خطر اعتیاد به مواد مخدر و خانواده

خانواده هایی که عضو معتاد دارند در معرض آسیب های فراوانی قرار می گیرند که با کتمان، بی تفاوتی و توجیه آن، به گسترش گرفتاری و سرایت آسیب های آن به دیگر اعضا دامن می زنند. بهترین برخورد خانواده اقدام هر چه سریع تر جهت حل معضل اعتیاد و کمک به ترک بیمار مبتلا به مصرف مواد مخدر است.

استفاده از مواد مخدر توسط یکی از اعضای خانواده نه تنها فرد معتاد بلکه کلیت نهادها را به مخاطره می افکند.

افکار فرد معتاد

آنان خود را مستغرق امواج خشم، سرخوردگی، ترس و انزوا دیده و نمی‌توانند از کسانی دل بکنند که در آن دست و پای دائم می زنند. با این حال عظمت این رویداد برای همه اعضاء یکسان نمی نماند و مخصوصاً مادران بیش از بقیه آهاد خانواده از درد جانکاه آن آسیب می‌بینند.

ارائه خدمات ترک اعتیاد

دست‌ اندرکاران سیاست گذاری کنترل مواد مخدر، تحقیق در مورد اعتیاد به مواد مخدر و ارائه خدمات ترک آن عمدتاً از بیرون دستی بر این آتش دارند و فرق است میان دل و دامن سوخته در این عرصه، زیرا این جمله نیازهای معتاد را از خارج می بینند و در صدد درمانش بر می آیند ولیکن کسانی نظیر والدین در تجربه درمان عزیزشان حتی نمی توانند اعتیاد به مواد مخدر را جرم و جنایت تلقی کنند تا چه رسد که بخواهند در پی تنبیه وی نیز باشند.

آسیب های وارد شده به خانواده فرد معتاد

در عین حال همین نگاه مهرآمیز اگر با دانش و مهارت همراه نشود ممکن است آن ها را مانند پسر یا دختر، مادر یا پدر و برادر یا خواهر معتاد شان دچار مشکلات و مخاطراتی نماید که حتی سلامت و تندرستی خودشان را نیز به خطر افکنده و نه تنها دیگر نتوانند معضل عزیزانشان را رفع کنند که حتی آسیبی جدید و پرهزینه نیز از این زاویه متوجه خانواده سازند.

اختفای اعتیاد به مواد مخدر توسط عضو معتاد خانواده

این کوته بینی گاه سبب اختفای اعتیاد به مواد مخدر توسط عضو معتاد خانواده از سایر اعضاء شده و اصابت مضرات متعلق به خانواده از طریق مشکل مواد مخدر یکی از بستگان نزدیک را بسی بزرگ تر می سازد، زیرا عدم اطلاع و بی‌خبری مانع از آن می شود که امر مشهودی چنین دیده نشده یا تا حد زیادی آگاهانه و عامدانه برای دیدن انتخاب نشود.

خطر اعتیاد به مواد مخدر و خانواده

عواقب از دست رفتن یک عضو خانواده در اثر اعتیاد به مواد مخدر

مع هذا در انجام این کار نیز به بصیرت و مهارت و تدبیری است تا عواقب از دست رفتن یک عضو در اثر اعتیاد به مواد مخدر دامنگیر سایرین نشده و بتوان با آرامش و طمأنینه در راستای حل اعتیاد چنین عضوی گام برداشت این بدان معنی است که مثلاً کودکان در معرض بیماری اعتیاد توجه پدر و مادر را منحرف می‌کنند و اگر والدین نیز به غفلتشان به این امر یاری رسانند، بار تنش برای اعضای خانواده چنان سنگین می‌شود که اغلب به افسردگی و ناراحتی دچار شده و همین امر هم موجبات گرایش سایرین به مواد مخدر را فراهم آورد.

در این احوال حتی پویه اعتیاد به مصرف مواد مخدر پیچیده‌تر شده و عادت به آن بر مشکلات ذیربط می افزاید.

گرفتاری حانواده با فاجعه اعتیاد به مواد مخدر

اعضای خانواده آشکارا گرفتار فاجعه ای می شوند که تمام توجه و توان آنان را می‌گیرد و تنشی بی پایان را در مقابلشان رقم می‌زند در حالی که این مسئله ذهن و زندگی همه اعضای خانواده را کاملاً اشغال می کند و آنان اثرات اعتیاد را در تمام زندگی خود احساس می‌کنند، اما در نتیجه بی دانشی و کم مهارتی نه می توانند کمکی به ترک اعتیاد عضو معتاد کرده و نه خود را از گرداب معضلات نجات دهند.

شناسایی زمینه‌های ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر و مقابله ریشه ای با آن

اغلب سالیان متمادی طول می کشد تا اعضای خانواده از اعتیاد یکی از عزیزان شان با خبر شوند و آن را مشکلی شایسته حل بیابند و بنایراین باز هم گرایش خانواده متوجه رفع عاجل اعتیاد از این عضو است تا شناسایی زمینه‌های کشیده شدن وی به اعتیاد و مقابله ریشه ای با شرایطی که آن ها را چنین تحت تأثیر قرار داده است.

فرافکنی این مشکلات به کسانی یا چیزهایی غیر از معتادی عزیز مانند خواهر یا برادر و یا مادر و پدر باز هم مشکل راه حل نمی‌کند و تلاش می‌شود به این ترتیب تحت تأثیر قرار گرفتن آنان توجیه گردد.