مهارت های ترک اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری و وابستگی جسمی و روحی به مصرف مواد مخدر است. ترک اعتیاد یکی از مسائلی است که به غیر از فرد معتاد خانواده، اطرافیان و جامعه را نیز درگیر می کند. ترک اعتیاد به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که برای پاکسازی روحی و جسمی فرد معتاد به مواد مخدر انجام می شود. ترک اعتیاد یک عمل سخت و زمان بر محسوب می شود اما تنها کافیست بدانید که اعتیاد یک بیماری قابل درمان است.

برقراری ارتباط با دیگران در ترک اعتیاد

انسان ها همواره نیازمند برقراری ارتباط با دیگران هستند. انسان موجودی اجتماعی است و از دیرباز به دنبال برقراری ارتباط بوده است. ابتدا با دود، سپس با زبان تصویر و در ادامه زبان (کلام) به وجود آمده است. عصر حاضر عصر ارتباطات نام گرفته است که نشان دهنده، اهمیت روزافزون ارتباط است. ما روزانه ۷۵ درصد اوقات خود را در ارتباط و تماس با دیگران می‌گذرانیم و به همین دلیل کیفیت زندگی ما وابسته به کیفیت روابط ما با دیگران است. روابط سالم و صمیمی با انسان های دیگر باعث ایجاد آرامش، آسایش خیال و اعتماد می شود. زندگی هر شخصی خواه‌ ناخواه دچار مشکلات می‌شود و دوره ‌هایی سخت را برای او پیش می آورد. می توان به هنگام مواجهه با شرایط سخت با داشتن دوستان صمیمی، خانواده ای گرم و آشنایان دلسوز از بار مشکلات کاست و راه حل هایی برای مشکلات پیدا نمود. پیوند ها، روابط و معاشرت های اجتماعی مانند سپری در برابر ناملایمات از انسان دفاع می کنند و او را در برابر گرفتار شدن به اعتیاد به مواد مخدر حمایت می کنند. برای این که بتوان از این مواهب بهره‌ مند شد بایستی مهارت ‌هایی را کسب نمود. البته باید توجه داشت مهارت‌ های ارتباطی بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ هر جامعه باید در نظر گرفته شود. برای فراگیری این مهارت ها تمرین عملی بسیار حائز اهمیت است، این مهارت را بهتر است نوجوانان و جوانان فرا گیرند و آن ها را برای به کار بستن تمرین کنند.

مهارت های ترک اعتیاد

مهارت های اصلی ارتباط با دیگران

در قسمت مهارت های اصلی ارتباط با دیگران چند نکته که برای برقراری ارتباط مؤثر هستند، بیان می شود.

  • به چشمان مخاطب نگاه کنیم: نگاه کردن به فرد مخاطب شما هنگام صحبت، باعث ایجاد حس صمیمیت می شود.
  • از لحن مناسب استفاده کنیم: لحن محبت آمیز و مناسب، افراد را به برقراری ارتباط شفاف تر و بهتر ترغیب می کند. سعی کنیم با صدای آرام و کلمات شمرده صحبت کنیم.
  • در شروع مکالمه پیش‌قدم شویم: گاهی برای ایجاد یک ارتباط مناسب با دیگران، لازم است که پیش‌قدم شویم. یک هم صحبت پیدا کنیم و مکالمه را شروع کنیم تا زمینه را برای شروع ارتباط اجتماعی آماده کنیم.
  • به گوینده نگاه کنیم و کاملاً به او توجه داشته باشیم: سعی کنیم به صحبت‌ های طرف مقابلمان گوش دهیم. گوش دادن، به معنی شنیدن نیست. ما در گوش دادن به صحبت، آگاهانه و با توجه و بدون این که به کاری دیگری مشغول باشیم، به سخنان مخاطب گوش می دهیم.
  • درباره مسائل مشترک صحبت کنیم: وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنیم، سعی کنیم که صحبت‌ های ما شفاف و روشن باشد و در عین حال، تلاش کنیم که درباره مسائل و احساسات مشترک صحبت کنیم تا به نقاط اشتراک و تشابهات دست یابیم.
  • سخن طرف مقابل را قطع نکنیم: بی جهت سخن گوینده را قطع نکنیم. برای پاسخ دادن منتظر تمام شدن مطلب مخاطب باشیم.
  • به دیگران هم اجازه صحبت کردن بدهیم: در برقراری ارتباط با سایرین، باید بکوشیم صحبت دو طرفه باشد و به عبارت دیگر نوبت را در رد و بدل کردن صحبت رعایت کنیم تا حس خوشایندی برای پایه ‌ریزی یک ارتباط مستحکم فراهم شود.
  • از تکنیک سوال کردن استفاده کنیم: با مطرح کردن سوالات واضح در صحبت هایمان، به مخاطب خود انگیزه تداوم این ارتباط و فرصت دادن پاسخ مورد نظر را بدهیم. یکی از مزایای کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی این است که به بیماران تکنیک ها و مهارت های مورد نیاز برای ترک اعتیاد را آموزش می دهد.