اعتیاد به مواد مخدر و درمان آن

درمان سوء مصرف مواد مخدر در یک فرآیند آرام و تدریجی و شامل مراحل مختلفی است که با ما مراجعه بیمار به مرکز درمانی شروع و تا درمان کامل ادامه خواهد یافت. حمایت و پذیزش بیمار توسط اعضای خانواده نقش بسیار مهمی در درمان اعتیاد بیمار دارد. همچنین انتخاب کلینیک های معتبر ترک اعتیاد با سابقه درخشان نیز در درمان کامل بیماری اعتیاد حائز اهمیت می باشد.

در این مرحله خانواده نسبت به مصرف مواد مخدر در بیمار کاملاً اطمینان دارد در صورتی که بیمار تمایل به درمان داشته باشد ضروری است نسبت به ارجاع او به یکی از مراکز درمانی اقدام نموده تا درمان خود را شروع نماید. هنگامی که بیمار تمایلی برای درمان ندارد و رفتارهای پرخاشگرانه وی ادامه داشته باشد از کمک افراد متخصص استفاده نمایید.

ارجاع بیمار به کلینیک های معتبر ترک اعتیاد

هرچند شناسایی نوع مواد مخدری که بیمار مصرف می کند اهمیت دارد اما در مورد مصرف برخی از مواد محرک از جمله شیشه و در شرایطی که علائم توهم دیداری و شنیداری در بیمار ایجاد شده باشد ضروری است از نظر روان پزشکان استفاده نموده و جهت بستری به یکی از بیمارستان های روان پزشکی ارجاع داده شود. در صورتی که شرایط بیمار به گونه ای است که نمی توانید در ارتباط با او کاری انجام دهید و رفتارهای پرخاشگرانه او ادامه دارد درمان اجباری با نظر کارشناسان ممکن است به عنوان راه حل نهایی پیشنهاد شود.

تلاش های بی ثمر خانواده برای ترک اعتیاد بیمار

گاهی ممکن است اعضای خانواده تلاش زیادی برای درمان بیمارانشان انجام دهند اما بیمار قصد درمان نداشته باشد لذا ضروری است اقداماتی از جمله عدم اجازه مصرف مواد مخدر در درون خانه، حفظ انسجام خانوادگی از طریق گفتگوی اعضای خانواده با همدیگر در خصوص نحوه واکنش به مصرف مواد مخدر بیمار و دریافت کمک از طرف اطرافیان و افراد مؤثر به انجام برسد.

مرحله شروع درمان اعتیاد

هنگامی که بیمار قصد دارد درمان خود را شروع نماید ضروری است بیمار نسبت به شروع درمان و یافتن مراکز درمانی معتبر سوق داده شود. خانواده باید به او انگیزه داده تا درمان خود را شروع و ادامه دهد. موفقیت‌های بیمار را برجسته نمایید. درباره روش های موفق درمان اعتیاد با او صحبت کنید و به او اطمینان دهید که می‌تواند درمان موفقی داشته باشد. به او بگویید که همه اعضای خانواده از درمان بیماری او خوشحال خواهند شد و او را حمایت نموده و خواهند پذیرفت.

اعتیاد به مواد مخدر و درمان آن

مرحله درمان اولیه اعتیاد

مرحله بعدی مرحله تثبیت درمان است. در این مرحله ضروری است اعضای خانواده از بیمار حمایت نمایند. مهم ترین اقدام در این مرحله اعتماد به بیمار و پذیرش او است. اعتماد یعنی عدم کنترل بیمار. کنترل بیمار و عدم اعتماد به او اغلب باعث لغزش و حتی عود اعتیاد می‌شود. کنترل بیمار به معنی پرسیدن سوالات بازپرس گونه است. یعنی رفتارها، حرکات، خواب، غذا خوردن و رفت و آمد را به شکل کلامی و غیرکلامی و از طریق حرکات بدن کنترل نمودن است. پذیرش بیمار یکی از شاخص‌های مهم است که در فرآیند درمان کمک زیادی به بهبودی او خواهد نمود. پذیرش یعنی بیمار را با تمام مشکلات و نگرانی ها پذیرفتن است. پذیرش بیمار در تقویت اعتماد به نفس و افزایش احتمال موفقیت در درمان اعتیاد همراه خواهد بود.

مرحله پذیرش درمان اعتیاد

نقش خانواده در این مرحله تقویت انگیزه بیمار و حمایت از ادامه درمان اوست. لازم است اعضای خانواده در جلسات گروهی شرکت نمایند. اعضای خانواده تلاش کنند تا مشکلات گذشته را فراموش نموده و سعی نمایند با تقویت پیوند با بیمار زمینه موفقیت درمانی او را فراهم نمایند.

کلینیک ترک اعتیاد دی آماده ارائه خدمات روان پزشکی و بستری ترک اعتیاد به صورت شبانه روزی به هموطنان عزیز می باشد.