اعتماد سازی فرد معتاد در حال ترک

متأسفانه، یکی از عوارض جانبی اعتیاد سازی در دوران ترک اعتیاد می تواند بازی سرزنش باشد. با اعتیاد به مصرف مواد مخدر همه آسیب می بینند. شخصی که مواد مخدر مصرف می کند، خانواده یا دوستانش. در جایی که درد وجود دارد، اغلب سرزنش زیاد می شود. در طول اعتیاد فعال عزیزتان، ممکن است تناقض ها و حرف های ناراست زیادی از او بشنوید که شوکه شوید. این فقط و فقط به دلیل تأثیر مواد مخدر بر اوست و با قطع مصرف مواد این مشکل نیز پایان می یابد.

اعتیاد به مواد مخدر چیزهای بسیاری را در زندگی تان تغییر می‌دهد. مهم ترین آن ها اعتماد است که آسیب می‌بیند. وقتی گرفتار بیماری اعتیاد هستید اطرافیانتان دیگر مانند گذشته به شما اعتماد نمی‌کنند. آن ها ممکن است بی اعتمادیشان را آشکارا و در عمل نشان دهند. برای مثال آن ها ممکن است آشکار و علنی به شما بگویند که دیگر اعتمادی به شما ندارند یا بی اعتمادی خود را با کنترل ورود و خروج تان، کنترل تماس های تلفنی و سر زدن ناگهانی به اتاقتان نشان دهند.

چالش‌ها در دوره ترک اعتیاد به مصرف مواد مخدر

مشکل اینجاست که وقتی اعتماد دیگران به شما رنگ می‌بازد، به دست آوردن آن آسان نیست. برای جلب اعتماد نزدیکان و اطرافیان باید به آن ها فرصت دهید و تحمل کنید. زیرا ساختن پل‌های خراب شده و دیوارهای فرو ریخت کار آسانی نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد و این کار یکی از چالش‌های شما در دوره ترک اعتیاد به مصرف مواد مخدر است.

دلایل بی اعتمادی خانواده و اطرافیان در دوران ترک اعتیاد

جلب اعتماد خانواده و اطرافیان مستلزم شناسایی عواملی است که باعث بی اعتمادی می‌شود. این عوامل عبارت است از دروغگویی، بیکاری، مصرف مواد مخدر، ترک های ناموفق، عدم رعایت دارو درمانی، مراجعه نامنظم به روانشناس، ارتباط با افراد مصرف کننده و فروشنده مواد مخدر، نداشتن دوستان سالم و پاک، تناقض‌گویی (چیزی به زبان می‌آورید، در حالی که رفتارتان خلاف آن است)، وعده و وعید دادن نابجا، بازگشت مجدد اعتیاد و بسیاری از موارد دیگر.

اعتماد سازی فرد معتاد در حال ترک

دلایل بی اعتمادی خانواده و اطرافیان

  • به انتقاد دیگران توجه کنید و ببینید اطرافیان اغلب چه ایرادی از شما می گیرند و شما تا چه اندازه در رفع ایرادهای خود می‌کوشید.
  • مراقب کلام خود باشید و ببینید تا چه اندازه با دیگران رو راست و شفاف هستید.
  • به تضاد بین کلام و رفتارتان توجه کنید و ببینید تا چه اندازه بین کلام و رفتارتان تضاد وجود دارد. و ببینید اگر چیزی به زبان بیاورید و در عمل رفتار دیگری نشان دهید باعث می‌شود اطرافیان به شما اعتماد شوند.
  • خود را به جای دیگران بگذارید و از بیرون به خود نگاه کنید. آیا به دیگران حق نمی دهید که به شما بی اعتماد باشند؟
  • اعتماد سازی به جاده سازی شبیه است. برای ساختن جاده زمان زیادی نیاز است و غلبه بر ناهمواره راه مشقت زاست. اعتماد سازی نیز وقت‌گیر، دشوار و نفس گیر است اما شدنی است، پس امیدوار باشید و انتظار بکشید.
  • اگر رفتار نامناسب یا بی اعتمادی اطرافیان شما را آزار میدهد حتماً با روانشناس صحبت کنید. در موارد زیادی شما می‌توانید با رعایت فنون زیر اعتماد از دست رفته را به دست آورید.
  • پرخاشگری و مشاجره شیوه مؤثری برای مجاب کردن دیگران نیست، شما نمی‌توانید اعتماد کسی را به زور جلب کنید، بلکه باید به دیگران فرصت بدهید.
  • تلاش نکنید دیگران را متقاعد کنید، به جای این کار فقط خویشتن دار باشید.
  • برای لحظاتی خود را به جای کسانی بگذارید که به شما بی اعتمادند. به این ترتیب متوجه می‌شوید که اعتماد کردن زودهنگام به کسی که در حال ترک اعتیاد است، کار چندان آسانی نیست.
  • به جای این که برای متقاعد کردن دیگران تلاش کنید، رفتارتان را کنترل کنید، زیرا شما همانی هستید که رفتار می کنید نه آنچه که می گوییید. به عبارتی رفتار ضریب ۵ و کلام ضریب ۱ را دارد.
  • زندگی عادی را از سر بگیرید. اشتغال به کار پاره وقت، همکاری و مشارکت در منزل، مطالعه، ورزش و غیر شیوه هایی است که با پرداختن به آن ها آسان تر می توانید اعتماد دیگران را بازیابید.
  • تحت نظر روانشناس و روانپزشک باشید. خانواده‌ها و مردم به کسی که تحت نظر روانشناس و مشاور در حال ترک و درمان اعتیاد است اعتماد بیشتری می کنند.
  • دوستان پاک و سالم انتخاب کنید. وقتی اطراف شما افراد مثبت، پاک و موفق باشند، دیگران آسان تر به شما اعتماد می‌کند.
  • بی اعتمادی خانواده ها و اطرافیان به فرد به معتاد همگانی است. تقریباً در تمامی کشورها مردم کمتر به فرد معتاد اعتماد می‌کنند.
  • اگر سابقه ای از ترک های ناموفق دارید، پس به خانواده تان حق بدهید به شما بی اعتماد باشند. در این موارد شما به زمان بیشتری نیاز دارید، تا بتوانید اعتمادشان را جلب کنید.
  • اگر رفتارهای نامناسب و عدم اعتماد اطرافیان شما را ناراحت می‌کند، حتماً با روانشناس ملاقات کنید.
  • عجله نکنید. عجله کردن برای جلب اعتماد دیگران شما را متوقع می کند و در صورت برآورده نشدن خواسته تان ممکن است با آن ها رفتار پرخاشگرانه داشته باشید.
  • توجه کنید که هدف شما در دوره ترک و درمان بیماری اعتیاد رفع بی اعتمادی خانواده نیست بلکه کنار آمدن با آن است.
کلینیک ترک اعتیاد دی با درمان علمی و همه جانبه بیماری اعتیاد و ارائه اقدامات پیشگیرانه در سطح متعالی آماده ارائه خدمات بیمارستانی به مراجعین محترم می باشد.