مشکلاتی که مصرف کنندگان مواد مخدر با آن رو به رو هستند

سوء مصرف مواد مخدر می تواند یک تجربه دردناک باشد برای فردی که این مشکل را دارد و همچنین برای خانواده و دوستانش که ممکن است در مقابل بیماری احساس درماندگی کنند. مصرف مواد مخدر می توانند ساختار و عملکردهای داخلی مغز را تغییر دهند. با استفاده مکرر، آن ها بر کنترل خود فرد تأثیر می گذارند و توانایی مقاومت در برابر میل به مصرف مواد مخدر را مختل می کنند. عدم توانایی در ترک مواد مخدر حتی اگر می دانید که مضر است از ویژگی های بارز اعتیاد به مواد مخدر است.

مصرف‌کنندگان مواد مخدر با دو دسته مشکل مواجه هستند. مشکلاتی که تحت تأثیر مواد مخدر ایجاد می‌شوند و مشکلات روزمره زندگی که از قبل وجود داشته است. مشکلاتی که تحت تأثیر مواد مخدر ایجاد می‌شود مانند خواب‌آلودگی، افت عملکرد، خلق افسرده، بی‌خوابی. معمولاً به دنبال ترک اعتیاد رفع می‌شوند. اما بسیاری از مشکلات زندگی را باید با مهارت حل مسئله برطرف کرد، زیرا در مواردی مشکلات حل نشده باعث عود و بازگشت مجدد اعتیاد می‌شوند. این مشکلات عبارت است از: مشکلات محیط کار، مشکلات بین فردی با خانواده، همسر و غیره.

انواع مشکلات در اعتیاد

توجه کنید که مشکلات دو دسته هستند: حل شدنی و حل نشدی. مشکلات حل شدنی را می توان با یادگیری مهارت حل مسئله حل و فصل کرد. مانند مشکلات ارتباطی با اطرافیان و سوء مصرف مواد مخدر، اما با مشکلات حل نشدنی باید کنار آمد، چون چاره و راه کاری برای آن نیست. داشتن فرزند عقب مانده ذهنی، ابتلا به بیماری مزمن لاعلاج و معلولیت جسمانی از این نوع است. این مشکلات تا اندازه ای قابل تعدیل است، اما راه‌حلی ندارد.

عوامل مداخله کننده در فرآیند حل مسئله در اعتیاد

حل مسئله کار آسانی نیست. در فرآیند حل مسئله عوامل زیادی مداخله می کنند، یکی از آن ها نگرش فرد به مشکل و دیگری تحریف های شناختی است.

نگرش به مشکلات و خود در اعتیاد

کسانی که وقوع مشکلات را نشانه ناتوانی و ناکارآمدی می‌دانند، طبیعی است که در صورت بروز مشکل خود را سرزنش کنند. عده ای هم هستند که قوانین شخصی سخت گیرانه ای دارند. برای مثال: بر این باورند که آدم نباید دچار مشکل شود یا باید جلوی بروز مشکلات را گرفت. این نوع قواعد ناکارآمد هستند و مانع از این می شوند که افراد بتوانند با آن ها مقابله کنند.

مشکلاتی که مصرف کنندگان مواد مخدر با آن رو به رو هستند

چگونگی حل مشکلات در اعتیاد

البته دچار مشکل شدن نشانه بدی نیست، بلکه مهم چگونگی حل مشکلات است که ممکن است سازنده یا زیانبار باشد. به عبارتی همان‌طور که امکان از بین بردن ویروس ها و میکروب های محیطی وجود ندارد امکان این که همه مشکلات را حل یا طوری زندگی کرد که دچار مشکل نشد نیز نا ممکن است. زندگی طبیعی مستلزم رویارویی با مشکلات مختلف و چالش با آن هاست.

نگرش منفی در اعتیاد

نگرش منفی به مشکلات با ارزیابی مشکلات به مثابه تهدید و خطر همراه است. افرادی که مشکلات را تهدید تلقی می‌کنند از مشکل می ترسند و در برابر مشکلات خود را می بازند و دچار درماندگی می شوند در حالی که اگر مشکلات را چالش های طبیعی و ذهنی برای رشد ببینند به نحو مؤثری با آن ها مقابله خواهند کرد.

تحریف های شناختی در اعتیاد

تحریف های شناختی نیز در فرآیند حل مشکل مداخله می‌کنند. اگر در مواجهه با مشکلات بزرگ نمایی کنید و توانایی خود را دست کم بگیرید، روحیه خود را می بازید و نمی‌توانید به خوبی مشکل را حل کنید. دنبال مقصر گشتن تحریف شناختی دیگری است که در فرآیند حل مشکل مداخله می کند و مانع از این می شود که بتوانید مشکلات را حل کنید.

سرزنش کردن خود در اعتیاد

سرزنش کردن و خود را مقصر پنداشتن سبب می‌شود دچار احساس پشیمانی و گناه شوید. این احساسات نیز در فرآیند حل مشکل مداخله می‌کند. فاجعه سازی مشکل سبب می‌شود که در هیجان های منفی غرق شوید و نتوانید مشکل را حل کنید. کلینیک ترک اعتیاد دی پیشگام در انجام انواع درمان های سم زدایی سریع و فوق سریع و بکارگیری سایر روش های علمی برای درمان اعتیاد و پیشگیری از عود اعتیاد در کشور آماده ارائه خدمات به صورت شبانه روزی به هموطنان عزیز می باشد.