آنچه باید در مورد مت آمفتامین بدانید

هنگامی که مت آمفتامین دود یا تزریق می شود، یک سرخوشی فوری و شدید ایجاد می کند که این حالت ها چندین دقیقه طول می کشد. از راه‌های دیگر، افزایش تدریجی‌تر ظاهر می‌شود و باعث افزایش حس خوب، افزایش هوشیاری و فعالیت و کاهش اشتها می‌شود که تا دوازده ساعت طول می‌کشد. اثرات مت آمفتامین اغلب با اثرات کوکائین مقایسه می شود. مت آمفتامین با پر کردن مقادیر زیادی دوپامین در مغز عمل می کند، یک ماده شیمیایی عصبی که معمولاً در مقادیر کم در پاسخ به چیزی لذت بخش آزاد می شود.

کریستال مت نام رایج کریستال مت آمفتامین است که یک داروی قوی و بسیار اعتیاد آور است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. هیچ استفاده قانونی از آن وجود ندارد.

مت آمفتامین به صورت تکه های کریستالی شفاف یا سنگ های براق آبی، سفید وجود دارد. این دارو که «یخ» یا «شیشه» نیز نامیده می شود، یک داروی محبوب برای مهمانی است. معمولاً، مصرف کنندگان کریستال مت را با یک لوله شیشه‌ای کوچک دود می‌کنند، اما ممکن است آن را ببلعند، آن را بخورند یا به داخل رگ تزریق کنند. مصرف کنندگان می گویند که مدت کوتاهی پس از استفاده از آن دچار سرخوشی زیاد می شوند، ولی خطرناک است و می تواند به بدن شما آسیب برساند و مشکلات روانی شدیدی ایجاد کند. 

مت آمفتامین چگونه ساخته می شود

مت آمفتامین یک ماده محرک ساخته دست بشر است که از مدت ها قبل وجود داشته است. در طول جنگ جهانی دوم، برای بیدار نگه داشتن سربازان به آن ها داروی متابولیک داده می شد. مردم همچنین این دارو را برای کاهش وزن و کاهش افسردگی مصرف کرده اند. امروزه تنها محصول قانونی مت آمفتامین یک قرص برای درمان چاقی و اختلال بیش فعالی و کمبود توجه است که به ندرت استفاده می شود و فقط با نسخه در دسترس است.

کریستال مت آمفتامین از ماده سودوافدرین ساخته می شود که در بسیاری از داروهای سرماخوردگی یافت می شود و به کاهش احتقان کمک می کند. ساخت مت آمفتامین یک فرآیند خطرناک به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن است که علاوه بر سمی بودن، می توانند باعث انفجار شوند. با این حال بسیاری از افراد سودجو آن را در منازل خود می سازند.

آنچه باید در مورد مت آمفتامین بدانید

اثرات مصرف مت آمفتامین

عجله قدرتمندی که مردم از استفاده از مت آمفتامین دریافت می کنند باعث می شود که بسیاری از همان ابتدا گیر بیفتند. هنگامی که از آن استفاده می شود، یک ماده شیمیایی به نام دوپامین به قسمت هایی از مغز که احساس لذت را تنظیم می کند، نفوذ می کند. مصرف کنندگان همچنین احساس اعتماد به نفس و انرژی زیادی می کنند.

مصرف کننده می تواند به سرعت به مت آمفتامین معتاد شود و به زودی متوجه می شود که برای عجله دوباره دست به هر کاری می زند .همان طور که آن ها به استفاده از دارو ادامه می دهند، تحمل ایجاد می کنند، ایم بدان معناست که آن ها برای رسیدن به همان مقدار لذت، به دوزهای بالاتری از دارو نیاز دارند. هر چه دوز بالاتر باشد، خطرات آن هم بیشتر است.

استفاده از مت آمفتامین به عنوان یک محرک قوی و شادی آور در بین جوانان بیداد می کند و به شدت در حال گسترش است و به سطوحی می رسد که «اپیدمی» نامیده می شود. مصرف این دارو در بین مردان همجنسگرا متمرکز شده است.

مصرف مت آمفتامین از جنگ تا زندان

مانند چندین داروی دیگر که اکنون غیرقانونی هستند، مت آمفتامین نیز شروعی قانونی داشت. در طول جنگ جهانی دوم، به سربازان از هر طرف دارو داده شد تا به آن ها کمک کند تا در حالت جنگی باقی بمانند. در طول دهه 1950، پزشکان معمولاً مت آمفتامین را به عنوان یک قرص لاغری و ضد افسردگی تجویز می کردند. 

امروزه اسامی عامیانه زیادی برای آن وجود دارد، از جمله «یخ»، «کریستال»، «شیشه»، «تینا» و «کرنک». اگر چه گاهی اوقات مت آمفتامین به شکل قرص فروخته می شود، ولی مت آمفتامین عمدتاً به شکل پودر یا کریستال سفید است. می توان آن را قورت داد، استنشاق کرد، تزریق کرد، یا همان طور که رواج دارد، دود کرد.