تفاوت لغزش و عود در اعتیاد

بسیاری ازافراد در دوره نقاهت اصطلاحات لغزش و عود اعتیاد را می شنوند و برایشان سوال پیش می آید که آیا این ها یکی هستند. گاهی اوقات از لغزش و عود به جای هم استفاده می شود، بنابراین می تواند گیج کننده باشد. لغزش یک استفاده بدون برنامه ریزی از مواد مخدر یا الکل است ولی عود اعتیاد وقتی اتفاق می افتد که یک برنامه بهبودی کاملاً کنار گذاشته شود.

یکی از نکات مهمی که اعضای خانواده باید به آن توجه داشته باشند بین لغزش و عود در بیماران تفاوت قائل شوند. لغزش به این معناست که بیماران پس از گذشت مدتی از زمان درمان آن ها ممکن است به دلایل مختلف اقدام به مصرف یک یا چند بار مواد مخدر نموده اما بلافاصله درمان را شروع نمایند. چنین اتفاقی در ارتباط با بسیاری از بیماران ممکن است رخ دهد و لذا با تقویت انگیزه درمان در بیمار می‌تواند مجدداً بهبودی خود را کسب نمایند. البته می‌توان گفت این مرحله حتی جزئی از فرآیند درمان نیز محسوب می‌شود.

سیکل های مختلف در ترک اعتیاد

عود با لغزش متفاوت است. در این مرحله بیمار پس از مدتی که از درمان او سپری می‌شود اقدام به مصرف مواد مخدر به مدت زمان نامشخص می نماید و لذا علائم بیماری مجدد برگشته و مشکلات گذشته با شدت بیشتری تداوم خواهد یافت. ضروری است اعضای خانواده به مرکز درمانی مراجعه تا اقدامات لازم در خصوص کاهش مشکلات صورت پذیرد. بیماران در فرآیند درمان ممکن است سیکل های مختلف درمان و مصرف مواد مخدر را تجربه نمایند.

لغزش در ترک اعتیاد

همان گونه که گفته شد لغزش با عود اعتیاد متفاوت است. به هنگام لغزش بیمار ضروری است نسبت به ارجاع به مراکز درمانی اقدام شود. با یک یا چند بار مصرف مواد مخدر توسط بیمار ناامید نشوید. لغزش می تواند بخشی از فرآیند درمان باشد. باید با بیمار گفتگو نمود و در زمینه علل لغزش او اطلاعات لازم را کسب نموده و او را تشویق کرد تا درمان اعتیاد را ادامه دهد.

اشتیاق به مصرف مواد مخدر

اگر بیمار در موقعیتی قرار گرفت که اشتیاق او به مصرف مواد مخدر برانگیخته شد، باید بهترین منافع خود را در نظر داشته باشد و مطمئن شود که افراد حامی خود را در اطراف خود نگه دارد. بسیاری از افرادی که عود می کنند این کار را انجام می دهند زیرا افرادی را در اطراف خود ندارند که سعی در جلوگیری از ایجاد عادت دارند. وقتی دیگران را در اطراف خود نگه دارد که از او حمایت می کنند، آن ها می توانند ذهن بیمار را از ولع مصرف دور کنند یا با حفظ هوشیاری، او را از شرایط دور کنند.

تفاوت لغزش و عود در اعتیاد

تکنیک های مختلفی برای کمک به مقاومت در برابر وسوسه و ماندن در مسیر هوشیاری وجود دارد.

سه مورد از رایج ترین استراتژی های پیشگیری از عود اعتیاد شامل درمان و مهارت آموزی، داروها و نظارت است. این فعالیت مداخلات پیشگیری از عود را برای کمک به افراد در بهبودی از اعتیاد توصیف می کند. به طور خاص، این نقش شناختی-رفتاری درمانی، داروها، نظارت و حمایت اجتماعی را برجسته می کند.

روش های جلوگیری از وسوسه در ترک اعتیاد

  • فشار
  • خستگی جسمی
  • درد مزمن
  • بیکاری
  • ذهنیت منفی / خود ترحم
  • عدم پشتیبانی از بهبودی و مراقبت های بعدی

سایر عواملی که منجر به عود اعتیاد می شوند

برخی از مکان ها، افراد یا چیزهایی از گذشته می توانند در دوران بهبودی بیمار را آزار دهند، بنابراین اگر بیمار احساس کرد می خواهد دوباره عود کند، باید با درمانگر خود در این باره صحبت کند. ممکن است لازم باشد که معالجه خود را از سر بگیرد و یک وضعیت زندگی جایگزین پیدا کند، جایی که از پشتیبانی و متانت مداوم برخوردار شود.

کلینیک ترک اعتیاد دی در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانپزشکی و بیماری اعتیاد آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز می باشد.