مضرات نیکوتین

نیکوتین یک مایع بی رنگ، با خاصیت بازی و فرار می باشد و در معرض هوا به رنگ قهوه ای درآمده و بویی شبیه تنباکو تولید می کند. طبیعت نیکوتین طوری است که گاهی به صورت تحریکی و گاهی مهاری عمل می کند. عمده ترین اثر نیکوتین، تحریک گذرا و اولیه و متعاقب آن دپرسیون مداوم است.

نیکوتین موجود در سیگار شدیداً مسموم کننده است اما خوشبختانه حدود 25 درصد نیکوتین استنشاق شده در حین تدخین وارد جریان خون می شود و به فاصله ی 15 ثانیه وارد مغز می گردد. نیمه عمر نیکوتین 1 الی 2 ساعت است؛ ظرف 15 ثانیه بعد از استنشاق سیگار، نیکوتین وارد مغز می شود و مونو اکسید کربن موجود در سیگار، سطح اکسیژن را در مغز کاهش می دهد.

دود سیگار وارده به ریه موجب می شود که 90% از مواد سمی سیگار جذب ریه شود و بر اثر استنشاق دود، ریه سیاه رنگ شده و تغییر شکل می دهد. کیسه های هوایی موجود در ریه همانند بادکنک هایی ظریف و شکننده هستند که هنگام برخورد ماده ی غلیظ و چسبناک قطران ناشی از دود سیگار، این کیسه های هوایی مسدود می شوند و در نتیجه، عمل تنفس برای انسان مشکل می گردد.

در حقیقت ماده ی قطران سیگار به این کیسه ها می چسبد و باعث تغییر شکل آنها شده و خاصیت ارتجاعی آنها را از بین می برد و در نتیجه، مانع عبود آسان جریان خوا می شود. با توجه به مطالب ذکر شده در فوق، یکی از بیماری های شایع در مصرف کنندگان سیگار، بیماری های مزمن تنفسی چون بیماری مزمن انسداد ریه است که جزء خطرناک ترین بیماری های محسوب می شود.

مضرات نیکوتین

عوارض روان شناختی نیکوتین:

اثرات روان شناختی ناشی از مصرف نیکوتین، شامل اثرات خوشایند اولیه مانند احساس آرامش عضلانی و احساس سرخوشی. از نظر رفتاری، اثرات تحریکی و مثبت اولیه ی سیگار موجب بهبود و افزایش توجه، تمرکز، یادگیری و توانایی حل مسئله می شود. همچنین، کشیدن سیگار موجب بالا رفتن خلق، کاهش تنش و کاهش احساس افسردگی است. در طی سالهای 1996 تا 1998، سیلوا تامکینز چهار دلیل روان شناختی را علت وابستگی به نیکوتین دانست که عبارت بودند از:

  • تأثیر مثبت به دست آمده از سیگار کشیدن مانند آرامش جسمی و روانی، تحریک مطلوب لذت
  • کاهش آثار منفی مانند کاهش اضطراب و تنش
  • عادت به سیگار کشیدن، به صورت امری خودکار که شخص از آن آگاه نباشد.
  • وابستگی به سیگار کشیدن در جهت تنظیم و متعادل ساختن  حالات مثبت و منفی عاطفی.

در اغلب سیگاری ها، سیگار کشیدن یک رفتار ناخودآگاه است و بدون تفکر صورت می گیرد. اکثر افراد سیگاری در موقعیت های خاصی چون موقعیت های استرس زا، هنگام احساسات منفی، زمان خوشحالی، خستگی و ... سیگار می کشند. حقیقتاً، مشخص کردن وضعیت هایی که شخص را به سیگار کشیدن وادار می سازد، به مصرف کننده کمک می کند تا حالات روانی خود را به هنگام کشیدن سیگار دریابد و در نتیجه، می تواند قبل از اقدام به ترک سیگار، حالات و زمان هایی را که به سیگار نیاز دارد، شناسایی کند و آن را از یک عمل ناخودآگاه به عمل آگاهانه تبدیل کند و عادت شکل گرفته ی مصرف سیگار را حذف نماید.

عوارض سیگار

عوارض جسمانی نیکوتین:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشارخون
  • انفباض روده ها
  • انقباض عروق پوستی
  • کاهش اشتها
  • افزایش اسید معده

علائم و نشانه های مسمومیت با دوزهای پایین نیکوتین شامل تهوع، استفراغ، آب ریزش از دهان، رنگ پریدگی، سرگیجه، اسهال، سردرد، افزایش فشارخون، ضربان شدید قلب، لرزش، عرق سرد، وزوز کردن گوش و ضعف عمومی می باشد.

در واقع، وجود مونواکسید کربن و صدها ترکیب دیگر در تنباکو بیماری های مختلفی را ایجاد کرده است. اختلالات بالینی ناشی از سوءمصرف نیکوتین شامل مواردی چون بیماری های قلبی، برونشیت مزمن، آسم برونشال، مشکلات بینایی، زخم معده، زخم اثنی عشر، گرفتگی ریه، انواع سرطان ها (سرطان لب، ریه، لوزه، حنجره، معده، روده، پانکراس و مثانه) می باشند.

امروزه عوارض مختلف جسمانی و روانی سیگار بر کسی پوشیده نیست. تبلیغات گسترده ای نیز برای مقابله با مصرف سیگار در رسانه های مختلف منتشر می شود. در نهایت افراد زیادی هستند که روزانه سیگار مصرف می کنند ولی از مصرف آن رضایت ندارند. افراد زیادی نیز هستند که بارها اقدام به ترک سیگار کرده اند ولی موفق نبوده اند و دوباره به مصرف سیگار روی آورده اند.

ترک سیگار می بایست طبق روش های علمی و اصولی صورت گیرد. مرکز ترک اعتیاد دی با بیش از 20 سال سابقه فعالیت در زمینه ی ترک سیگار و ترک اعتیاد تجربه های موفقی در ترک سیگار داشته است. شما می توانید برای مشاوره ترک سیگار با کلینیک ترک اعتیاد دی تماس بگیرید.