تشخیص مشکلات سوء مصرف مواد مخدر

نشانه ‌های هشدار روانی، جسمی و رفتاری درباره مصرف و سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد. این نشانه ‌ها را چنان چه در یکی از عزیزانتان تشخیص دادید، بهتر است با مشاوران ترک اعتیاد در این باره صحبت کنید. نا آگاهی از علائم اعتیاد و ویژگی‌های افراد معتاد باعث می‌شود که فرد مشکل خود را انکار و به مصرف مواد مخدر ادامه دهد.

یکی از وسیع ترین سیستم های طبقه بندی برای اختلالات روانی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است. در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ملاک های تشخیص سوء مصرف مواد مخدر و وابستگی به مواد مخدر ارائه شده است که در زیر شرح داده می شوند.

ملاک های سوء مصرف مواد مخدر

الگوی غیر انطباقی مصرف مواد مخدر که به آشفتگی یا اختلال بالینی قابل توجه منجر می شود و یک یا چند مورد از علائم زیر طی یک دوره دوازده ماهه ظاهر می شود:

1-مصرف عود کننده مواد مخدر که منجر به شکست در اجرای وظائف عمده مربوط به نقش در محل کار، تحصیل یا خانه می شود (مثلاً غیبت های مکرر در محل کار، عملکرد شغلی ضعیف، تعلیق یا اخراج از مدرسه، غفلت و کوتاهی در مورد کودکان یا خانه داری).

2-مصرف مکرر مواد مخدر در موقعیت هایی که احتمال آسیب جسمی وجود دارد (مثل رانندگی یا کار با ماشین آلات در حالی که فرد تحت تأثیر مواد مخدر است).

3-مشکلات قانونی مکرر مربوط به مواد مخدر (مثل دستگیر شدن به خاطر رفتار های مختل مربوط به مواد مخدر).

4-تداوم مصرف مواد مخدر علیرغم داشتن مشکلات بین فردی یا اجتماعی تشدید شده به واسطه عوارض و اثرات مواد مخدر (مثل جر و بحث با همسر راجع به پیامد های مسمومیت یا نزاع فیزیکی).

5-علائم هرگز با ملاک های تشخیص وابستگی به مواد مخدر مطابقت ندارد.

تشخیص وابستگی به مواد مخدر

برای وابستگی دارویی طبق سیستم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، حداقل سه علامت از هفت علامت کلیدی زیر باید وجود داشته باشد. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی علاوه بر شرح دادن ملاک های مربوط به وابستگی مواد مخدر به طور کلی، جنبه های خاص وابستگی به یازده طبقه از مواد مخدر را نیز توضیح می دهد.

تشخیص مشکلات سوء مصرف مواد مخدر

ملاک های وابستگی به مواد مخدر

یک الگوی غیر انطباقی سوء مصرف که به اختلال قابل توجه بالینی منجر می شود و با سه علامت یا بیشتر از موارد زیر که ظرف یک دوره دوازده ماهه رخ می دهد، ظاهر می شود:

1-تحمل به یکی از دو شکل زیر: -نیاز به افزایش قابل توجه مواد مخدر به منظور رسیدن به حد مسمومیت یا اثر دلخواه -کاهش قابل توجه اثر مصرف مستمر مقدار یکسان مواد مخدر.

2-محرومیت به یکی از دو شکل زیر: -سندرم مشخص محرومیت برای مواد مخدر -همان مواد مخدر (یا چیزی شبیه به آن) برای تسکین یا اجتناب از علائم محرومیت مصرف می شود.

3-مواد مخدر غالباً به مقدار بیشتر از آن چه که مورد نظر بوده یا مدت طولانی تر از آن چه که مورد نظر بوده است مصرف می شود.

4-میل مداوم یا تلاش ناموفق برای قطع یا کنترل مصرف مواد مخدر وجود دارد.

5-وقت زیادی صرف فعالیت های لازم برای به دست آوردن مواد مخدر، مصرف مواد مخدر یا بهبودی از عوارض آن می شود.

6-به علت سوء مصرف مواد مخدر فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی رها می شوند یا کاهش می یابند.

7-مصرف مواد مخدر علیرغم آگاهی از عود یا تداوم مشکلات روانی یا جسمانی ناشی از مواد مخدر یا تشدید شده به واسطه آن، ادامه می یابد. تجربه وابستگی یا سوء مصرف مواد مخدر برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. همچنین انواع مختلف مواد مخدر، اثرات متفاوتی دارند.

در کلینیک لاکچری ترک اعتیاد دی استفاده از هر نوع محرک که بیمار را به سمت مصرف مواد مخدر سوق دهد، ممنوع می باشد. از دلایل موفقیت کلینیک ترک اعتیاد دی به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران داشتن نظم و انضباط و مدیریت قوی دکتر شهرام حسام بختیاری است.