آیا هروئین اعتیادآور است

هروئین یک ماده مخدر قوی است که تأثیر شدیدی بر سیستم پاداش مغز دارد. شدت این تأثیر یکی از دلایلی است که اعتیاد و سوء مصرف هروئین را بسیار گسترده کرده است. هروئین با تأثیر بر تولید مواد شیمیایی در مغز مانند دوپامین و اندورفین، سیستم پاداش مغز را مختل می کند. قدرت اعتیاد آوری هروئین به حدی زیاد است که اکثر افرادی که برای اولین بار هروئین مصرف می کنند، معتاد می شوند.

هروئین بسیار اعتیادآور است. افرادی که به طور مرتب از هروئین استفاده می کنند، اغلب دچار تحمل می شوند، به این معنی که آن ها نیاز به دوزهای بیشتر و یا مصرف مکرر هروئین دارند تا اثرات مطلوب را به دست آورند. اختلال مصرف مواد مخدر اگر ادامه پیدا کند باعث می شود مسائلی مانند مشکلات بهداشتی و عدم مسئولیت ملاقات در محل کار، مدرسه، و یا خانه.

مصرف هروئین می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و اعتیاد به هروئین یکی از شدیدترین شکل های اعتیاد است. کسانی که به هروئین معتاد هستند و مصرف ناگهانی این دارو را متوقف می کنند ممکن است ترک شدید داشته باشند. بنابراین ترک هروئین حتماً باید تحت نظارت پزشک انجام شود. محققان در حال بررسی تأثیرات طولانی مدت اعتیاد به مواد مخدر بر روی مغز هستند. مطالعات نشان داده است که میزان سفید شدن مغز در ارتباط با مصرف هروئین از بین می رود، که ممکن است بر تصمیم گیری، کنترل رفتار و واکنش به شرایط استرس زا تأثیر بگذارد.

تریاک و هروئین تجویز می شود

نسخه داروهای ضد درد مخدر مانند کونتین و ویکودین تأثیرات مشابه هروئین دارند. تحقیقات نشان می دهد که سوء استفاده از این داروها ممکن است راه را برای استفاده از هروئین باز کند. آمار نشان داده است احتمال این که افرادی که از داروهای مخدر تجویزی استفاده می کنند مصرف خود را به هروئین تغییر دهند، بسیار زیاد است و حدود هشتاد درصد از افرادی که برای اولین بار از هروئین استفاده کردند، قبل از آن از داروهای مخدر تجویزی استفاده می کردند. این نشان می دهد که تجویز سوء مصرف مواد افیونی تنها یکی از عوامل منجر به مصرف هروئین است.

اثرات کوتاه مدت مصرف هروئین

افرادی که از هروئین استفاده می کنند، احساس لذت یا سرخوشی می کنند. با این حال، عوارض رایج دیگری نیز مانند تاری عملکرد ذهنی، احساس سنگینی در بازوها و پاها، دهان خشک و خارش شدید وجود دارد.

آیا هروئین اعتیادآور است

افرادی که در دراز مدت از هروئین استفاده می کنند ممکن است دچار موارد زیر شوند

  • بیخوابی
  • فروپاشی رگ ها برای افرادی که هروئین را تزریق می کنند
  • بافت آسیب دیده داخل بینی برای افرادی که آن را بو می کشند یا استنشاق می کنند
  • عفونت مخاط قلب و دریچه ها
  • آبسه (بافت متورم پر از چرک)
  • یبوست و گرفتگی معده
  • بیماری کبد و کلیه
  • عوارض ریوی، از جمله ذات الریه
  • اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی
  • اختلال عملکرد جنسی در مردان
  • چرخه قاعدگی نامنظم برای زنان

سایر آثار بالقوه هروئین

هروئین اغلب حاوی مواد افزودنی مانند قند، نشاسته یا شیر خشک است که می تواند عروق خونی منتهی به ریه ها، کبد، کلیه ها یا مغز را مسدود کرده و باعث آسیب دائمی شود.

آیا فرد می تواند بیش از حد هروئین مصرف کند

بله، یک فرد می تواند بیش از حد هروئین مصرف کند. مصرف بیش از حد هروئین زمانی اتفاق می افتد که فرد به اندازه کافی از هروئین برای ایجاد واکنش یا مرگ تهدید کننده زندگی استفاده کند. مصرف بیش از حد هروئین در سال های اخیر افزایش یافته است. هنگامی که افراد بیش از حد هروئین مصرف می کنند، تنفس آن ها اغلب کند یا متوقف می شود. این می تواند میزان اکسیژنی که به مغز می رسد را کاهش دهد، وضعیتی که هیپوکسی نامیده می شود. هیپوکسی می تواند آثار و تأثیرات ذهنی کوتاه مدت و بلند مدتی بر سیستم عصبی از جمله کما و آسیب دائمی مغز داشته باشد.