عود الکل

فرد الکلی ممکن است شروع به تغییر برنامه روزانه خود کند که در ابتدای هوشیاری ایجاد کرده بود و به او کمک کرد رفتارهای اجباری خود را با جایگزین های سالم جایگزین کند. ممکن است در شرایطی که نیاز به ارزیابی صادقانه از رفتار او دارید، تمرین اجتناب را شروع کند یا حالت دفاعی پیدا کند. ممکن است در اطراف دیگران احساس ناراحتی کند و بهانه هایی برای معاشرت نداشته باشد. فرد دیگر به جلسات گروه پشتیبانی خود نمی رود یا تعداد جلساتی را که در آن شرکت می کند کاهش می دهد. او شروع به منزوی کردن خود می کند. این همان مرحله اولیه عود الکل است.

عود چگونه اتفاق می افتد

اولین چیزی که باید بدانید این است که عود اعتیاد اتفاق می افتد. افراد الکلی مشروب می خورند و بنابراین عود آن چندان غیر معمول نیست. نکته مهم این است که شما می توانید از عود قبلی که تجربه کرده اید درس بگیرید تا یک اشتباه را دو بار مرتکب نشوید. متأسفانه گاهی اوقات وقتی عود الکل رخ می دهد، یک فرد نمی تواند سوء مصرف الکل خود را قبل از ایجاد وابستگی جسمی دیگر متوقف کند. اگر این اتفاق می افتد، بهترین کار این است که به یک کلینیک ترک اعتیاد بروید تا پایه و اساس بهبودی خود را ایجاد کنید. اگر قبل از عود مجدد تحت درمان الکل بوده اید، مشارکت در برنامه پیشگیری از عود می تواند مفید باشد.  

محرک های عود برای الکل

هنگام برخورد با پیشگیری از عود الکل، مهم است که بتوانیم تشخیص دهیم که چه محرکی می تواند باعث مصرف مجدد الکل در فرد شود. محرک ها به اشکال مختلف وجود دارند و هر فرد الکلی که بهبود می یابد محرک های یکسانی برای عود ندارد.

رایج ترین محرک ها برای عود الکل

  • بودن در مکان های قدیمی که در آن سوء مصرف الکل اتفاق افتاده است
  • گذراندن وقت با دوستانی که قبلاً با آن ها مشروب می خورید
  • مشارکت در یک رابطه ناسالم
  • برخورد نکردن با احساسات
  • افسردگی یا کینه های موجود و ماندن در انزوا

عود الکل

زمان شروع عود اعتیاد به الکل

قبل از این که فرد واقعاً مشروب بخورد عود شروع می شود. معمولاً یک فرد ابتدا تعداد جلسات دوازده مرحله ای را که در آن شرکت می کند کاهش می دهد و با پشتیبانی خود تماس نمی گیرد. هنگامی که این اتفاق می افتد، در نهایت فرد الکلی که در حال بهبود است به احتمال زیاد عود می کند. در صورت عدم برخورد به موقع و مناسب عود می تواند عواقب وخیمی را در پی داشته باشد.   

ضرورت پیشگیری از عود اعتیاد

مشارکت در درمان های ترک اعتیاد به الکل همیشه یک گزینه مناسب است، اما سؤال این است که چند بار فرد می تواند از نظر مالی و احساسی از عهده آن برآید. به همین دلیل مهم است که وقتی فردی در درمان توانبخشی الکل شرکت می کند، مکانی را انتخاب کند که دارای برنامه های پیشگیری از عود الکل اصولی باشد. به عبارت دیگر بهتر است برای ترک الکل به یک کلینیک معتبر روانپزشکی و ترک اعتیاد مراجعه کنید و یک بار برای همیشه خود را رها کنید.  

علائم عود الکل

اما عود اعتیاد، که گاهی اوقات لغزش نامیده می شود، هنگام نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر شروع نمی شود. این یک روند آهسته است که مدت ها قبل از استفاده واقعی از آن شروع می شود. مراحل عود در واقع تغییر در نگرش ها، احساسات و رفتارهاست که به تدریج با استفاده از مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر به مرحله نهایی منتهی می شود. اگر به دنبال هوشیاری طولانی مدت هستید و می خواهید از عود مجدد آن جلوگیری کنید، مهم است که علائم هشداردهنده را بشناسید. اگر بتوانید آن ها را شناسایی کنید، می توانید برای جلوگیری از تبدیل آن ها به یک عود کامل اقدام کنید.