مضرات و فواید نوشیدن الکل

برخی از محققان بر این باورند که نوشیدن الکل هم می توانند مفید و هم مضر باشد. در صورتیکه علم ثابت می کند نوشیدن الکل قطعاً برای سلامتی مضر است، مخصوصاً زمانی که فرد در نوشیدن آن زیاده روی کند آثار و آسیب های غیر بازگشتی بر مغز می گذارد. نظریه نوشیدن مشروبات الکلی برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی، طبق تحقیقات پزشکی مردود شده و توصیه بر ورزش های سبک و رژیم غذایی سالم می باشد.

در طول ده هزار سال که انسان ها از نوشیدنی های تخمیر شده استفاده می کردند، در مورد مزایا و معایب آن بحث می کردند. بحث و گفت و گو در مورد این که آیا الکل برای شما مفید است یا برای شما مضر است همچنان ادامه دارد. نوشیدن زیاد الکل عامل اصلی مرگ های قابل پیشگیری در اکثر کشورها است. در ایالات متحده، الکل در حدود نیمی از تصادفات رانندگی مرگبار دخیل است. نوشیدن زیاد الکل می تواند به کبد و قلب آسیب برساند، به کودک متولد نشده آسیب برساند، احتمال ابتلا به سرطان سینه و برخی دیگر از سرطان ها را افزایش دهد، به افسردگی و خشونت کمک کند و در روابط اختلال ایجاد کند. 

طبیعت دو چهره الکل نباید غافلگیر کننده باشد. ماده فعال موجود در مشروبات الکلی، یک مولکول ساده به نام اتانول، به طرق مختلف بر بدن تأثیر می گذارد. اتانول به طور مستقیم بر معده، مغز، قلب، کیسه صفرا و کبد تأثیر می گذارد. بر سطح لیپیدها (کلسترول و تری گلیسیرید) و انسولین در خون و همچنین التهاب و انعقاد تأثیر می گذارد. همچنین خلق و خو، تمرکز و هماهنگی را تغییر می دهد. 

آیا شراب قرمز مفید است

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که شراب قرمز برای سلامتی مفید است، اما تحقیقات دیگر نشان می دهد که انتخاب نوشیدنی تأثیر بسیار کمی بر قلب و عروق دارد و در کل نوشیدن الکل برای سلامتی مضر است. 

سمت تاریک الکل

همه کسانی که به نوشیدن الکل علاقه دارند فقط دچار زیاده روی می شوند. بسیاری از افرادی که الکل می نوشند، حد اعتدالی ندارند. نوشیدن زیاد الکل می تواند بر بدن تأثیر بگذارد، می تواند باعث التهاب کبد (هپاتیت الکلی) شود و منجر به ایجاد زخم در کبد (سیروز) شود، که یک بیماری بالقوه کشنده است. می تواند فشار خون را افزایش داده و به عضله قلب آسیب برساند (کاردیومیوپاتی).

مضرات و فواید نوشیدن الکل 

مصرف زیاد الکل با چندین سرطان نیز مرتبط است. شواهد قانع کننده ای وجود دارد که ارتباط الکل با سرطان های دهان، حلق، حنجره، مری، سینه، کبد، کولون و راست روده را نشان می دهد. اتانول موجود در الکل و استالدهید، ماده شیمیایی ناشی از تجزیه اتانول، به میزان زیاد برای انسان سرطان زا هستند. این خطر برای افرادی که همزمان با مصرف الکل، سیگار می کشند یا رژیم غذایی ضعیفی دارند نیز چند برابر می شود.  

حتی نوشیدن مقدار کم الکل برخی خطرات را به همراه دارد. الکل می تواند خواب و قضاوت بهتر فرد را مختل کند. الکل به طرق بالقوه خطرناک با انواع داروها از جمله استامینوفن، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد تشنج، مسکن و آرامبخش تداخل می کند. همچنین اعتیاد آور است، به ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی مشروبات الکلی دارند. 

خطرات و مزایای نوشیدن الکل

با توجه به پیچیدگی اثرات الکل بر بدن و پیچیدگی افرادی که آن را می نوشند، توصیه های کلی در مورد الکل مطرح نیست. از آن جا که هر یک از ما دارای سابقه شخصی و خانوادگی منحصر به فردی هستیم، الکل طیف متفاوتی از مزایا و خطرات را برای هر فرد ارائه می دهد. نوشیدن یا عدم نوشیدن الکل، به ویژه برای «اهداف دارویی»، مستلزم ایجاد توازن دقیق بین این مزایا و خطرات است.  

اگر مشروب نمی خورید، نیازی به شروع مصرف آن نیست. شما می توانید مزایای فراوانی را با ورزش کردن و خوردن غذای سالم برای سلامتی به دست آورید.