روش های ناکارآمد برای مقابله با وسوسه مصرف مواد مخدر

اگر وسوسه استفاده از مواد مخدر یا نوشیدن مجدد الکل را دارید، سعی کنید تا حد ممکن به تأخیر بیاندازید. این هوس ها اغلب با گذشت مدتی از بین می روند. اگر به آن ها فکر کنید، تا زمانی که آن ها را تغذیه نکنید باقی می مانند، اما تلاش برای تأخیر در اشتیاق و انجام کار دیگری ممکن است به شما زمان کافی برای از بین رفتن اشتیاق را بدهد و به شما اجازه دهد آن ها را کاملا فراموش کنید.

افرادی که نگرش منفی به وسوسه دارند، به روش های ناسالم و ناکارآمدی برای مقابله متوسل می شوند. توسل به این روش ها نه تنها به کاهش وسوسه کمکی نمی کند، بلکه مشکلی بر مشکلات بیمار می افزاید. عمده ترین روش های ناکارآمد برای مقابله با وسوسه عبارت است از: مصرف مواد مخدر، الکل، خودزنی، چرخاشگری، اقدام به خودکشی، مصرف داروهای بدون نسخه و رفتارهای پر خطر.

مصرف مواد مخدر در ترک اعتیاد

برخی از افراد در حال ترک اعتیاد برای مقابله با وسوسه به مواد دیگر روی می آورند. برای مثال، اگر فرد سابق بر این هروئین مصرف می کرد، ممکن است برای مقابله با وسوسه به کراک روی آورد. این روشی ناکارآمد و مخرب و چیزی شبیه از چاله به چاه افتادن است.

مصرف الکل در ترک اعتیاد

عده ای از افراد در حال ترک و درمان اعتیاد برای مقابله با وسوسه به مصرف الکل روی می آورند. مصرف الکل مشکلات جدیدی برای فرد ایجاد می کند و مهم تر از همه این که عود را افزایش می دهد و فرد را به سرعت به دامان مواد مخدر می افکند.

مصرف داروهای بدون نسخه در ترک اعتیاد

برخی از افراد در حال درمان بیماری اعتیاد و ترک مصرف مواد مخدر برای مقابله با وسوسه به داروهای بدون نسخه روی می آورند. این کار ممکن است از شدت وسوسه بکاهد اما باعث می شود آن ها به داروهای جدید وابسته شوند.

روش های ناکارآمد برای مقابله با وسوسه مصرف مواد مخدر

خودزنی در دوران ترک اعتیاد

خودزنی و پرخاشگری با خود به هر شکل ممکن مانند کوبیدن سر به دیوار، تیغ زدن به دست، سوزاندن بدن با سیگار و غیره روش های زیان باری برای مقابله با وسوسه است. این ها از جمله روش های ناسالم در مقابله با وسوسه بشمار می روند. این روش ها نه تنها جایگزین مناسبی نیستند بلکه مشکلات جدیدی به بار می آورند.

اقدام به خودکشی در دوران ترک اعتیاد

افدام به خودکشی تحت تأثیر کلافگی، بی قراری و افسردگی در برخی از بیماران در حال ترک اعتیاد شایع است. البته در بیشتر موارد تمایل به خودکشی فقط در حد فکر یا تمایل و بدون نقشه قبلی است و ناگهانی و لحظه ای صورت می گیرد. افکار خودکشی نشانه پرخطری است که در صورت مشاهده آن باید با روان پزشک و روان شناس صحبت کنید.

پرخاشگری در ترک اعتیاد

رفتار پرخاشگرانه کلامی (مانند فریاد زدن، توهین، مشاجره های لفظی، تحقیر دیگران و پرخاشگری غیر کلامی (مانند شکستن اشیاء، کتک زدن و آسیب رساندن به دیگران) یکی دیگر از رفتارهای ناکارآمد و مخرب در افرادی است که تلاش می کنند به کمک آن ها با تمایل به مصرف مقابله کنند.

رفتارهای پر خطر در ترک اعتیاد

برخی از افراد برای مقابله با وسوسه به رفتارهای پر خطر روی می آورند. رابطه جنسی تکانشی با افراد بی بند و بار، رانندگی با سرعت بالا، خرید و معاملات بدون حساب و کتاب و تصمیم های عجولانه در انتخاب های عمده مانند ازدواج، خرید و فروش و غیره از این موارد است. آنچه باید بدانید این است که دوره ترک اعتیاد زمان مناسبی برای تصمیم گیری های مهم نیست.

اگر طی چند روز گذشته دچار وسوسه شده اید علائم و نشانه های آن را یادداشت کنید و شدت وسوسه خود را در مقیاسی از صفر تا صد مشخص کنید. این کار خود بازنگری نامیده می شود. شما باید از روز شروع ترک اعتیاد تا ترک کامل اعتیاد آن را منظم انجام دهید.

کلینیک ترک اعتیاد دی خصوصی ترین مرکز ترک اعتیاد در تهران با امکانات بیمارستانی می باشد که با استفاده از روش های تضمینی و علمی تا رسیدن به بهبودی کامل جسمی و روحی به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به بیماران گرامی می باشد.