افسانه های غلط در مورد تریاک

اگر تصمیم گرفته اید مواد مخدر یا الکل را ترک کنید، گام بزرگی برداشته اید. شما باید همه گزینه های خود را برای چگونگی ترک اعتیاد و نحوه ادامه بهبودی در نظر بگیرید. باید بدانید در ابتدای یک راه طولانی هستید و هرچه قبل از شروع، در مورد آن بیشتر بدانید، آمادگی بیشتری خواهید داشت. یکی از مسائلی که باید بدانید باورهای غلط و افسانه های غلط در مورد اعتیاد به مواد مخدر است.

زمانی، پزشکان مواد افیونی را به عنوان داروهای مؤثر، هر چند بسیار خطرناک، می‌نگریستند. آن ها فقط در موقعیت‌های خاص استفاده می‌شدند، مانند بیمارانی که بیماری لاعلاج داشتند، به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند یا به شدت آسیب دیده بودند. در دهه 1990، نظرات در مورد این دسته از داروها تغییر کرد، زیرا شرکت های دارویی محصول خود را به عنوان غیر اعتیادآور و ایمن برای بیمارانی که درد کمتری داشتند، تبلیغ کردند. 

تصور غیراعتیادآور بودن مواد افیونی یکی از افسانه هایی است که در مورد این نوع مواد مخدر وجود دارد که اکنون رد شده است. افسانه های دیگری در مورد مواد افیونی وجود دارد که هنوز باقی مانده است، و مهم است که آن ها نیز روشن شوند. 

افسانه شماره یک

اپیوئیدهای تجویزی داروی بدی هستند و کسی نباید از آن ها استفاده کند. 

واقعیت: هیچ چیز ذاتاً بد یا اشتباهی در مورد هر نوع داروی تجویزی وجود ندارد. آن ها ابزاری هستند که پزشکان برای بیماران خود از آن ها استفاده می کنند. فواید بالقوه تجویز داروهای ضد درد اپیوئیدی (مدیریت مؤثر درد) باید همیشه با خطرات احتمالی استفاده از دارو (اعتیاد و مرگ) سنجیده شود.  

افسانه شماره دو

مواد افیونی بهترین گزینه برای درمان دردهای مزمن هستند.   

واقعیت: محققان دریافته‌اند که مواد افیونی در درمان درد مزمن بهتر از سایر داروهای موجود نیستند و بیماران را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهند. پزشکان گزینه های دیگری برای درمان درد مزمن دارند، از جمله استامینوفن، ایبوپروفن، داروهای ضد افسردگی خاص، سایر داروهای غیرافیونی، ماساژ، طب سوزنی، ورزش و مدیتیشن.

مواد افیونی برای درمان درد پس از جراحی یا جراحت مؤثر هستند. آن ها همچنین برای درد ناشی از سرطان یا زمانی که برای مراقبت های آخر عمر استفاده می شوند مؤثر هستند.

افسانه شماره سه

وابستگی به مواد افیونی و اعتیاد یکسان هستند.  

واقعیت: بین وابستگی فیزیکی و اعتیاد تفاوت وجود دارد. از آن جایی که یک بیمار در طی یک دوره زمانی از مواد افیونی استفاده می کند، احتمالاً وابستگی فیزیکی به دارو ایجاد می کند. اگر سعی می کرد به یک باره مصرف آن را متوقف کند، علائم ترک اعتیاد را تجربه می کرد. به همین دلیل، پزشک از او می خواهد که به آرامی دوز خود را با کاهش تدریجی آن قطع کند. 

وابستگی جسمانی یکی از نشانه های اعتیاد به مواد مخدر است. با این حال، اعتیاد به مواد تریاکی بسیار بزرگ تر از تجربه علائم ترک اعتیاد است، زمانی که داروی انتخابی یک فرد به راحتی در دسترس نیست. همچنین شامل استفاده اجباری با وجود پیامدهای منفی و از دست دادن علاقه به تعهدات و سرگرمی های خانوادگی است. 

افسانه شماره چهار

اعتیاد به مواد تریاکی تنها زمانی اتفاق می افتد که فرد سابقه اعتیاد داشته باشد. 

واقعیت: در حالی که داشتن سابقه خانوادگی خطر سوء مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهد، اما لازم نیست که برای بروز اعتیاد وجود داشته باشد. کسی که سابقه اعتیاد قبلی نداشته باشد نیز، همچنان می تواند به مواد افیونی معتاد شود.  

افسانه های غلط در مورد تریاک

افسانه شماره پنج

بیشتر مواد مخدر از منابع غیرقانونی تهیه می شود.

واقعیت: هروئین یک ماده مخدر غیرقانونی است که در خیابان فروخته می شود. مواد افیونی تجویزی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند از منابع مختلفی به دست می آیند، مثلاً: 

  • توسط یک دوست یا خویشاوند به اشتراک گذاشته شده است.
  • از قفسه داروی یکی از دوستان یا اعضای خانواده گرفته شده است.
  • نسخه های جعلی.
  • علائم اغراق آمیز برای دریافت نسخه.
  • مراجعه به بیش از یک پزشک برای دریافت نسخه.

افسانه شماره شش

افرادی که از مواد افیونی مانند هروئین سوء استفاده می کنند احتمالاً فقیر هستند و در شهرهای بزرگ زندگی می کنند.   

واقعیت: مصرف هروئین در اکثر گروه های جمعیتی افزایش یافته است. بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری ها، مصرف هروئین برای مردان و زنان در تمام سطوح درآمدی به شدت افزایش یافته است.

افسانه شماره هفت

همه داروهای مخدر خطر سوء مصرف و اعتیاد را به همراه دارند.  

واقعیت: داروهای اپیوئیدی در فرمول‌بندی‌ها و قدرت‌های متفاوتی وجود دارند. برخی از آن ها قرار است به سرعت اثر خود را بگذارند و سپس از بین بروند، در حالی که برخی دیگر برای تسکین طولانی مدت فرموله شده اند. به عنوان مثال، هیدرومورفون و فنتالین نمونه هایی از مواد افیونی هستند که چندین برابر قوی تر از مورفین هستند.

افسانه شماره هشت

فرمولاسیون های بازدارنده از سوء مصرف مواد افیونی ابزار مهمی برای مبارزه با بحران مواد تریاکی خواهد بود.  

واقعیت: بازدارنده سوء استفاده به این معنی است که قرص در آب حل می شود تا بتوان آن را تزریق کرد یا خرد کرد تا بتوان آن را استنشاق کرد. این بدان معنا نیست که مصرف این شکل از مواد تریاکی کمتر منجر به اعتیاد می شود.