آثار مصرف ماری جوانا بر جامعه

دو مطالعه طراحی شده برای بررسی اثرات جرم زدایی ماری جوانا نتایج تا حدودی متناقض را گزارش کرده اند. کانابینوئیدها مواد فعال حشیش هستند که دارای خواص دارویی بالقوه ای هستند و مسئول تغییر خلق و خو در فرد مصرف کننده هستند. مهم نیست که چگونه از حشیش استفاده شود، حشیش می تواند تغییرات سریع و طولانی مدتی در درک و افزایش ضربان قلب ایجاد کند. با گذشت زمان، کشیدن حشیش ممکن است باعث سرفه مزمن و سایر مشکلات سلامتی از جمله اختلالات روانی شود.

استفاده غیرقانونی از ماری جوانا

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از مواد افیونی یا کوکائین برای مقاصد پزشکی این تصور را افزایش داده است که استفاده غیرقانونی از این داروها ایمن یا قابل قبول است. واضح است که برخی از بیماران ممکن است از این مواد برای اثرات روانگردان خود سوء استفاده کنند و برخی دیگر ممکن است آن ها را به سمت کاربران تفریحی سوق دهند. همین مشکلات در مورد چندین داروی دیگر نیز رخ داده است که بیشتر آن ها در جدول دوم قانون مواد کنترل شده گنجانده شده است. هم توزیع و هم تولید داروهای غیر قانونی به شدت کنترل می‌شود و به پزشکان هشدار داده می‌شود که مصرف آن‌ها را توسط بیمارانی که ممکن است در معرض خطر سوء مصرف مواد مخدر باشند، کنترل کنند.

نتیجه مطالعات در مورد ماری جوانا

یک نظرسنجی سالانه از دبیرستان، نشان داد که دانش‌آموزان در کشورهایی که ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرده‌اند، بیش از همتایان خود در کشورهایی که ماری‌جوانا در آن‌ها غیرقانونی باقی مانده بود استفاده از این ماده را گزارش کرده‌اند. مطالعه دیگری بر اساس مواد مخدر موارد مرتبط با اورژانس، به این نتیجه رسیدند که جرم زدایی، مصرف ماری جوانا را افزایش داده است. همچنین نشان داد که در میان کشورهایی که ماری جوانا را جرم زدایی کرده بودند و تعداد بیماران اورژانسی که ماری جوانا مصرف کرده بودند نسبت به کشورهایی که این ماده را جرم زدایی نکردند، افزایش بیشتری داشت.

خطر بزرگ ماری جوانا برای کودکان

با توجه به جدیدترین نظر سنجی خانگی در مورد سوء مصرف مواد مخدر، کودکان به طور قابل توجهی کمتر بین سنین دوازده تا هفده سال گزارش شده است که آن ها ماری جوانا را به عنوان یک خطر بزرگ درک کرده اند. در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که این ترس تأیید می کند که بحث ماری جوانا پزشکی نیز ترسناک است. قبل از تصویب همه پرسی باعث شده بود نوجوانان بیشتری باور کنند که استفاده از ماری جوانا بی خطر است. اما تجزیه و تحلیل دقیق‌تر داده‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم قرار گرفتن در معرض یک کمپین تبلیغاتی در سراسر جهان به نفع ماری‌ جوانای پزشکی، نوجوانان در واقع یک استثناء از روند ملی بودند. درک آن ها از مضر بودن ماری‌ جوانا کاهش نیافته است. بنابراین، هیچ مدرکی مبنی بر این که بحث ماری جوانا پزشکی ادراک نوجوانان را از خطرات استفاده از ماری جوانا تغییر داده است وجود ندارد.

آثار مصرف ماری جوانا بر جامعه

جرم زدایی ماری جوانا در برخی کشورها

مطالعات همچنین نشان داد که نسبت مصرف کنندگان ماری جوانا در میان بیماران اورژانسی تقریباً در کشورهایی که ماری جوانا را جرم زدایی کردند و نکردند برابر بود. قبل از جرم‌زدایی، کشور‌هایی که در آن‌ها ماری‌ جوانا همچنان غیرقانونی باقی می‌ماند، میزان مصرف ماری‌ جوانای بالاتری نسبت به کشورهایی داشتند که در نهایت این ماده را قانونی کردند. بر خلاف مصرف ماری جوانا، میزان مصرف سایر مواد مخدر غیرقانونی در میان بیماران اورژانسی در کشورهایی که ماری جوانا را جرم زدایی نمی کردند، به طور قابل توجهی بالاتر بود.

بنابراین، بیش از یک توضیح ممکن برای افزایش نسبتاً بیشتر مصرف ماری‌ جوانا در کشورهای غیر قانونی‌ شده وجود دارد. از یک سو، جرم‌زدایی ممکن است منجر به افزایش استفاده از ماری‌ جوانا شده باشد. از سوی دیگر، در جایی که ماری جوانا غیرقانونی باقی ماند، مردم ممکن است کمتر بین آن و سایر مواد غیرقانونی تبعیض قائل شوند، دیدگاهی که تمایل به افزایش استفاده از مواد مخدر سخت را دارد.