برانگیزاننده های درونی در ترک اعتیاد

در نظر گرفتن نقش اراده آزاد در اعتیاد به مواد مخدر، لازم است چند تمایز مهم ایجاد شود. یکی از این موارد بین اراده آزاد و انتخاب آگاهانه یا اراده آگاهانه است. باید توجه داشت که ترجیحات افراد برای انجام یک رفتار در مقابل رفتار دیگر، با توجه به ژنتیک آن ها در تعامل با تجربیات گذشته شکل گرفته است. بسیار مهم است که برانگیزاننده های درونی در ترک اعتیاد شناسایی، کنترل و مهار شوند.

برانگیزاننده های درونی عواملی است که دردرون شما قرار دارد. افکار، هیجان ها و حس های بدنی برانگیزاننده های درونی است که با مصرف مواد در ارتباط است.

تأثیر افکار در دوران ترک اعتیاد

افکار ممکن است میل به مصرف مواد مخدر را افزایش دهد. این افکار میل به مصرف مواد مخدر را بیدار می کنند. این افکار ظاهراً مثبت به نظر می رسند اما در واقع ناکارآمد هستند مانند: من قوی تر از حشیش هستم. هر وقت اراده کنم می توانم آن را کنار بگدارم. بیدی نیستم که با این بادها بلرزم.

کنترل افکار خودآیند در دوران ترک اعتیاد

برای کنترل و مقابله با افکار خودآیند برانگیزاننده مصرف، چند فن وجود دارد. برخی از این فنون مانند توجه برگردانی، تجسم، توقف فکر. موقتاً افکار منفی را از ذهنتان دور می کنند اما با فنون شناختی می توانید به افکار منفی پاسخ منطقی دهید یا اعتبار آن ها را به چالش بکشید.

تجسم در دوران ترک اعتیاد

با تجسم رویدادی خوشایند در آینده می توانید موقتاً افکار منفی را از ذهنتان دور کنید. خیال پردازی های جالب و خوشایند درباره آینده، یادآوری خاطرات خوب گذشته، تجسم افرار مورد علاقه تان و یادآوری موفقیت های گذشته همگی سودمند است.

توقف فکر در دوران ترک اعتیاد

فرض کنید که چیزی شبیه دستگاه کنترل تلویزیون در دست دارید. و سیله ای که با روشن و خاموش کردن آن می توانید تصاویر ذهنی را متوقف کنید. اکنون فکر منفی مربوط به مصرف مواد مخدر را به ذهن بیاورید. سپس خود را مجسم کنید که دستگاه کنترل را فشار می دهید و به این ترتیب فکر منفی از ذهنتان خارج می شود.

برانگیزاننده های درونی در ترک اعتیاد

ناهمجوشی افکار در دوران ترک اعتیاد

افکار منفی را بسان ابرهایی در نظر بگیرید که در آسمان ذهنتان در حرکت هستند و پس از مدتی خود به خود آسمان را ترک می کنند. ذهنتان را همچون اتاقی با در و پنجره تصور کنید که افکار منفی از پنجره وارد می شوند، مدتی در آن جا می مانند و سپس از در خارج می شوند.

پاسخ منطقی به افکار منفی در دوران ترک اعتیاد

افکار منفی را به ذهن بیاورید و به آن ها پاسخ دهید. پاسخ هایی که از مغز منطقی شما نشأت می گیرد افکار منفی زیادی را گزارش می دهد که یکی از مهم ترین آن ها چنین است. مثل من قوی هستم. با یک بار مصرف آلوده مواد مخدر نمی شوم.

این فکر به کرات به ذهن می آید، باید تلاش کرد که با کمک مغز به این افکار پاسخ منطقی دهید. مثل: خیلی از مردم با همین جور فکر کردن آلوده مواد مخدر شده اند. به هر حال باید این احتمال را بدهم که با یک بار مصرف به مواد مخدر وابسته شوم. دست کم گرفتن مواد مخدر منطقی نیست. من هم مانند بقیه مردم انسان هستم. من ابر مرد نیستم، ممکن است با یک بار مصرف مواد مخدر معتاد شوم. ترک اعتیاد و درمان اعتیاد برای من هم ،مانند دیگران دشوار است.

اصلاح افکار منفی در دوران ترک اعتیاد

اصلاح افکار منفی روش دیگری است برای کنترل و مقابله با افکاری که وسوسه ایجاد می کند. برای این کار باید اعتبار افکار منفی را به چالش بکشید. برای به چالش کشیدن افکار منفی سوالات زیر را به کار برید:

1. از کجا انقدر مطمئن هستم که این فکر درست است؟

2. سود و زیان این جور فکر کردن چیست؟

3. اگر یکی از عزیزانم در موقعیت من بود و همانند من فکر می کرد به او چه می گفتم؟

4. بدترین پیامد این جور فکر کردن چیست؟

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی، تنها مرکز درمان بیمارستانی زیر نظر دکتر بختیاری به صورت شبانه روزی پذیرای بیماران گرامی می باشد.