پدیده تحمل در اعتیاد

تحمل در اعتیاد یک پدیده فیزیولوژیکی است که فرد را مجبور می کند به تلاش های مکرر برای دستیابی به همان لذت و ماندن در همان سطح بیشتر و بیشتر مواد مخدر مصرف کند. تحمل بین معتاد و خانواده اش یعنی هر دو سعی می کنند شرایط را تحمل کنند. تحمل در اعتیاد ممکن است کاملاً از توانایی تولید مواد مخدر مستقل باشد. هیچ توضیح قابل قبولی برای وابستگی جسمی پدیده تحمل وجود ندارد بلکه ارتباط مستقیم با فکر و ذهن مصرف کننده مواد مخدر دارد.

پدیده تحمل اصطلاح مشترکی که در بین بیماران و خانواده های بیماران بهبود یافته است. تحمل در افراد سوء مصرف کننده مواد مخدر به این معنی است که بیماران برای رسیدن به نشئگی میزان مصرف مواد مخدر خود را افزایش می‌دهند. در بین خانواده‌ها نیز این پدیده وجود دارد. هم وابسته برای رهایی و به امید بهبودی بیمار سعی می نماید تا مشکلات را تحمل کند. در حالی که افزایش مشکلات خانواده به بروز مشکلات روانی، جسمی و اجتماعی منجر می شود.

تغییر خانواده برای رفع اعتیاد الزامی است

خانواده خود را فریب می دهد. سعی می نماید مشکلات را انکار کند و با افزایش رنج بیشتر باعث بروز مشکلات بیشتری در او خواهد شد. خانواده در رنج است اما نمی خواهد وضعیت موجود تغییر کند. گویی راهی برای رهایی نیست. پس خود را محکوم به تحمل وضعیت موجود به امید پاکی بیمار و داشتن زندگی سالم شاید در پس ناکجاآباد می نماید. اما هم وابسته ها می خواهند تحمل کنند. گاهی می گویند به خاطر فرزندانم. اما فرزندان نیز یک ابزار توجیه است.

توجیه و انکار اعتیاد توسط خانواده

آن ها می‌خواهند همه چیز را توجیه و انکار نمایند. فکر می‌کنند با این اقدام آرامش می یابند. اما روز به روز مشکلات و رنج آن ها بیشتر می‌شود. آن ها تحمل می نمایند چون به اشتباه فکر می‌کند با تحمل مشکلات بیشتر در نهایت به رهایی می رسند. اما فارغ از این که فقط رنج آن ها بیشتر می‌شود تا جایی که به عجز برسند. هنگامی که به عجز رسیدند شاید زمان درمان و رها شدن از اعتیاد باشد. رها شدن از قید بیمار و بیماری. بیماری خویش و بیماری همسر. خویش و بیمارش. تحمل فقط می‌تواند یک مسکن موقتی باشد برای رهایی موقت از رنج بی پایان. تحمل یک ابزار خود سرکوبگری است.

سرکوب احساسات در خانواده فرد معتاد

تحمل یعنی سرکوبی احساسات خویشتن نیز هست. سرکوبی هویت، آرزوها، علایق، آرمان‌ها، خواست ها، نیازها، دوست داشتنش، محبت و در یک کلام قربانی کردن خویش در راه هیچ! پدیده تحمل داستان غم انگیزی است. تحمل برای چه؟ برای که؟ برای کدام هدف؟ این سوالاتی است در کنار صدها سوال دیگر که باید دنبال پاسخ قانع کننده بود. پاسخی که معمولاً در پستوی توجیه خانواده‌ها آرام و ساکت خوابیده است. تحمل می تواند یک پاسخ غیر معقول به یک درخواست معقول باشد. جوابی که فقط می‌توان یک هم وابسته را قانع کند و نه فرد دیگری را. برخی از بیماران ممکن است نگران شروع درمان اعتیاد باشند.

پدیده تحمل در اعتیاد

ترس بیماران از درمان اعتیاد

برخی از بیماران ممکن است اقدامات زیادی برای بهبودی خود انجام دهند اما به نتیجه مشخصی نرسیده اند و نگران درمان اعتیاد هستند. این موضوع بسیار مهم است یعنی گاهی بیماران از درمان می ترسند. نگرانی آن ها از درمان می تواند به دلیل عوامل متعددی باشد اما یکی از مهم ترین عوامل بروز ابهام در خصوص آینده درمان بیماری اعتیاد است. گاهی بیمار ممکن است درک درستی از آینده درمان و اتفاقات فردا، پس فردا، هفته آینده و ماه آینده نداشته باشد.

سردرگمی افراد معتاد

بیمار به شدت سردرگم و نگران است. او ممکن است ترس عجیبی از خماری داشته باشد و از خود می پرسد اگر این داروها متناسب با وضعیت من نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گاهی بیمار ترس عجیبی از درمان دارد. همچنین این ترس می‌تواند شامل لغزش، عود و در نتیجه افزایش میزان مصرف مواد مخدر نیز باشد. گاهی ممکن است بیمار به دلیل داشتن یک بیماری دیگر مثلاً بیماری قند یا دیابت و غیره دچار مشکلات و ترس هایی شود و از خود بپرسد اگر من مصرف مواد مخدر را ترک کنم چه اتفاقی برایم می افتد.

اهمیت برگزاری جلسات مرتب مشاوره در اعتیاد

آیا درمان با بیماری ام تناقض ندارد؟ به این دلیل اهمیت برگزاری جلسات مرتب مشاوره و راهنمایی درست بیمار و توضیح فرآیند درمان از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا برای بیمار باید کاملاً توضیح داد که هدف از بهبودی چیست و آن ها چه مراحلی را طی خواهند کرد. همچنین پزشک درمانگر نیز باید به بررسی همزمان بیماری‌ها و رفع نگرانی بیمار بپردازد.