نقش نوروفیدبک در درمان اعتیاد

یکی از روش های درمانی اعتیاد، درمان با نوروفیدبک است. نوروفیدبک، روش درمانی بدون دخالت دارو است. نوروفیدبک یا پسخوراند یا بازخورد عصبی، روشی ایمن، بدون درد و بدون عوارض جانبی است که در حوزه ی درمان، به ویژه روان پزشکی و روان شناختی مورد استفاده قرار می گیرد.

متخصصان معتقدند که اعتیاد پدیده ای است که بر ابعاد مختلف وجود شخص، مخصوصاً بر ذهن و روان تأثیرات مخربی دارد. آنها اعتقاد دارند که در هر اختلالی از جمله مشکل اعتیاد، ارتباط تنگاتنگی میان مغز و بدن و روان فرد وجود دارد و بر همین اساس، طی چند دهه ی گذشته فعالیت های زیادی در این زمینه صورت گرفت و یکی از نتایج این فعالیت ها، ابداع روش نوین نوروفیدبک بوده است.

در سال 1960، دانشمندان بر اساس اصول علمی روان شناختی و فیزیولوژیکی، کشف کردند که اگر افراد به دستگاه کنترل متصل شوند، می توانند فرا بگیرند که روی امواج مغز و ضربان قلب خود تأثیر بگذارند. مطالعات بعدی نشان داد که سایر عملکردهای بیولوژیکی را نیز می توان به همین روش کنترل کرد. پیشرفت های تکنولوژی کامپیوتر، موجب افزایش استفاده از بیوفیدبک گردید.

در این روش، با قراردادن حسگرها بر سر بیمار، از طریق آنها اطلاعاتی از چگونگی عملکرد مغزی وی و به ویژه، نابهنجاری هایی که ممکن است در مغز و امواج مغزی وجود داشته باشد، دریافت می شود. بر اساس اطلاعات دریافتی، یک سری محرک های دیداری و شنیداری به بیمار ارائه می شود و بیمار با تمرکز بر روی این محرک های ذکر شده، عملکرد مغز خود را تغییر می دهد.

با گذشت زمان و با تکرار این فرآیند، طی جلسات درمانی بیمار به مرحله ای از توانایی روانی و ذهنی دست پیدا می کند و از این طریق، می تواند بر فرآیندهای جسمی و روانی خود کنترل بیشتری پیدا کن. به عبارت دیگر، از این طریق به مغز آموزش می دهیم که توانایی اش را جهت تنظیم عملکردهای جسمانی و مراقبت از خودش افزایش دهد و عملکرد و اثرگذاری روش درمانی نوروفیدبک در بخش سطحی و ظاهری مطرح می شود.

نوروفیدبک و درمان اعتیاد

در بخش عمیق تر، عملکرد زیر بنایی این روش با تأثیر آن روی سیستم مغز می باشد که در این روش از ابزارهایی چون مغزنگاری الکتریکی (EEG) و سایز ابزارهای روان شناختی و عصب شناختی استفاده می شود. با استفاده از این ابزارها، مشکل اصلی سیستم مغز و علت زیر بنایی بیماری فرد در سیستم عصبی او دقیقاً مشخص می شود . سپس به تغییر و اصلاح آن می پردازند.

روش کار نوروفیدبک

اساس کار نوروفیدبک، بر روی امواج مغزی بیمار است. در ارتباط با افراد وابسته به مواد، تحقیقات عصب روان شناختی نشان دهنده ی وجود آسیب و عدم تحول بهنجار در عملکرد مغزی است. نتایج مطالعات EEG نشان داد که مغز بیمار در زمینه فعالیت امواج آلفا، بتا و دلتا دچار مشکل بوده و این نوع نابهنجاری ها در عملکرد مغزی آنها، پایه ی بسیاری از حالات روانی ناخوشایند آنها و ولع مصرف در آنها می باشد.

این نابهنجاری ها می توانند علت شکل گیری بسیاری از مشکلات چون اعتیاد، اضطراب، افسردگی، مشکلات شناختی و تمایل به مصرف در آنها باشد. محاسن این روش نسبت به روش های دارویی، بی ضرر بودن آن برای محیط بیوشیمیایی مغز است.

نوروفیدبک تنها از بررسی امواج دلتا، تتا، آلفا و بتا که از مغز ساطع می شود، برای عملکرد بهتر مغز بهره می برد. پژوهش های متخصصان مغز و اعصاب ثابت کرده است که امواج تتا امواجی هستند که با کارآیی بالاتر و افزایش خلاقیت، امواج بتا با قدرت تمرکز و دیگر فعالیت های شناختی و امواج آلفا با آرامش و امواج دلتا با خواب عمیق و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند.

نوروفیدبک و درمان اعتیاد

اساس شکل گیری روش درمانی نوروفیدبک، بر اساس این پدیده ی عصب شناختی است که تحریک مناسب نواحی مختل شده ی مغز به وسیله ی نوروفیدبک می تواند باعث آغاز فعالیت بهنجار و بهبود اختلال مورد نظر در معتاد شود.

نقش نوروفیدبک در ترک اعتیاد

اساساً، این متد علمی می تواند از طریق افزایش بهزیستی معتادان، منجر به از بین رفتن عاداتی چون وابستگی به مواد و سوء مصرف مواد شود و در نتیجه، منجر به ایجاد تغییرات مثبت در خلق، شخصیت و روان معتادان گردد.

استفاده از تکنولوژی نوروفیدبک یکی از کم خطرترین و کم ضررترین روش ها برای درمان اعتیاد در تمام جهان به شمار می آید. این روش یکی از جدیدترین روش هاست و نه تنها از آن برای درمان اعتیاد استفاده می شود، بلکه برای درمان بیماری های مختلفی مانند اوتیسم، بیش فعالی، وسواس، میگرن و اختلال تکلم نیز بکار می رود.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی یکی از معدود مراکزی است که خدمات نوروفیدبک را برای مشکلات روانپزشکی و اعتیاد بکار می گیرد و تا کنون توانسته است بیماری های روانی و مشکل اعتیاد را در بیماران مختلفی درمان نماید. مرکز ترک اعتیاد دی با بیش از 20 سال تجربه موفق آماده مشاوره و ارایه راهکارهای علمی و تخصصی در زمینه روانپزشکی و درمان اعتیاد است.

جهت مشاوره رایگان در زمینه درمان اعتیاد با نوروفیدبک با شماره 021 75354 تماس بگیرید