مراقبت از جسم در دوران ترک اعتیاد

مواد مخدر و الکل ترکیب شیمیایی مغز را تغییر می دهد و استفاده منظم از مواد تغییر دهنده ذهن می تواند باعث ایجاد وابستگی شود. مدارهای مغزی و شیمی سعی می کنند داروها و یا فرآیند الکل را از بدن خارج کنند و بعد از ایجاد وابستگی، این امر باعث ایجاد علائم ترک اعتیاد می شود . طول مدت، شدت و نوع علائم ترک اعتیاد بر اساس این که کدام یک از مواد مخدر استفاده شده است، روش سوء مصرف، میزان وابستگی و در صورت وجود هرگونه اختلال همزمان متفاوت خواهد بود.

همه ما یاد گرفته ایم از فرد بیمار مراقبت کنیم. اعتیاد نیز یک بیماری است و زمانی که شما در حال ترک مواد مخدر هستید، در واقع دوره نقاهت را می گذرانید و به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز دارید. گر چه اطرافیان و اعضای خانواده به شما کمک می کنند، بار مسئولیت مراقبت از خودتان بر دوش خودتان است پس شروع کنید.

شیوه زندگی سالم در زمان ترک اعتیاد

تغییر رفتارهای ناکارآمد و داشتن شیوه زندگی سالم در زمان ترک اعتیاد گام مهمی در مراقبت از خود به شمار می رود اما کافی نیست. شما باید به سلامت جسمانی خود توجه کنید. بین بیماری های جسمانی و عود اعتیاد رابطه نزدیکی وجود دارد، زیرا افراد در حال بیماری ضعیف و آسیب پذیر می شوند و به آسانی خویشتن داری شان را از دست می دهند.

توجیه برای عود اعتیاد

بیماری های جسمانی سبب می شود که فرد گرایش بیشتری به مصرف داروهای بدون نسخه و حتی مصرف مواد مخدر پیدا کند. برخی از بیماران توجیه می کنند که درد خیلی شدید بود و من چاره ای نداشتم جز این که کمی تریاک مصرف کنم.

احتمالاً حالا متوجه اهمیت بیماری های جسمانی شده اید. پس لازم است که در گام نخست از خودتان مراقبت کنید تا کمتر بیمار شوید. در صورتی که به بیماری های جسمانی خاصی مبتلا هستید مانند مشکلات گوارشی، درد مزمن و غیره به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد که به پزشک معالجات بگویید که در حال ترک و درمان اعتیاد هستید.

دلایل مصرف داروهای بدون نسخه در دوران ترک اعتیاد

یکی دیگر از دلایل مصرف داروهای بدون نسخه مقابله با علائم ترک اعتیاد است بسیاری از بیماران گزارش می کنند که دارو درمانی خودسرانه آن ها به منظور مقابله با علائم و نشانه های ترک اعتیاد بوده است.

آن چه باید بدانید این است که بسیاری از علائم و نشانه های ترک اعتیاد به دارو درمانی نیازی ندارد و با گذشت زمان رفع می شود بنابراین، راهی جز پذیرش و تحمل آن ها ندارید. از طرفی برای برخی از علائم نشانه های ترک مصرف مواد مخدر دارویی وجود ندارد.

مراقبت از جسم در دوران ترک اعتیاد

نیاز به درمان غیر دارویی در دوران ترک اعتیاد

در این موارد شما به فنون غیر دارویی نیازمندید تا بتوانبد آن ها را بهتر تحمل کنید. وقتی تصمیم می گیرید مصرف مواد مخدر را ترک کنید انتخاب جدیدی می کنید: این که بدون وابستگی به مواد مشکلات خود را حل کنید و با چالش های زندگی مواجه شوید اما با مصرف سیگار و داروهایی بدون نسخه ماده ای را با ماده دیگر جایگزین می کنید و به این ترتیب به خودتان فرصت نمی دهید تا روش های سالم و سازنده ای را برای مقابله با مشکلات یاد بگیرید.

هفت گام مؤثر برای سلامتی در دوران ترک اعتیاد

گام نخست: الکل، داروهای بدون نسخه و نوشیدنی های محرک را حذف کنید (خویشتن داری کامل)

گام دوم: الگوی خوابتان را اصلاح کنید.

گام سوم: غذای سالم و مقوی مصرف کنید.

گام چهارم: ورزش کنید. در صورتی که تمایل به ورزش کردن ندارید پیاده روی کنید.

گام پنجم: فعالیت های روزانه خود را انجام دهید. خرید کنید. به موقع حمام بروید. در کارهای منزل کمک کنید.

گام ششم: با افراد پاک در ارتباط باشید.

گام هفتم: به فعالیت های لذت بخش بپردازید.

مرکز درمان اعتیاد دی زیر نظر دکتر بختیاری آمادگی ارائه خدمات تخصصی بیمارستانی به صورت شبانه روزی به بیماران گرامی را دارد.