اثرات مصرف طولانی مدت حشیش

از تحقیقات همه گیرشناسی که بر روی افرادی که مصرف حشیش را در سنین پایین آغاز کرده اند، می توان افزایش احتمال ابتلا به اعتیاد به سایر مواد مخدر، در سنین بالاتر را تبیین نمود. وابستگی به مصرف حشیش با اعتیاد به سایر مواد مخدر نظیر نیکوتین مرتبط است.

اعتیاد به حشیش

ناشناخته بودن اثرات استفاده از حشیش در مدت طولانی و با دوز بالا، در کنار کمبود تحقیقات جهانی باعث شده است که اعتیاد به حشیش جزو اعتیادهای بدون درمان شناخته شود.                  

سن مصرف حشیش به دبیرستان‌ها رسیده است. خانواده‌ها اطلاع دقیقی درباره این ماده مخدر ندارند و جوان‌ها تصور می‌کنند گیاهی طبیعی و بی‌ضرر است. در واقع ضعف اطلاع رسانی درباره ماده مخدر حشیش باعث شده که خیلی از جوانان تصور کنند می‌توانند خیلی راحت مصرف آن را کنار بگذارند. تصوری که به هیچ وجه درست نیست.  

اثرات مصرف طولانی مدت حشیش

اثرات مصرف طولانی مدت حشیش عبارتند از سرفه مزمن، عفونت های ریه و سرطان، کاهش حافظه کوتاه مدت، تمرکز و افکار انتزاعی و کاهش انگیزه.  

عوامل خطرساز مصرف حشیش

شروع مصرف حشیش (قبل از سن ۱۰ سالگی)، پیش بینی کننده قدرتمند شکل گیری اختلال مصرف حشیش و اختلال مصرف انواع دیگر مواد مخدر و اختلالات روانی در طول جوانی است. این گونه شروع زود هنگام احتمالاً با نشانه های اختلال سلوک ارتباط دارد و احتمالاً عامل خطری برای شکل گیری اختلالات سلامت روان است.

سابقه اختلال سلوک در کودکی یا نوجوانی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی، عدم موفقیت تحصیلی، سیگار کشیدن، موقعیت خانوادگی بی ثبات یا بهره کش، سابقه خانوادگی اختلال مصرف مواد مخدر، مصرف حشیش توسط اعضای نزدیک خانواده، جایگاه اجتماعی- اقتصادی پایین و دسترسی راحت به مواد مخدر از دیگر عوامل خطرساز اعتیاد به حشیش می باشند.

اثرات مصرف طولانی مدت حشیش

نتایج تحقیقات در مورد مصرف حشیش

  • نتایج برخی از پژوهش ها در زمینه عوارض مصرف حشیش نشان می دهد که تخریب شدید در افرادی که قبل از ۱۰ سالگی شروع به مصرف کرده اند، نسبت به افرادی که بعد از ۱۰ سالگی شروع به مصرف کرده اند بسیار بیشتر است.
  • احتمال مردود شدن در مدرسه، در افرادی که قبل از سن ۱۰ سالگی حشیش مصرف کرده اند بیشتر است.
  • تصاویر مغزی نشان داده اند که با مصرف حشیش بخش هایی از مغز، توانایی خود را از دست می دهند.
  • کاهش بهره هوشی، افت تحصیلی و در نهایت احتمال فارغ التحصیل شدن از دانشگاه در افرادی که قبل از ۱۰ سالگی شروع به مصرف حشیش کرده اند، نسبت به افراد غیر مصرف کننده، کمتر است.
  • عملکرد مغز بعد از یک سال قطع مصرف، در افرادی که حشیش مصرف می کردند، بهبود پیدا نکرد.
  • ضعف در حافظه و نداشتن توجه و ناتوانی در برنامه ریزی، در افراد مصرف کننده سنگین حشیش حتی پس از قطع مصرف، بهبود پیدا نمی کند. 

حشیش یک ماده دروازه ای است

برخی از پژوهش ها نشان می دهد که مصرف حشیش مقدم بر سایر مواد مخدر بوده و زمینه اعتیاد و احتمال اعتیاد به دیگر مواد مخدر را فراهم می کند. یافته یک پژوهش بلند مدت که طی چند سال انجام شد نشان داد، بزرگسالانی که در مرحله آغاز پژوهش مصرف حشیش خود را گزارش کرده بودند در مقایسه با افرادی که در آغاز پژوهش حشیش مصرف نمی کردند، با احتمال بیشتری در طی سه سال بعد از پژوهش، به اختلال وابستگی به الکل مبتلا شدند. افراد مصرف کننده حشیش که قبل از مصرف این ماده به مصرف الکل وابستگی داشته اند، در معرض خطر بیشتری برای تشدید وابستگی به الکل و الکلیسم بودند.