مراقبت خویشاوندان از فرزندان اعتیاد

فرزندانی که در شرایط اعتیاد پدر و مادر قرار دارند اغلب بزرگسالی را ندارند که بتواند وقت را با آن ها بگذراند. داشتن احساس تسلط یا احساس موفقیت در حداقل یک زمینه از زندگی شما واقعاً برای فرزندان مفید است. اعتیاد والدین باعث فروپاشی و نابودی کانون خانواده می شود و وقتی که بچه ها بی خانمان شوند نیاز به پیدا کردن سرپرست و مکانی امن برای زندگی می شوند

جامعه از خانواده گسترده انتظار دارد توان خویشاوندان را از این زاویه معطوف به کمک و پشتیبانی مورد نیاز فرزندانی کند که در معرض اعتیاد والدین قرار دارند و یا ممکن است خود به این عارضه دچار شوند.

مواجه شدن خانواده با اعتیاد به مواد مخدر

در خانواده های هسته ای مواجه با اعتیاد به مواد مخدر، کمک های اجتماعی اعم از دولتی و مردم نهاد برای حمایت از این فرزندان لازم است، ولی با وجود خانواده گسترده می توان به کمک های این عرصه نیز متوسل شد. خصوصاً این که مشکلات مواد مخدر طولانی مدت و گاه دائمی بوده و جز حمایت مستمر خانواده گسترده نمی تواند در کنترل ماجرا مؤثر افتد.

نقش خانواده گسترده در مواجه با فرزندان قربانی اعتیاد

گر چه امروزه خانواده هسته ای می رود که جایگزین خانواده گسترده شود، اما در عین حال می توان نقش خانواده گسترده را عمدتاً به عملکرد پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای مراقبت نوه های فرزندان معتادشان محدود کرد. گاه اعضای خانواده گسترده و خصوصاً پدربزرگ ها و مادربزرگ ها زودتر متوجه اعتیاد نوه هایشان می شوند.

مراقبت خویشاوندان از فرزندان اعتیاد

دغدغه حمایت و ارائه کمک به خانواده های درگیر اعتیاد

آنان نسبت به این نقش خود را مسئول انگاشته و دغدغه حمایت و ارائه کمک به خانواده دارند و بنابراین وقتی با اعتیاد فرزندان مزدوجشان مواجه می شوند، احساس خطر و اضطراب کرده و نه تنها درصدد درمان آنان برمی آیند، بلکه خصوصاً می کوشند نوه ها را از آثار منفی این رفتار برکنار دارند. از آن جا که آنان زمان بیشتری در خانه به سر می برند، می توانند نسبت به فرزندان شاغلشان نظارت بیشتری بر نوه ها داشته و نه تنها سعی در مراقبت از تغذیه و لباس آن ها نمایند، که در انجام تکالیف درسی شان نیز یاریگری نمایند.

جایگزین مطمئن برای تأمین ثبات خانواده

کوچک ترین تغییر در رفتار و حالات و حرکات و سکنات نوه ها از نظر ایشان دور نمی ماند و اگر اذن والدینشان را هم داشته باشند، می توانند مطمئن ترین جایگزین برای نظارت و حمایت و تأمین ثبات خانواده در غیاب آنان باشند. اینان مأمنی برای فرزندان اعتیادند و با وجود ایشان، آنان کمتر به ترک خانه در صورت اعتیاد والدینشان می گرایند یا حتی در صورت جدا بودن خانه هایشان، اولین گزینه سکونت پس از ترک خانه خود را منزل آنان می دانند و به آن جا پناه می برند.

ولایت پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از نوه ها

وقتی یک یا هر دوی پدر و مادر معتاد شوند، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را حس قوی ولایت فرا می گیرد و آن ها در مراقبت و مواظبت از نوه ها و کنترل نشانه های مواد مخدر نزد آنان سنگ تمام می گذارند. این نیرو زمانی هم می تواند پس از خستگی والدین از مراقبت فرزندانشان به یاری آمده یا پشتوانه صحت نظارت سخت گیرانه ای باشد که نسبت به آنان اعمال می کنند.

تأمین امنیت فرزندان قربانی اعتیاد توسط اقوام

پس از پدربزرگ و مادربزرگ نوبت به سایر اقوام نظیر عمو و عمه یا دایی و خاله می رسد که بتوانند امنیت چنین فرزندانی را تأمین کنند. مداخله اینان در اوضاع بر خلاف مددکاران اجتماعی نیاز به تلاش برای برقراری تماس و جلب حمایت و خطیر نشان دادن اوضاع ندارد که گاه ممکن است با شکست مواجه گردیده یا لااقل با نگرانی فرزندان قرین شود. ورود اینان به میدان بر خلاف موارد ارجاعی به مددکاران اجتماعی، اضطراری و از سر وظیفه نیست.  

کلینیک ترک اعتیاد دی دارای دو بخش مجزا جهت بستری خانم ها و آقایان می باشد و تمامی درمان ها تحت نظر پزشک متخصص روانپزشکی و تیم پزشکی مجرب صورت می گیرد.