زندگی مانند تروما، استرس و قرار گرفتن زودهنگام در معرض مواد سوء مصرف کننده نیز می تواند بر آسیب پذیری فرد تأثیر بگذارد. درمان اعتیاد به مواد مخدر ممکن است شامل حمایت مراقبت‌های بعدی در قالب گروه‌های خودیاری و چک‌آپ‌های منظم باشد که برای کمک به افراد برای کنار آمدن با زندگی پس از بهبودی و مدیریت محرک‌های بالقوه طراحی شده‌اند.

اهمیت اولین جلسه روان درمانی ترک اعتیاد

اولین جلسه روان درمانی ترک اعتیاد پایه و اساس جلسات بعدی پس از آن خواهد بود. این فرصتی است برای درمانگر تا بتواند فرد را بشناسد و اعتیاد و موقعیت او را درک کند. این راهی برای تعیین بهترین برنامه برای درمان اعتیاد و سایر شرایط روانی موجود است. آن چه در اولین جلسه روان درمانی مهم است این است که فرد باید تا حد امکان در مورد اعتیاد به مواد مخدر، زندگی و سایر اطلاعات مرتبط با موضوع مانند جزئیات تأثیرات خود در مصرف الکل یا دیگر مواد مخدر مصرفی صادق باشد. هر چه درمانگر و بیمار بتوانند با اطلاعات بیشتری کار کنند، برای درمان اعتیاد فرد بهتر است، زیرا در حین گذراندن مراحل بهبود اعتیاد، مناسب ترین نوع مراقبت و حمایت به او داده خواهد شد.

جلسات اولیه روان درمانی ترک اعتیاد

قبل یا در طول جلسات اولیه روان درمانی ترک اعتیاد، از فرد خواسته می شود که غربالگری الکل یا مواد مخدر را انجام دهد. این فقط یک پرسشنامه است که در آن بیمار باید در مورد اعتیاد خود به مواد مخدر یا الکل پاسخ دهد. سؤالات دیگر ممکن است شامل سؤالاتی در مورد واکنش ها، شرایط، افکار و رفتارهای مربوط به اعتیاد به مواد مخدر باشد.

جمع آوری اطلاعات بیمار

درمانگر اطلاعات ارائه شده توسط بیمار را بررسی می کند تا مورد ارزیابی قرار گیرد. این فرصت را برای درمانگر فراهم می کند تا جزئیات مهم را از ورودی اولیه جمع آوری کند. در ترکیب با نوع مواد مخدر و شدت مصرف مواد مخدر، درمانگر قادر خواهد بود تشخیص دهد که بهترین جهت برای جلسات روان درمانی و درمان اعتیاد کدام است.

جلسات در روان درمانی ترک اعتیاد چگونه است

احساسات بیمار در جلسات روان درمانی

به دلیل ماهیت صمیمی جلسات روان درمانی، بیمار ممکن است متوجه شود که گفتگوها سر راست و ترسناک هستند. برای برخی، آن ها می خواهند از این نوع وضعیت ناراحت کننده دور شوند. با این حال، آن چه افرادی که در حال بهبودی از بیماری اعتیاد هستند باید به خاطر بسپارند این است که طبیعی است که احساس خجالت، ترس یا شرم کنند. آن چه مهم است این است که آن ها باید به حرکت خود ادامه دهند و گفتگو را باز نگه دارند. به خاطر داشته باشید که تغییر و بهبودی که در درمان اعتیاد به آن امید می رود نیاز به زمان دارد. هم مددجو و هم درمانگر باید تلاش کنند تا درمان مؤثر واقع شود و فرد در حال بهبودی بتواند دوباره کنترل زندگی خود را به دست آورد.

نکته مهم در جلسات روان درمانی

نکته مهم دیگری که در جلسات روان درمانی باید به خاطر بسپارید این است که نباید از پرسیدن سوال بترسید. از سوالات بسیار استقبال می شود. حتی تشویق شد این تنها درمانگر نیست که می تواند از مشتری بپرسد. همچنین به فرد در حال بهبودی این فرصت داده می‌شود که هر مشکلی که ممکن است داشته باشد را مطرح کند. روان درمانی یک خیابان دو طرفه است. درمانگر می تواند بهتر به مراجع کمک کند اگر فرد بتواند تمام تلاش خود را برای مشارکت در جلسات انجام دهد.