اعتیاد به کافئین تنباکو ترامادول و حشیش

وقتی افراد به فکر تداخل خطرناک دارویی هستند، به ندرت ماری جوانا را به عنوان بخشی از این معادله می بینند. متأسفانه این همان چیزی است که ترکیبات ماری جوانا را بسیار خطرناک تر می کند. طیف گسترده ای از خطرات احتمالی در استفاده از ماری جوانا و مسکن درد مخدر مانند ترامادول وجود دارد. ترامادول - به خودی خود - خطر ابتلا به تشنج در برخی از مصرف کنندگان را افزایش می دهد.

اعتیاد به کافئین

کافئین در بیش از 60 نوع گیاه وجود دارد و رایج ترین ماده تغییر دهنده خلق است که از هزاران سال پیش در سطح جهانی مصرف می شود. این ماده درچای، قهوه، شکلات، نوشابه های کولادار و کاکائو وجود دارد. در سراسر جهان مصرف کافئین به امری کاملاً عادی در زندگی روزمره تبدیل شده است.

مصرف کافئین موجب می شود ترشحات معده، ادرار و فشارخون افزایش یابد. مصرف نوشیدنی های کافئین دار موجب کاهش خستگی و خواب آلودگی و افزایش سطح انرژی، سطح هوشیاری، انگیزش و اجتماعی شدن می شود. به دلیل فراگیر بودن مصرف کافئین ممکن است اختلالات مربوط به مصرف آن نادیده گرفته شود.

اعتیاد به تنباکو 

به عقیده برخی از متخصصان، تنباکو مهم ترین ماده اعتیادآور است، چرا که از یک طرف عامه مردم آن را اعتیادآور نمی دانند و از طرف دیگر، بیشترین مصرف را بین عامه مردم دارد، بار اقتصادی بیشتری به جامعه تحمیل می کند، و کشنده ترین ماده اعتیادآور محسوب می شود. همچنین خطرات آن علاوه بر فرد مصرف کننده، تمام اطرافیانی را نیز که غیر مستقیم در معرض دود تنباکو و توتون هستند، تهدید می کند.

اعتیاد به کافئین تنباکو ترامادول و حشیش

اعتیاد به ترامادول

ترامادول دارویی ضد درد است که به ویژه در سال های اخیر در ایران مصرف می شود. قبلاً گفته می شد که این دارو موجب تحمل و وابستگی جسمانی نمی شود. اما در مطالعات اخیر، بروز هر دو پدیده ثابت شده است.

علائم ترک ترامادول کاملاً شبیه علائم ترک مواد تریاکی است. مصرف ترامادول به مقدار بیش از 600 میلی گرم در روز موجب تشنج می شود. لذا باید در مورد مصرف زیاد آن و به ویژه مصرف همزمان آن با آرام بخش ها و الکل هشدار داد.

اعتیاد به حشیش

از گیاه شاهدانه هندی موادی استخراج می شود که تشکیل دهنده حشیش و مشتقات آن است و اسامی مختلفی مانند حشیش، گراس، ماری جوانا، علف، چای، همپ، بنگ، سیگاری و غیره دارد. این مواد پر مصرف ترین مواد غیرقانونی در سطح جهان است. شاهدانه هندی از گیاهان بومی ایران است و ساکنان فلات ایران و اقوام هم مرز آن خواص خوراکی، دارویی و روانگردان آن را از چند هزار سال پیش شناخته بودند.

سابقه مصرف حشیش

بر اساس نوشته هرودوت، اقوام آریای در مراسم عزاداری خود از نوعی حمام بخار بنگ استفاده می کردند. این مواد بیشتر تدخینی مصرف می شود. برای تدخین، آن را به طور دستی در کاغذ می پیچند. اما وعده ای برای این کار آن را تنباکو مخلوط می کنند. این مواد را پیپ یا قلیان نیز تدخین می شود. روغن آن را گرم و بخار آن را استنشاق می کنند. در برخی مناطق این مواد را همراه غذا یا شیرینی می گزند یا مثل چای دم کرده، مصرف می کنند.

اثر حشیش و مواد مرتبط با آن طی چند دقیقه پس از تدخین یا نیم تا یک ساعت پس از مصرف خوراکی (جویدن، دم کردن) ظاهر می شود، و تا 5 تا 12 ساعت باقی می ماند. اما آزمایش ادرار تا چهار هفته مثبت است.

علائم مصرف حشیش

مصرف آن ها موجب سرخوشی، احساس قدرت، پراشتهایی، دگرگونی در درک زمان و مکان، اختلال در تصویر بدنی و هماهنگی عضلات، احساس کند شدن زمان و اختلال در قضاوت می شود. این مواد حساسیت شنوایی و تلقین روانگردان پذیری را زیاد می کند. سرخی چشم، خشکی دهان و افزایش ضربان قلب از علائم عینی مصرف آن هاست.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی اولین و موفق ترین کلینیک ترک اعتیاد با بیش از سی سال سابقه درخشان، آماده پذیرش مراجعین گرامی می باشد.