چرا اختلالات همزمان با یکدیگر متفاوت درمان می شوند

درمان کامل اعتیاد به مواد مخدر و اختلالات روانی همراه، حتماً باید در کلینیکی انجام شود که هم خدمات روان پزشکی و هم خدمات ترک اعتیاد ارائه بدهد. انجام این کار مؤثرترین مراقبت و همچنین بیشترین پتانسیل را برای بهبودی کامل تضمین می کند. هر دو اختلال به عنوان مسائل مرتبط با سلامتی در نظر گرفته می شوند و به عنوان یک بیماری جداگانه در نظر گرفته می شوند که خوشبختانه قابل درمان هستند.

تعدادی از عوامل همپوشانی می توانند وضعیت سلامت روان یا اعتیاد به مواد مخدر را تشدید کنند.

ژنتیک

استعداد ژنتیکی یک فرد می تواند احتمال ابتلا به اعتیاد یا اختلال روانی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که ژن ها چهل تا شصت درصد از استعداد ابتلای افراد به اعتیاد را تشکیل می دهند.

محرک ها در محیط

استرس مزمن، اضطراب مداوم، یا یک رویداد آسیب زا می تواند باعث شروع اعتیاد یا اختلال روانی شود.

قرار گرفتن در معرض در سنین پایین

افرادی که در سنین جوانی مواد مخدر یا الکل را آزمایش می کنند ممکن است بعداً دچار مشکل سوء مصرف مواد مخدر و یا اختلال سلامت روان شوند. به این دلیل است که نوجوانان و جوانان بیشتر از افراد مسن در معرض آسیب مغزی ناشی از مصرف مواد مخدر هستند.

چرا اختلالات همزمان با یکدیگر متفاوت درمان می شوند

علائم هشدار دهنده یک اختلال هم زمان

علائم تشخیص دوگانه بین افراد بسیار متفاوت است. به طور کلی، علائم به نوع ماده مخدر مصرف شده و همچنین شدت بیماری بستگی دارد.

علائم تشخیص دوگانه

تغییرات ناگهانی در رفتار عمومی

مشکل در مدیریت وظایف و مسئولیت های روزانه

اجتناب از رویدادها یا فعالیت های اجتماعی که زمانی از آن ها لذت می بردید

بی توجهی به بهداشت و سلامت

تفکر هذیانی یا اختلالات شناختی

امتناع از پیگیری یا انجام درمان

ذکر افکار خودکشی یا رفتارهای خودکشی

رفتارهای نامنظم و تکانشی

مسائل مربوط به مدیریت امور مالی

عملکرد ضعیف در مدرسه یا محل کار

خطرات خود درمانی

یکی از رایج ترین مسائل مربوط به تشخیص دوگانه، خود درمانی است. خود درمانی شامل استفاده از مواد مخدر یا الکل برای پنهان کردن علائم یک بیماری روانی است. با این حال، استفاده از مواد به‌ عنوان مکانیسم مقابله با بیماری‌های روانی یا رفتاری می‌تواند باعث اعتیاد شود و شرایط زمینه‌ای را حتی بدتر کند.

سناریوهای زیر نشان می دهد که چگونه برخی از افراد تلاش می کنند تا یک بیماری روانی را خود درمانی کنند.

نوشیدن الکل برای احساس اضطراب کمتر در موقعیت های اجتماعی

مصرف مقادیر بیش از حد بنزودیازپین ها (مانند زاناکس یا والیوم) برای کاهش حمله پانیک در آینده

استفاده از ماری جوانا برای بی حس کردن درد عاطفی ناشی از ضربه یا اندوه

سیگار کشیدن یا تزریق کوکائین برای افزایش انرژی و انگیزه برای انجام کارهای روزانه

برای تشخیص دوگانه کمک بگیرید

در حالی که برخی از افراد قبل از تشخیص بیماری روانی به مواد مخدر یا الکل اعتیاد پیدا می کنند، برخی دیگر پس از آن معتاد می شوند. هر کدام که اول اتفاق افتاد، پیدا کردن یک برنامه درمانی مناسب که هر دو اختلال را به طور هم زمان هدف قرار دهد، بسیار مهم است تا طرحی که آن ها را جداگانه درمان کند. در صورت تشخیص دوگانه، محیط ساختار یافته و ایمن یک کلینیک ترک اعتیاد می تواند بسیار سودمند باشد. 

به دلیل سطح بالای توجه و مراقبتی که بیماران دریافت می کنند، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد برای یک اختلال هم زمان ایده آل است. اغلب اوقات، افراد مبتلا به اختلالات همزمان در حالات مختلف پریشانی و سلامت عمومی ضعیف به توانبخشی می‌رسند. ترکیبی از سوء مصرف گسترده مواد مخدر و یک وضعیت روانی نادیده گرفته شده به طور کلی نیاز به کمک روان پزشکی و ترک اعتیاد دارد.