بعد از یک مدت سختی و کار زیاد مصرف مواد خستگی را از بین می برد

برخی افراد به دنبال پیدا کردن یک توجیه و دلیل برای مصرف مواد مخدر می گردند و عقیده دارند که مصرف مواد مخدر می تواند بعد از یک مدت سختی و کار زیاد خستگی را از بین ببرد.

در اینجا نیز احتمالاً فرد دارای این باور، می خواهد علاقه ی خود را به مواد مخدر در زیر یک نوع دلیل تراشی پنهان کند. بهترین راه برای رفع خستگی، استراحت بدنی و روانی است که خواب، کارهای سبک و ورزش های مفرح، گردش و مسافرت، خواندن کتاب های مورد علاقه و تماشای فیلم های جذاب و غیره جزو آن می باشند.

چه بسا استفاده از مواد مخدر باعث بی خوابی شده و خستگی را بیشتر، و آسیب ناشی از آن بر مغز و بدن افزون تر شود و احتمالاً منجر به پیری زودرس گردد.

البته مصرف بعضی از انواع مواد مخدر به دلیل آرامبخش بودن و تاثیر بر سیستم عصبی بدن می تواند بصورت موقتی سرعت عملکرد بدن را کاهش داده و دردهای جسمی و روحی را بطور موقتی از بین ببرد ولی این حالات فقط چند ساعت به طول می انجامد و پس از از بین رفتن اثر مواد مخدر اثر آرامبخشی نیز از بین می رود.

نکته مهم این است که با تداوم مصرف مواد مخدر، بدن نسبت به حالت آرامبخشی آن واکنش نشان داده و به آن عادت می کند و هر با هر بار مصرف این حالات ضعیفتر شده و فرد می بایست مقدار بیشتری از مواد برای به دست آوردن حالت اولیه مصرف کند که باعث اعتیاد بیشتر و ترک سخت تر مواد مخدر می شود.

در مورد برخی مواد روانگردان مانند شیشه نیز ممکن است پس از مصرف ماده مخدر، فرد احساس انرژی زیاد و شادی کند ولی اثرات آن زودگذر است و پس از از بین رفتن اثر شیشه، احساس خستگی مفرط، ناامیدی، افسردگی و اضطراب جای خود را به حالات قبلی می دهد.