تأثیر اعتیاد بر سایر اعضای خانواده

قبل از این که بتوانید هر کاری برای کمک به عضو معتاد خانواده انجام دهید باید خودتان خوب باشید. شما باید با این واقعیت رو به رو شوید که با یک فرد معتاد زندگی می کنید و فقط شما می توانید به او کمک کنید در غیر این صورت اوضاع هرگز بهتر نخواهد شد. بهتر است اوضاع را بپذیرید و با هوشمندی اقدامات لازم را انجام دهید.

اعتیاد مانند آتشی در خانواده می افتد

این واقعاً مهم است که افراد مصرف کننده مواد مخدر خانواده ها و دوستانشان را در نظر بگیرند. آن ها به طور ناخواسته تحت تأثیر یک مصرف کننده مواد مخدر قرار می گیرند. روزگار خانواده ها مانند جهنم می شود. دیدن کسی که دوستش دارید و از اعضای خانواده شما است، به او اهمیت می‌دهید و حالا در مقابل چشمان شما در حال تباه شدن است. این قطعاً بر روحیه افراد و ساکنان خانه فرد معتاد تأثیرهای مخربی می گذارد، ولی بیشترین ضربه را شریک زندگی می بیند و این شرایط قطعاً باعث آسیب های جبران ناپذیر بر شریک زندگی می شود. توضیح آن بسیار دشوار است.

مصرف مواد مخدر توسط عضو معتاد خانواده

افراد معتاد سعی می کنند که در مکانی خارج از منزل مواد مخدر مصرف کنند بنابراین مشخص نیست که چه زمانی و برای چه مدتی منزل را ترک کنند. علاوه بر این، مصرف مواد مخدر هزینه بر می باشد و افراد معتاد به مقداری پول برای تهیه مواد مصرفی خود نیاز دارند که معمولاً از درآمد خانه تأمین می شود و باعث می شود که خانواده از نظر مالی دچار بحران شود و این یک عمل نابودگر است. فرد معتاد با این اعمال خودش را می کشد، خودش را نابود می کند و اعضای خانواده شاهد این نابودی هستند.

تأثیر اعتیاد بر سایر اعضای خانواده

برخورد اعضای خانواده با اعتیاد

بعضی از خانواده ها سعی می کنند که اعتیاد یکی از اعضا را نادیده بگیرند و یا آن را انکار می کنند، بعضی از آن ها سعی می کنند با آن مبارزه کنند و برخی دیگر به این امید که اعتیاد عضوشان از بین برود صبر می کنند. افراد خانواده معمولاً از اعتیاد یکی از اعضایشان شرمنده و خجالت زده هستند. خانواده ها بعد از گذشت مدتی احساس درماندگی می کنند. آن ها حس می کنند کاری نیست که بتوانند انجام دهند و در آن زمان احساس ناتوانی می کنند.

خانواده ها معمولاً پس از پذیرش اعتیاد عضوشان به مواد اعتیاد آور احساس درماندگی می کنند و پس از مدت کوتاهی متوجه وسعت آن می شوند و در می یابند که پشتیبانی کمی برای خانواده و دوستان وجود دارد. آن ها نمی دانند به کجا مراجعه کنند و هنوز در شوک به سر می برند. نمی دانند دقیقاً چه باید کرد، خانواده و دوستان سعی می کنند فرد معتاد را درک کنند، اما آن ها نمی دانند واقعاً چگونه است، آن ها به جز صحبت با فرد معتاد کار دیگری نمی توانند انجام دهند که آن هم معمولاً یک طرفه است و این صحبت ها به جایی نمی رسد زیرا او یا انکار می کند و یا عذر خواهی.

مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد

در نهایت خانواده برای حل مشکل اعتیاد به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه و با خیال آسوده اطمینان پیدا می کنند که عزیزشان بدون درد و رنج درمان می شود و سلامتی خود را باز می یابد. این در حالی است که اطلاعات بیمار به صورت محرمانه حفظ خواهد شد و بیمار می تواند از خدمات رفاهی نیز بهره ببرد. چیزی که برای مصرف کننده مواد مخدر بسیار وحشتناک است اما خوشبختانه نیازی به نگرانی در مورد این وجود ندارد این است که مواد مخدر به کبدش آسیب وارد کرده باشد.

خوشبختانه با مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد وضعیت سلامت جسمی و روانی بیمار از طریق پزشکان متخصص مورد بررسی قرار می گیرد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. اما ترس از بین نمی رود، ترس خانواده از عود مصرف مواد مخدر توسط بیمار، که به آن هم در کلینیک ترک اعتیاد پرداخته خواهد شد. بهبودی از همین جا آغاز می شود و فرد بیمار پس از درمان اعتیاد به زندگی عادی خود برمی گردد و آن دوران نکبت بار را مانند کابوسی گذرا پشت سر می گذارد.