مهارت مقابله با نگرانی در افراد در حال ترک

هر فردی در دوران ترک اعتیاد ممکن است با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم کند. مهارت ها و فنونی وجود دارند که می توان با به کار گیری آن ها از این دوران عبور کرد. اضطراب و نگرانی یکی از همین مشکلات است که قبل از هر چیزی باید دلایل آن را پیدا کرد. به طور کلی نگرانی را به دو دسته تقسیم می کنیم، نگرانی های منطقی و نگرانی های غیر منطقی.

نگرانی ها و افکار منفی مرتبط به آینده هستند. فرد نگران رویدادهای منفی را پیش‌بینی می‌کند و احتمال رخ دادن آن ها را بیش از اندازه برآورد می‌کند. افراد نگران نه تنها وقوع رویدادهای منفی و ناخوشایند را در آینده بزرگ نمایی می کنند بلکه توانایی خود را برای مقابله با آن ها دست کم می‌گیرند.

این وضعیت ممکن است اضطراب آفرین باشد. نگرانی ها به مثابه یکی از برانگیزاننده های درونی، فرد را در خصوص لغزش و عود مصرف مواد مخدر آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین برای حفظ خویشتن داری و پیشگیری از لغزش و عود اعتیاد در دوره درمان بیماری اعتیاد باید نگرانی‌ها را جدی بگیرید.

دلایل نگرانی در دوران ترک اعتیاد

افراد نگرانی های مختلفی دارند. نگرانی‌های افراد با توجه به سن، جنسیت، مجرد یا متأهل بودن و موارد دیگر فرق می‌کند. افراد در حال ترک اعتیاد نیز نگرانی های خود را دارند. عمده‌ترین نگرانی‌های این افراد عبارت است از: مشکلات مالی، بازگشت به اعتیاد مواد مخدر، بحران های زندگی مانند طلاق همسر، بیماری‌های جسمانی، مشکلات روان پزشکی، نداشتن شغل و منبع درآمد، مشکلات بین فردی، دیدگاه منفی اطرافیان نسبت به خود.

نگرانی در دوران ترک اعتیاد مشکل همگانی است

نگرانی پدیده‌ای همگانی و فراگیر است. تقریباً همه انسان‌ها کم و بیش نگران اند، اما عده‌ای بیش از اندازه نگران هستند، به طوری که ممکن است اغلب اوقات در طول روز درحد شدید و کنترل ناپذیری نگران باشند.

انواع نگرانی ها در دوران ترک اعتیاد

نگرانی های منطقی و نگرانی های غیر منطقی.

نگرانی‌های منطقی در دوران ترک اعتیاد

نگرانی سالم و منطقی با واقعیت منطبق است. طبیعی است که شما نگران لغزش و عود اعتیاد مواد مخدر در آینده باشید، این نوع نگرانی سازنده و کارآمد است و سبب می‌شود از افراد و موقعیت های پرخطر دوری کنید و مهارت های مقابله با لغزش و پیشگیری از عود اعتیاد مواد مخدر در دوره درمان اعتیاد را یاد بگیرید. کسی که نگران وقوع تصادف در جاده بین شهری شلوغ است، تلاش می کند آهسته براند و اصول رانندگی را رعایت کند.

مهارت مقابله با نگرانی در افراد در حال ترک

نگرانی های غیرمنطقی در دوران ترک اعتیاد

نگرانی های ناکارآمد و غیرمنطقی شدید است و با واقعیت منطبق نیست و باعث می‌شود در عملکرد فرد اختلال ایجاد شود. این نوع نگرانی ها مرتبط به مسائلی است که راه حلی برای آن ها وجود ندارد. برای مثال: فردی را در نظر بگیرید که نگران مردن در آینده است. برای این نوع نگرانی می توان تا اندازه ای چاره ای اندیشید، اما نمی توان آن ها را کنترل کرد.

فنون مقابله با نگرانی های ناکارآمد در دوران ترک اعتیاد

·         زمان نگرانی را محدود کنید. نگرانی های خود را به زمان و مکان خاصی محدود کنید.

·         پیش بینی های گذشته را برآورد کنید و ببینید به راستی چند درصد از نگرانی هایتان اتفاق افتاده است. به این ترتیب متوجه می شوید که اغلب پیش بینی ها درست اتفاق نمی افتند، بلکه فقط درصدی از آنها به وقوع می پیوندند.

·         سود و زیان نگران بودن را بررسی کنید. آیا نگران بودن به حل مشکل کمکی می کند. آیا نگرانی از بروز مشکل در آینده جلوگیری می کند؟

·         با یادگیری مهارت حل مسئله می توانید بسیاری از مشکلاتی را که باعث نگرانی شده است حل کنید. با حل مشکلات نگرانی ها نیز رفع می شود.

·         تحریف های شناختی بر انگیزاننده نگرانی را شناسایی کنید و به چالش بکشید.

·         عمده‌ترین تحریفهای شناختی عبارت است از: پیش‌بینی منفی، بزرگنمایی و فاجعه سازی.

·         به بدترین پیامد فکر کنید و فرض کنید چیزی که از آن می ترسید، اتفاق بیفتد. آنگاه ببینید چگونه می توانید با آن مقابله کنید؟

·         اگر یکی از عزیزانتان نگران وقوع رویدادهایی است که شما نیز از آن رنج می برید به او چه توصیه ای می‌کردید، توصیه های احتمالی خود را بنویسید و آنها را به کار بگیرید.

·         به افکار نگران کننده پاسخ منطقی بدهید و خود را مجاب کنید که در صورت وقوع از عهده مقابله با آنها بر می آیید.

·         بین احساس و واقعیت تفاوت بگذارید. نگرانی صرفاً احساس است و واقعیت نیست.

·         به یاد داشته باشید که اگر قرار است چیزی اتفاق بیفتد با نگران شدن نمی توانید جلوی آن را بگیرید. از این به بعد هرگاه نگرانی شدید این فنون پیشنهادی را به کار بگیرید.

مرکز ترک اعتیاد دی پیشگام در انجام انواع درمان های سم زدایی سریع و فوق سریع و سایر روش های علمی درمان و پیشگیری از عود اعتیاد انواع مواد مخدر در کشور به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز می باشد.