تأثیر اعتیاد بر روی مغز شما

هنگامی که افراد برای اولین بار از یک ماده مخدر استفاده می کنند، ممکن است افراد اثرات مثبتی را درک کنند. آن ها همچنین ممکن است باور داشته باشند که می توانند استفاده از آن ها را کنترل کنند. اما مواد مخدر می تواند به سرعت زندگی یک فرد را تسخیر کند. با گذشت زمان، اگر مصرف مواد مخدر ادامه پیدا کند، سایر فعالیت‌های لذت‌بخش کمتر لذت‌بخش می‌شوند و فرد مجبور است مواد مخدر را صرفاً برای این که احساس «طبیعی» داشته باشد مصرف کند.

مغز شما طوری طراحی شده است که بخواهید تجربیاتی را تکرار کنید که به شما احساس خوبی می دهد. بنابراین شما انگیزه دارید که آن ها را بارها و بارها انجام دهید. موادی که ممکن است اعتیادآور باشند، سیستم پاداش مغز شما را هدف قرار می دهند. آن ها مغز شما را با ماده ای شیمیایی به نام دوپامین پر می کنند. این باعث ایجاد احساس لذت شدید می شود. شما به مصرف مواد مخدر ادامه می دهید تا احساس خوبی پیدا کنید. با گذشت زمان، مغز شما به دوپامین اضافی عادت می کند. بنابراین ممکن است برای داشتن همان حس خوب نیاز به مصرف بیشتر دارو داشته باشید. و چیزهای دیگری که از آن لذت می بردید، مانند غذا و معاشرت با خانواده، ممکن است لذت کمتری به شما بدهد.

مواردی که ممکن است شانس اعتیاد شما را افزایش دهد

سابقه خانوادگی: ژن های شما مسئول حدود نیمی از شانس شما هستند. اگر والدین یا خواهر و برادرهای شما به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند، احتمال این که شما نیز معتاد شوید، بیشتر است. زنان و مردان به یک اندازه احتمال دارد معتاد شوند.

مصرف زودهنگام مواد مخدر: مغز کودکان هنوز در حال رشد است و مصرف مواد مخدر می تواند آن را تغییر دهد. بنابراین مصرف مواد مخدر در سنین پایین ممکن است در سنین بالا احتمال معتاد شدن شما را افزایش دهد.

اختلالات روانی: اگر افسرده هستید، در توجه کردن مشکل دارید یا دائما نگران هستید، احتمال اعتیاد شما به مواد مخدر بیشتر است. شما ممکن است به مواد مخدر به عنوان راهی برای تلاش برای احساس بهتر روی آورید. سابقه تروما در زندگی شما نیز احتمال اعتیاد به مواد مخدر شما را افزایش می دهد.

مشکل روابط: اگر با مشکلات خانوادگی بزرگ شده اید و به والدین یا خواهر و برادر خود نزدیک نیستید، ممکن است احتمال اعتیاد شما به مواد مخدر را افزایش دهد. هنگامی که شما برای مدت طولانی از مواد مخدر استفاده می کنید، می تواند باعث تغییرات در سایر سیستم ها و مدارهای شیمیایی مغز نیز شود. آن ها می توانند به شما آسیب برسانند مانند: داوری، تصمیم گیری، حافظه، توانایی و یادگیری. این تغییرات مغزی با هم می‌توانند شما را به دنبال مواد مخدر و مصرف آن‌ها به روش‌هایی سوق دهند که خارج از کنترل شما هستند.

نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

•اصرار به مصرف مواد مخدر هر روز یا چند بار در روز

•مصرف مواد مخدر بیشتر از آن چه می خواهید، و برای مدت طولانی تر از آن چه فکر می کردید

•همیشه مواد مخدر را همراه خود داشته باشید، حتی اگر توانایی مالی ندارید آن را بخرید

•استفاده از مواد مخدر حتی اگر برای شما در محل کار مشکل ایجاد کند یا باعث سرزنش خانواده و دوستانتان شود

•گذراندن زمان بیشتر به تنهایی

•مراقب خودتان نیستید یا به ظاهرتان اهمیت نمی دهید

•دزدی، دروغ گفتن، یا انجام کارهای خطرناک، مانند رانندگی در حالت بالا

•بیشتر وقت خود را صرف دریافت، استفاده یا بهبودی از اثرات مواد مخدر کنید

•وقتی می خواهید مواد مخدر را ترک کنید، احساس بیماری می کنید

ممکن است یک یا چند مورد از این علائم هشدار دهنده را داشته باشید.

تأثیر اعتیاد بر روی مغز شما

چگونه از اعتیاد به مسکن های تجویز شده پیشگیری کنیم

اکثر افرادی که داروی درد خود را طبق دستور پزشک مصرف می کنند، حتی اگر دارو را برای مدت طولانی مصرف کنند، معتاد نمی شوند. ترس از اعتیاد به مواد مخدر نباید مانع از مصرف مواد مخدر برای تسکین درد شود. اما اگر در گذشته مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف کرده اید یا اعضای خانواده شما مصرف کرده اند، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید.

برای جلوگیری از اعتیاد به داروهای ضد درد

•دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

•در مورد هر گونه سابقه شخصی یا خانوادگی سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به پزشک خود بگویید. این به آن ها کمک می کند تا داروهایی را تجویز کنند که بهترین استفاده را برای شما دارند. به یاد داشته باشید، برای افراد معمول است که نسبت به داروهای ضد درد تحمل ایجاد کنند و برای دریافت همان میزان تسکین درد، به دوزهای بالاتر نیاز دارند. این طبیعی است و نشانه اعتیاد نیست. با اعتیاد، ممکن است لازم باشد از دوزهای بالاتر استفاده کنید، اما برای تسکین درد نیست. با این حال، اگر این اثر مشکل ساز شد، با پزشک خود صحبت کنید.