از دست دادن اعتماد به توانایی خود در خانواده گرفتار اعتیاد

عزت نفس انعکاس درک خود و احساس ارزش شخصی است. ادراک شخص نسبت به خود از طریق فرآیند عمل کردن، سپس تفکر در مورد اعمال خود و همچنین چگونگی درک دیگران از این اعمال، شکل می گیرد. خانواده ای که گرفتار اعتیاد می شود عزت نفس خود را به طور کامل از دست می دهند و بدترین ضربه را عضو معتاد می خورد چرا که حمایت اعضای خانواده را به طور کامل از دست می دهد.

گروهی از اعضای خانواده در زمان مصرف مواد مخدر توسط سوء مصرف کنندگان مواد مخدر اعتماد به توانایی‌های خود را از دست می‌دهند. این مشکل بسیار جدی است و باعث نا امید شدن از درمان اعتیاد می شود. برای مقابله با این وضعیت راهکارهایی وجود دارد.

از دست دادان باور خانواده به خود در مقابل فرد معتاد

گاهی ممکن است برخی از ما باور خود را به عقل، شعور و توانایی‌های خود از دست دهیم. ما وضعیت بی تصمیمی را درک می‌کنیم و این سوال را از خود می‌پرسیم که چگونه مشکلاتمان را حل کنیم. در حالی که به دیگران اجازه می‌دهیم برای ما تصمیم بگیرند. ممکن است به دلایل مختلف ایمانمان به توانایی فکر کردن و استدلال از دست دهیم زیرا می‌خواهیم دروغ ها را باور کنیم، به خودمان دروغ بگوییم و اعتماد به نفس خود را از دست دهیم.

واکنش های مختلف به عدم اعتماد نفس

از خود واکنش های افراطی نشان دهیم مانند نگرانی درباره افکار دیگران و کامل بودن خود داشته باشیم.

به نیازهایمان بی توجه و به خواسته‌هایمان بی تفاوت باشیم لذا نمی‌توانیم به درستی تصمیم بگیریم.

گاهی دیگران مرتب به ما گفته اند نمی توانیم فکر کنیم، تصمیم بگیریم و ایمانمان را به توانایی هایمان از دست می دهیم.

گاهی ممکن است در خصوص خود به عنوان زن دارای باورهای سنتی بوده و زن‌ها را جنس دوم بدانیم.

همه این مسائل باعث می‌شود تا ما اعتقادمان را به توانایی فکر کردن درباره خویش از دست دهیم.

راه کارهای عینی برای بازگشت اعتماد به نفس

ما محق هستیم که صاحب عقیده و نظر باشیم.

دریابیم مشکلاتمان چه هستند.

نباید انتظار کامل بودن را از خود داشته باشیم زیرا اشتباه بخشی از زندگی ما خواهد بود.

ذهن به خود را دعوت به آرامش کنیم.

از خدا بخواهیم در فکر کردن به ما کمک کند.

بدرفتاری و سرزنش با خود را تمام کنیم.

ذهنمان را پرورش داده و با ارائه اطلاعات آن را پربار نماییم.

ذهن مان را با افکار سالم تقویت کرده و به فعالیت های تعالی بخش بپردازیم.

از ذهنمان استفاده نموده و به دیگران اجازه ندهیم به جای ما تصمیم بگیرند.

از دست دادن اعتماد به توانایی خود در خانواده گرفتار اعتیاد

بررسی عزت نفس در عضو معتاد و خانواده اش

عزت نفس یکی از مهم ترین متغیرها و مفاهیمی است که ممکن است تأثیر معنی داری بر مشکلات معتاد و خانواده اش داشته باشد. زمانی که فردی عزت نفس خود را از دست بدهد احتمال این که به سمت مصرف مواد مخدر برود زیاد است. همان طور بررسی عزت نفس در خانواده افراد معتاد نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا وقتی خانواده ای عزت نفس خود را از دست بدهد دیگر به فکر حمایت و درمان بیماری اعتیاد عضو گرفتار نیست و این خود معضل بزرگی است.

مقایسه عزت نفس افراد عادی با افراد معتاد

کسانی که دچار بیماری اعتیاد هستند در مقایسه با افراد عادی از عزت نفس پایینی برخوردارند. بنابراین با افزایش عزت نفس گرایش افراد به اعتیاد کم می شود. افکار و احساسات بیشتر مردم در مورد خود تا حدودی بر اساس تجربیات روزمره آن ها شکل می گیرد. نمره ای که شخصی در یک آزمون کسب می کند، نحوه رفتار دوستانش نسبت به او و نوسانات یا فراز و نشیب های زندگی می تواند تأثیر موقت بر دید آن فرد نسبت به خودش داشته باشد.

تأثیر نوسانات بر عزت نفس در اعتیاد

باید توجه داشت که عزت نفس چیزی اساسی تر از «نوسانات» مربوط به تغییرات موقعیتی است. برای افرادی که دارای عزت نفس اساسی و بالایی هستند، نوسانات طبیعی می تواند منجر به احساس خاصی نسبت به محیط و خود شود، اما فقط به میزان محدود. 

رابطه عزت نفس پایین با اعتیاد

وقتی خانواده ای گرفتار عزت نفس پایین بشود باید از هر طرف منتظر وارد شدن ضربه های فراوان به بدنه خانواده بود. در این بین عضو معتاد خانواده که خود نیازمند حمایت بقیه اعضا است به طور کامل حمایت آن ها را از دست می دهد و در اعتیاد خود غرق می شود.