مسمومیت با داروهای ترک اعتیاد

داروی ترک اعتیاد می تواند برای مدیریت علائم ترک، جلوگیری از عود بیماری اعتیاد یا درمان هرگونه بیماری روانی همزمان با مصرف مواد مخدر مانند افسردگی یا اضطراب استفاده شود. داروی مورد مصرف با تأیید پزشک طبق نیاز بیمار تجویز می شود و به هیچ عنوان نباید دوز آن را خودسرانه تغییر داد. گاهی ممکن است در روند ترک اعتیاد بیمار دچار تصورات اشتباهی شود و فکر کند که ممکن است اگر دوز داروها را کم یا زیاد کند بهتر است و زودتر درمان می شود.

درمان اعتیاد

درمان اعتیاد به مواد مخدر یک روند سریع و آسان نیست. تعهد و پیگیری موارد کلیدی در درمان بیماری اعتیاد است. به طور کلی، هرچه مصرف مواد مخدر طولانی تر و شدیدتر باشد، درمان طولانی تر و شدیدتری نیز نیاز خواهید داشت و در همه موارد، مراقبت های طولانی مدت برای بهبودی بسیار مهم است.

اولین قدم برای ترک اعتیاد

برای بسیاری از افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند، اولین قدم برای بهبودی اراده است. تشخیص این که فرد با چه مشکلی روبرو است و با توجه به آن تصمیم به ایجاد تغییر می کند. اگر به داروی تجویز شده اعتیاد دارید، ممکن است نگران این باشید که چگونه می توانید راهی جایگزین برای درمان یک بیماری پزشکی پیدا کنید.

استفاده از متادون و بوپرنورفین برای ترک اعتیاد

گاهی ممکن است فرآیند بهبودی بیمارانی که تحت درمان با داروهایی چون متادون و بوپرنورفین هستند طولانی شده و در نتیجه باعث نگرانی اعضای خانواده شود. گاهی اقدام به مصرف بیشتر داروهایشان می نمایند و در نتیجه دچار مسمومیت دارویی می شوند.

دلایل افزایش دوز دارو به شکل خودسرانه

گاهی بیماران ممکن است در برخی از ماه های سال مانند تابستان اقدام به افزایش دوز داروهای درمانی شان نمایند. همچنین در برخورد با مشکلات و بحران‌های استرس زهای زندگی و کاری ممکن است اقدام به افزایش مصرف دارو نموده و در نتیجه دوز داروی بیمار به صورت موقت افزایش یابد.

در چنین شرایطی نباید نگران وضعیت بیمارتان باشید. ممکن است چنین اتفاقی در فرآیند درمان رخ دهد. سعی کنید با درمانگران صحبت نموده و افزایش دوز احتمالی را گزارش نمایید.

مسمومیت با داروهای ترک اعتیاد

خطرات افزایش یا کاهش دوز دارو به شکل خودسرانه

افزایش یا کاهش دوز دارو به شکل خودسرانه ممکن است عوارضی در پی داشته و حتی فرآیند درمان بیماران نیز طولانی نماید لذا بهتر است به هنگام بروز چنین مشکلاتی در اسرع وقت به کارشناسان مراکز درمانی اطلاع دهید.

علاوه بر این شما می‌توانید بر مصرف داروهای بیمارتان نیز نظارت نمایید. به عنوان مثال مدیریت مصرف آن را خود بر عهده بگیرید. چنین اقدامی باعث خواهد شد تا احتمال افزایش مصرف دوز درمانی کاهش یابد.

طولانی شدن مدت درمان بیماری اعتیاد

درمان یک فرآیند تدریجی و طولانی مدت بوده و نیازمند مشارکت بیمار و اعضای خانواده در فرآیند درمان است. طولانی شدن مدت درمان در صورتی که مداخلات روانی و اجتماعی (برگزاری جلسات مشاوره، ویزیت پزشک و پیگیری درمان) تکرار شود باعث خواهد شد تا فرآیند درمان پایدار و احتمال موفقیت نیز افزایش یابد.

دلایل طولانی شدن مدت درمان بیماری اعتیاد

عوامل مختلفی ممکن است فرآیند درمان بیمار را طولانی نماید و بر خلاف باور عموم، طولانی شدن درمان به معنی شکست در درمان نیست بلکه می تواند حاکی از درمان موفق نیز باشد. عواملی مانند مشکلات کاری و حرفه ای و حضور همکاران مصرف کننده مواد مخدر، مشکلات خانوادگی، داشتن اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، تورم و مشکلات مالی و حضور افراد مصرف کننده پیرامون فرد از عوامل مؤثر در طولانی شدن فرآیند درمان خواهد بود.

باور غلط در مورد درمان اعتیاد

برخی از خانواده ها تصور می کنند طولانی شدن فرآیند درمان به دلیل عدم اثرگذاری داروهای درمانی است. در حالی که چنین باوری چندان درست نیست.

مصرف متادون و بوپرنورفین در ترک اعتیاد

داروهایی چون متادون و بوپرنورفین از داروهای تأثیرگذار در درمان مواد مخدر است اما مصرف درست این داروها تحت نظر پزشک متخصص به همراه ارائه خدمات مشاوره می تواند در موفقیت درمان تأثیرگذار باشد. علاوه بر این بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدری که سابقه بیماری‌های قلبی داشته نیازمند مصرف طولانی مدت داروی متادون زیر نظر پزشک متخصص می باشند.