آیا ماری جوانا اعتیادآور است

محققان هنوز از میزان کامل عواقب زمانی که بدن و مغز (به ویژه مغز در حال رشد) در معرض غلظت بالای تی. اچ. سی قرار می‌گیرند، نمی‌دانند یا این که آیا افزایش اخیر در بازدید از بخش اورژانس توسط افرادی که آزمایش ماری جوانا مثبت شده‌اند، با افزایش قدرت مرتبط است یا خیر. میزان سازگاری افراد با مصرف کمتر یا دود کردن متفاوت برای افزایش قدرت نیز ناشناخته است.

مصرف ماری جوانا می تواند منجر به ایجاد مشکل شود که به عنوان اختلال مصرف ماری جوانا شناخته می شود که در موارد شدید شکل اعتیاد به خود می گیرد. داده های اخیر نشان می دهد که سی درصد از کسانی که از ماری جوانا استفاده می کنند ممکن است درجاتی از اختلال مصرف ماری جوانا داشته باشند. افرادی که مصرف ماری جوانا را قبل از هجده سالگی شروع می کنند، چهار تا هفت برابر بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به اختلال مصرف ماری جوانا هستند.

اختلالات مصرف ماری جوانا

اختلالات مصرف ماری جوانا اغلب با وابستگی همراه است که در آن فرد در صورت عدم مصرف دارو علائم ترک اعتیاد را احساس می کند. افرادی که به طور مکرر از ماری جوانا استفاده می کنند اغلب تحریک پذیری، مشکلات خلقی و خواب، کاهش اشتها، هوس، بی قراری و یا اشکال مختلف ناراحتی جسمی را گزارش می دهند که در هفته اول پس از ترک به اوج خود می رسد و تا دو هفته ادامه می یابد.

اعتیاد به ماری جوانا

وابستگی به ماری جوانا زمانی اتفاق می‌افتد که مغز با کاهش تولید و حساسیت به انتقال‌دهنده‌های عصبی اندوکانابینوئید خود با مقادیر زیادی از دارو سازگار شود. اختلال مصرف ماری جوانا زمانی تبدیل به اعتیاد می شود که فرد نتواند مصرف مواد مخدر را متوقف کند، حتی اگر در بسیاری از جنبه های زندگی او تداخل ایجاد کند.

آیا ماری جوانا اعتیادآور است

آمار مصرف ماری جوانا

تخمین تعداد افراد معتاد به ماری جوانا بحث برانگیز است، تا حدی به این دلیل که مطالعات اپیدمیولوژیک در مورد مصرف مواد اغلب از وابستگی به عنوان نماینده ای برای اعتیاد استفاده می کنند، حتی اگر ممکن است بدون معتاد بودن به آن وابسته باشیم. ده درصد از افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند به آن وابسته می شوند، در افرادی که در نوجوانی شروع به مصرف آن کرده اند به حدود هفده درصد افزایش می یابد.

در سال 2015، حدود چهار میلیون نفر در ایالات متحده معیارهای تشخیصی اختلال مصرف ماری جوانا را داشتند. بیش از صد هزار نفر داوطلبانه برای مصرف ماری جوانا به دنبال درمان رفتند.

افزایش قدرت ماری جوانا

قدرت ماری‌جوانا، همان طور که در نمونه‌های مصادره شده کشف شد، در چند دهه گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است. در اوایل دهه 1990، میانگین محتوای تی. اچ. سی در نمونه های ماری جوانا مصادره شده کمتر از چهار درصد بود. در سال 2018، بیش از پانزده درصد بود.

جاد می کند که عواقب مصرف ماری جوانا امروزه می تواند بدتر از گذشته باشد، به ویژه در میان افرادی که تازه مصرف ماری جوانا را آغاز کرده اند و در جوانانی که مغزشان ضعیف است، هنوز در حال رشد است.

اثرات ماری جوانا بر سلامت جسمانی

در عرض چند دقیقه پس از استنشاق دود ماری جوانا، ضربان قلب فرد افزایش می یابد، راه های تنفسی شل می شوند و بزرگ می شوند و رگ های خونی در چشم ها منبسط می شوند و باعث می شوند چشم ها خون آلود به نظر برسند. ضربان قلب به طور معمول هفتاد تا هشتاد ضربه در دقیقه ممکن است بین بیست تا پنجاه ضربه در دقیقه افزایش یابد یا حتی در برخی موارد ممکن است دو برابر شود. مصرف داروهای دیگر با ماری جوانا می تواند این اثر را تقویت کند.