ملاک های تشخیصی برای مسمومیت با کوکائین

کوکائین یکی از اعتیاد آورترین و خطرناک‌ترین مواد مخدر در دنیاست. کوکائین ماده محرک بسیار قوی است که پس از مصرف، به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی مغز تأثیر می‌گذارد. شایع ترین علائم مسمومیت با کوکائین اختلالات خلقی و توهمات شدید می باشد.

مصرف اخیر کوکائین

تغییرات غیرانطباقی رفتاری یا روانشناختی قابل ملاحظه بالینی (مانند شنگوا یا کندی عاطفی، تغییرات در میزان معاشرت های اجتماعی، گوش به زنگی، حساسیت بین فردی، اضطراب، تنش یا خشم، رفتارهای غالبی، اختلال قضاوت، اختلال عملکرد اجتماعی یا شغلی) که در خلال مصرف کوکائین یا کمی پس از آن ظاهر می شود.

بروز دو یا چند علامت از علائم زیر در خلال مصرف کوکائین یا کمی پس از آن

1- تاکی کاردی یا برادی کاردی

2- اتساع مردمک

3- افزایش یا کاهش فشارخون

4- تعریق یا لرز

5- تهوع یا استفراغ

6- شواهد کاهش وزن

7- سراسیمگی یا کندی روانی – حرکتی

8- ضعف عضلانی، تضغیف تنفسی، درد قفسه سینه یا آریتمی های قلبی

9- سردرگمی، حملات تشنجی، اختلال حرکتی، اغما

استفاده از دوزهای بالای کوکائین

علائم ناشی از یک بیماری طبی عمومی نبوده و یک اختلال روانی دیگر توضیح بهتری برای آن ها نیست. استفاده از دوزهای بالای کوکائین موجب بروز علائم مسمومیت شامل سراسیمگی، تحریک پذیری، اختلال قضاوت، رفتار جنسی بالقوه خطرناک و تکانشی، پرخاشگری، افزایش همه جانبه در فعالیت روانی – حرکتی و احتمالاً علائم مانیا (شیدایی) می شود.

ملاک های تشخیصی برای مسمومیت با کوکائین

ملاک های تشخیص برای ترک کوکائین

قطع یا کاهش مصرف کوکائین که زیاد و طولانی بوده است. خلق ملالت بار و بروز حداقل دو تغییر از تغییرات فیزیولوژیک زیر ظرف چند ساعت تا چند روز پس از قطع مصرف، خستگی، رویاهای واضح و ناخوشایند، بی خوابی یا پرخوابی، افزایش اشتها، کندی یا سراسیمگی روانی – حرکتی علائم خلق ملالت بار و تغییرات فیزیولوژیکی موجب ناراحتی قابل ملاحظه بالینی یا تخریب در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم کارکردی می شوند.

علائم ناشی از یک بیماری طبی عمومی نبوده و یک اختلال روانی دیگر توضیح بهتری برای آن ها نیست.

علائم ترک مصرف کوکائین چیست

پس از قطع مصرف کوکائین یا مسمومیت حاد، افسردگی، پسامسمومیتی یا فروریزی ظاهری می شود که با احساس ملال، فقدان احساس لذت، اضطراب، تحریک پذیری، خستگی، خواب آلودگی و گاهی سراسیمگی همراه است. در مصرف کم تا متوسط این علائم ترک کوکائین ظرف 18 ساعت برطرف می شود اما در مصارف زیاد ممکن است تا یک هفته طول بکشد و معمولاً ظرف دو تا چهار روز به اوج خود می رسد.

علائم خطرناک ترک کوکائین

علائم ترک کوکائین ممکن است با افکار خودکشی همراه باشد. تا نیمی از مصرف کنندگان ممکن است دچار توهم و هذیان های پارانوئید شوند. اختلالات سایکوتیک بیش از همه در مصرف وریدی و مصرف کنندگان کراک دیده می شود. احتمال بروز نشانه های سایکوتیک در مردها بسیار بیشتر از زن ها است.

علائم سایکوتیک

هذیان های پارانوئید شایع ترین شایع ترین علائم سایکوتیک هستند. توهمات شنوایی نیز شایع است اما توهمات بینایی و لامسه نسبت به هذیان های پارانوئید شیوع کمتری دارند. احساس خزیدن حشرات زیر پوست نیز گزارش شده است.

اختلالات خلقی ممکن است در جریان مسمومیت یا ترک کوکائین ظاهر شوند. علائم اختلال خلقی مربوط به مسمومیت، ماهیت نیمه شیدایی یا شیدایی دارد. در حالیکه علائم اختلال خلقی مربوط به ترک ماهیت افسرده دارد. علائم شایع اختلال اضطرابی مربوط به مسمومیت یا ترک کوکائین به صورت اختلال وسواسی – اجباری، اختلال هول (پانیک)، هراس ها تظاهر می کند.