آیا ماری جوانا اعتیاد آور است

استفاده از ماری جوانا به دلیل این که قضاوت و هماهنگی حرکتی را مختل می کند، خطر آسیب دیدگی یا مرگ را در هنگام رانندگی با خودرو افزایش می دهد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مصرف ماری جوانا بیش از دو برابر خطر تصادف راننده را افزایش می دهد. ترکیب ماری جوانا و الکل بیش از هر دو ماده به تنهایی باعث افزایش رفتارهای خطرناک می شود.

اعتیاد به ماری جوانا

بر خلاف تصور رایج، ماری جوانا یک ماده اعتیادآور است. تحقیقات نشان می دهد که تقریباً نه درصد از مصرف کنندگان ماری جوانا به اعتیاد مبتلا می شوند. وقوع تخمینی اعتیاد در میان افرادی که در سنین پایین شروع به مصرف ماری جوانا می کنند (تقریباً هفده درصد به اعتیاد مبتلا می شوند) و در میان افرادی که روزانه از مواد مخدر استفاده می کنند (تخمین زده شده که بیست و پنج تا پنجاه درصد معتاد می شوند) افزایش می یابد.

معضلات ترک ماری جوانا

افرادی که به حشیش و ماری جوانا معتاد هستند ممکن است علائم ترک را هنگام تلاش برای قطع مصرف آن تجربه کنند. مصرف کنندگان طولانی مدتی که سعی در ترک سیگار ماری جوانا دارند، علائم ترک اعتیاد مانند تحریک پذیری، بی خوابی، کاهش اشتها، اضطراب و ولع مصرف مواد مخدر را گزارش می کنند که همه این علائم می تواند پرهیز از مصرف را دشوار کند.

بازپروری اعتیاد به ماری جوانا

مداخلات رفتاری، از جمله درمان شناختی رفتاری و انگیزشی در درمان و بازپروری اعتیاد به ماری جوانا مؤثر بوده است. اگر چه داروهایی برای مقابله با اعتیاد به ماری جوانا و حشیش در حال حاضر در دسترس نیست، اکتشافات اخیر در مورد سیستم اندوکانابینوئید نویدبخش توسعه داروهایی برای کاهش علائم ترک، جلوگیری از اثرات مسموم کننده دارو و جلوگیری از عود اعتیاد است.

علائم اعتیاد به ماری جوانا

اعتیاد به ماری جوانا بیشتر در دوران نوجوانی یا جوانی تشخیص داده می شود. با این حال، گرایش‌های اخیر به سمت پذیرش بیشتر جامعه از مصرف ماری‌جوانا و افزایش دسترسی به هر دو شکل تفریحی و پزشکی این دارو ممکن است میزان اعتیاد را در افراد مسن افزایش دهد. مانند سایر انواع اعتیاد به مواد مخدر، علائم رفتاری و فیزیکی وجود دارد که می تواند نشان دهنده اعتیاد به ماری جوانا باشد (از نظر پزشکی به عنوان اختلال مصرف حشیش شناخته می شود).

تغییرات رفتاری در مصرف کنندگان ماری جوانا

تصورات تحریف شده اختلال در هماهنگی مشکل در تفکر و حل مسئله مشکلات مداوم یادگیری و حافظه

علائم سوء مصرف، سوء استفاده و اعتیاد به ماری جوانا

چشم قرمز، تار و خون آلود سرفه مداوم و پر از خلط ضربان قلب تند گرسنگی دهان خشک اضطراب، پارانویا یا ترس حافظه ضعیف هماهنگی ضعیف زمان واکنش آهسته از دست دادن کنترل

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است

علائم ترک ماری جوانا

سوء مصرف طولانی مدت مواد مخدر با تعدادی از علائم ترک ماری جوانا همراه است که معمولاً در عرض یک هفته پس از قطع مصرف ایجاد می شود.

برخی از رایج ترین علائم ترک ماری جوانا

تحریک پذیری، عصبانیت یا پرخاشگری اضطراب مشکل خواب کاهش اشتها یا کاهش وزن بی قراری حالت افسردگی علائم فیزیکی مانند درد شکم، لرزش، تعریق، تب، لرز یا سردرد از آن جایی که بسیاری از این علائم ترک نشانه‌های هشدار دهنده سایر شرایط و مشکلات را تقلید می‌کنند، ارزیابی تخصصی توسط یک متخصص اعتیاد برای تعیین این که آیا ترک ماری جوانا علت آن است یا خیر، ضروری است.

درمان اعتیاد به ماری جوانا

گزینه های درمانی یا بازپروری برای اعتیاد به ماری جوانا مشابه برنامه ها و پروتکل های درمانی برای اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر است. درمان‌های مبتنی بر شواهد مانند تسهیل دوازده مرحله‌ای، درمان شناختی رفتاری، درمان تقویت انگیزه و سایر رویکردهای علمی معتبر می‌توانند بسته به موقعیت فرد، سایر سوء مصرف مواد مخدر و نیازهای درمانی، گزینه‌های مؤثر درمان اعتیاد باشند.